DR spotter digitale talenter – og du kan blive et af dem

Efter DR Sommerskole sidste år blev tre unge udvalgt til et længere udviklingsforløb hos DR Kultur Digital. Lige nu er der atter mulighed for at melde sig til DR Sommerskole.

Jacob Pedersen, Simon K. Larsen og Line Hasse Kirkegaard har været på et længere udviklingsforløb hos DR Kultur Digital. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

Sidste år blev DR Sommerskole holdt for første gang. Her blev 25 unge produktionstalenter inviteret til en uges innovationssprint for at løse reelle problemstillinger for DR’s redaktioner. En sommerskole, som for øvrigt også bliver holdt i år.

Efter DR Sommerskole 2017 ønskede DR at få skabt endnu større synergi mellem DR’s redaktioner og de nye profiler. Derfor blev tre unge med forskellig baggrund udvalgt til et længere udviklingsforløb. De udvalgte unge var Line Hasse Kirkegaard, Jacob Pedersen og Simon K. Larsen, som alle har det tilfælles, at de kommer med en anderledes baggrund end den typiske journalistiske.

Målet med forløbet er, at de unge skal producere digitalt indhold til dr.dk samt sociale medier. Indhold, som er produceret af de unge til unge. Vigtigst af alt er, at både DR og de unge lærer af hinanden. De unge skal lære en masse, få udviklet deres kompetencer og blive dygtigere til digital idégenerering og produktion. DR skal lære nye produktionsformer og udtryk.

Vigtigt at få frie tøjler

Udviklingsforløbet, som er vokset ud af DR Sommerskole 2017, er en del af DR Medieproduktions mål om at skabe samarbejder med fagligheder, som DR endnu ikke har tradition for at rekruttere. DR Kultur Digital, som har været den samarbejdende redaktion, har været nysgerrige på samarbejdet med de unge.

For social media manager Frederick Larsen fra DR Kultur Digital er det helt essentielt, at talenterne får frie tøjler, så de kan bruge deres kreative, innovative og anderledes tankegang:

”De unge har fået sat en ramme op, så de har de bedste muligheder for at udvikle indhold, uden vi fortæller dem, hvad de skal gøre. Vi udvikler og dygtiggør dem samtidig med, at de lærer os om, hvordan de griber indhold an og hvor de henter deres inspiration fra. Det har vi dialog om, hvor vi alle lytter og lærer fra hinanden”, fortæller han.

DR Sommerskolen bliver holdt igen i år. I uge 33 – fra den 13.-17. august – bliver DR Byen åbnet for en sommerskole for 25 ildsjæle. I fem intense dage fra morgen til aften kommer man til at udforske og løse en konkret udfordring for en af DR’s redaktioner. DR er basen for skolen – og både studier, udstyr og eksperter står til rådighed. Ugen står blandt andet på ideudvikling, prototyping, konceptudvikling og arbejde i tværfaglige teams.

Social media manager Frederick Larsen fra DR Kultur Digital og projektleder Sarah Cederberg fra DR Sommerskolen. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

Du kan læse meget mere om skolen på dr.dk/sommerskole. Der er tilmeldingsfrist den 11. juni klokken 23.59.

Facebook
Twitter