DR vil sætte turbo på den digitale omstilling sammen med de danske producenter

Flere vælger at se tv-udsendelser digitalt på nettet i stedet for på et traditionelt tv. Det har betydning for, hvordan man udvikler, planlægger og udsender programmerne fremover.

  • På Producenternes Dag præsenterede DRs mediedirektør Henriette Marienlund en ambitiøs plan for en øget digital omstilling af DR’s programmer og publicering allerede i 2019 (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • Maria Thastum, der er programdirektør fra STV, fremhæver, at det er vigtigt at arbejde systematisk med at komme endnu tættere på målgrupperne og dermed sikre, at indholdet er relevant. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 2

Onsdag havde DR inviteret 200 danske tv-producenter til DR Byen til den årlige Producenternes Dag.

En lang række producenter laver hvert år tv-indhold til DRs kanaler. Sidste år drejede det sig om programmer - lige fra ’Statsministrene’ og ’Vidunderbørn’ på DR1 til ’Hemmeligheder i Nuuk’ på DR3. Og mange flere.

Dagsordenen for årets Producenternes Dag var klar: DR præsenterede en ambitiøs plan for en øget digital omstilling af DR’s programmer og publicering allerede i 2019.

Baggrunden er, at flere danskere streamer indhold digitalt i stedet for at se flow-tv på et traditionelt tv-apparat. Hver tredje dansker mellem 20-29 år har slet ikke et tv-apparat i husstanden.

”Det betyder andre vilkår – og muligheder – for medier over en bred kam, og for os, der laver public service i særdeleshed. For indhold og tilbud samt for form og distribution. Opgaven er at rykke ind i den omskiftelige fremtid og sikre et fortsat stærkt public service-tilbud. Det er en bunden opgave for et mediehus som DR og en opgave, der kun kan løses gennem et tæt samarbejde det kreative marked herhjemme og de danske kulturaktører”, siger mediedirektør i DR Henriette Marienlund.

Mere indhold digitalt på DR TV

Derfor vil DR fremover publicere mere indhold digitalt på DRTV. Det kræver, at indholdet fungerer digitalt og her spiller de mange producenter, som laver indhold til DR, som sagt en central rolle.

En af producenterne, som deltog på Producenternes Dag, er Maria Thastum fra STV.

Netop STV og DR har sammen vist, at der kan laves indhold, der fungerer godt digitalt med ’Klassen’, som er en af de mest streamede serier blandt større børn. Hun har et bud på opskriften på succes for tv-indhold i en digital tid:

”Som branche er vi vant til at tænke i kasser – hvad skal på tv, i radioen eller fungere på nettet. Hvis vi skal lykkes med at lave godt indhold til en digital tid skal vi evne at tænke mere på tværs. Droppe siloerne og tage udgangspunkt i program-brandet og så derfra få indholdet ud på de forskellige flader – fra events, sociale medier og tv-indhold”.

Endnu mere relevant

Udover denne nytænkning fremhæver Maria Thastum, at det er vigtigt at arbejde systematisk med at komme endnu tættere på målgrupperne og dermed sikre, at indholdet er relevant:

”Vi lever i en tid, hvor alle i princippet kan publicere. Derfor skal vi som professionelle sørge for, at vores indhold bliver endnu mere relevant. Det kræver, at vi kommer endnu tættere på målgrupperne, lærer dem bedre at kende og hele tiden interagerer med dem”.

Produktion direkte til de digitale platforme

Henriette Marienlund er enig og understreger, hvor stor en omstilling DR og resten af medieverdenen står overfor:

”Nye generationer kræver blandt andet, at dele af indholdet er turneret med nye dramaturgiske greb i de enkelte udsendelser og kommer i serielle formater. De vælger aktivt hvert enkelt stykke indhold ud fra relevans for netop dem. Blot for at understrege hvor stort et skift, der er tale om, vil større dele af DRs tv-tilbud allerede fra næste år produceres direkte til de digitale platforme. Vi vil opbygge nye digitale publiceringsformer, der bliver omdrejningspunktet i den omstilling, vi står midt i. Det er en retning, der kan løfte indholdet markant ind i en ny tid, men som også er forbundet med muligheder for fejlskud, da vi skal tænke markant anderledes og hele tiden udvise mod til at tænke nyt”.

Udvikling af nyt digitalt indhold gennem et tæt samarbejde mellem DR og producenter kan også åbne for nye muligheder. Det oplevede Maria Thastum og STV. ’Klassen’ viste sig nemlig at kunne gå godt digitalt, ikke kun i Danmark men også på den anden side af Sundet:

”Når et samarbejde fungerer godt, er tv-stationen med helt inde i udviklingen af programmerne. Det har vi blandt andet oplevet med Klassen. Et program, vi nu også laver i Sverige blandt andet på baggrund af erfaringerne i Danmark,” siger Maria Thastum.

Film: Tak til alle danske producenter for godt samarbejde i 2017

Facebook
Twitter