DR sætter fokus på fordomme ved handicap

Flere end en halv million danskere lever i dag med et fysisk eller psykisk handicap. Det sætter DR spot på i en ny kampagne.

DR-kampagne, som fokuserer på udfordringerne ved at leve med et handicap. Her reggaebandet Soulkeeperkids, som medvirker i ’UNIK’ onsdag kl. 18.10 på DR Ultra. (Foto: DR © Type 1)

Godt en halv million danskere lever i dag med et fysisk eller psykisk handicap - og med omverdenens fordomme om dette handicap. Det vil DR sætte spot på i en ny kampagne.

Flere end en halv million danskere lever i dag med et fysisk eller psykisk handicap. Det svarer til, at cirka hver 12. person kender alt til, hvad det vil sige at leve med et handicap. For mange er det dog ikke nødvendigvis selve handicappet - men derimod omverdenens fordomme og stigmatisering - som viser sig som den største udfordring. Og det vil DR i samarbejde med Socialstyrelsen nu sætte spot på i en ny kampagne.

Kampagnen 'Det er IKKE et handicap' fokuserer i særlig grad på at tage livtag med tabuer og skabe forståelse - også blandt børn. Og derfor er DRs tv-kanal for større børn, DR Ultra, tiltænkt en central rolle, ligesom der bliver lavet undervisningsmaterialer til skolerne, som kan hentes kvit og frit på dr.dk/skole.

"Vi er gået sammen med Socialstyrelsen om denne kampagne, fordi vi mener, at den er vigtig, og fordi vi gerne vil være med til at sætte fokus på, at børn og unge, der lever med en funktionsnedsættelse i en eller anden form, også har evner og kan bidrage positivt til fællesskabet - hvis de ellers får mulighederne," siger redaktør i DR Kampagner, Louise Fabricius Aagaard.

Når DR fokuserer særligt på børn, sker det ifølge Louise Fabricius Aagaard blandt andet med afsæt i, at det er tidligt i livet, at vi typisk etablerer vores forestillinger og fordomme om de, som er anderledes end os selv.  

Både på tv, radio og net

Kampagnen skydes i gang mandag den 23. september, og tirsdag kl. 19.05 ruller det første af en række nye programmer over skærmen på DR Ultra - programmer der bl.a. vil sætte fokus på, at livet er sjovt og indholdsrigt at leve - også med et handicap. I løbet af den første uge vil man fx kunne opleve et program i serien 'UNIK' om et reggaeband, der består af fire seje drenge, som alle har muskelsvind, en speciel-udgave af 'Store Nørd', hvor nørderne sammen med to børn undersøger, hvordan man bruger ørerne bedst, hvis man ikke kan se, og 'Fredagsfesten', som i denne uge byder på en dramatisk elhockeykamp mellem børn og trænere. Og på dr.dk/totalnormal vil lærere kunne finde undervisningsmaterialer målrettet folkeskolens 4.-6. klasse om, hvad det vil sige at leve med et handicap.

Kampagnen ruller fra i dag mandag den 23. september med programmer og indslag på en række af DRs kanaler.

Facebook
Twitter