DR sender åbent brev til dansk musikliv og lægger op til debat

DRs kulturdirektør lægger op til dialog og debat om DR og DRs musikalske tilbud forud for, at DR præsenterer en ny musikstrategi.

DR forventer at have sin nye musikstrategi klar i begyndelsen af det nye år. (Foto: Rasmus Bak)

Det danske musikliv får mandag et åbent brev fra DRs kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen. Her inviterer hun musikere, branchefolk og organisationer til dialog om DR og DRs musikalske tilbud, og helt konkret indbyder DR branchen til en række workshops i september og oktober. ´

”Vi er ved at udarbejde en strategi for musikken i DR, for brugerne og for det danske musikliv, og det vil vi selvfølgelig gerne have en dialog med andre i kulturlivet om,” siger Tine Smedegaard Andersen.

Hun forklarer, at DR har fastlagt sine ambitioner for musikken på tværs af hele DR, og det er inden for den ramme, at musiklivet bliver inviteret til dialog. 

”Jeg synes, vi i DR har brug for at lytte endnu mere end tidligere til dansk musikliv. For vi har brug for hinandens viden og erfaringer. Blandt vores fælles udfordringer er, at vi skal tilpasse os brugernes nye musikvaner, for brugerne finder og lytter til musik på nye måder,” siger Tine Smedegaard Andersen, der tilføjer:

”Det betyder jo ikke nødvendigvis, at vi i DR kan gøre alle tilfredse - det er jeg faktisk sikker på, vi ikke kan. Men vi skal i DR lytte og forsøge hele tiden at blive bedre,” siger hun.

Jeg synes, vi i DR har brug for at lytte endnu mere end tidligere til dansk musikliv. For vi har brug for hinandens viden og erfaringer.

Tine Smedegaard Andersen, Kulturdirektør i DR

Ambition er delt i tre

Tine Smedegaard Andersen forklarer, at DRs ambition med musikken er tredelt: 

”DR vil fortsat være ansvarlig medskaber af et stærkt dansk musikliv - med vores redaktionelle uafhængighed intakt. Samtidig vil vi udvikle DR som det store fællesskab om musikken i Danmark, ligesom vi også i fremtiden vil være stedet, hvor brugerne ved, at de kan finde den musik, de elsker, men også opdage især den nye danske musik,” siger hun.

Undersøgelse om unges musikforbrug

Samtidig med at DR tager debatten og dialogen med musiklivet, har DR også besluttet at iværksætte en undersøgelse af, hvordan især unge mennesker forbruger musik. Undersøgelsen skal blandt andet afklare, hvor unge – med alle de nye digitale tilbud – opdager den nye musik, hvordan de lytter til den, hvor og hvornår de lytter til den og på hvilke platforme.

”Det vil gøre DR og hele branchen klogere på, hvad der er den rette vej at gå i fremtiden og skabe et grundlag for idéudvikling og strategi,” siger DRs kulturdirektør.

DR forventer at have sin nye musikstrategi klar i begyndelsen af det nye år.