DR vil skabe nye koncertoplevelser på tværs af sine platforme

Når DRs Kor og Orkestre i denne uge holder tre koncerter med musikken fra TV-serier og film, er det samtidig et godt eksempel på, at DR prøver at få fat i nye målgrupper - og med nye medier.

Violinist Benedikte Thyssen Pontoppidan fra DR SymfoniOrkestret overtager hele ugen DR K’s Instagram-profil, hvor hun fortæller og viser livet som orkestermusiker. (Foto: Thorbjørn Fessel Photography)

En koncert er ikke nødvendigvis bare en koncert for folk, der har løst billet til DR Koncerthuset. For når DR SymfoniOrkestret, DR Big Band og DR KoncertKoret over en hel aften fredag den 19. august byder på kendte temaer fra film og TV-serier, er der udsigt til, at koncerten ”kommer ud af alle knaphuller”, så DRs brugere får nem adgang til at følge den og dem, der spiller. Også selv om man ikke selv sidder i DR Koncerthusets røde sæder på Amager.

Koncerten ’Serier, Serier, Serier’ har Ulla Essendrop fra ’Aftenshowet’ som vært, og her vil der blandt andet blive budt på temaer fra ’House of Cards’, ’Game of Thrones’, ’Twin Peaks’, ’True Detective’, ’Mad Men’ og mange andre film og serier, som vi har set på ”billedkommoden” eller filmlærredet.

Efter første del, hvor DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret spiller og synger i Koncertsalen med en spændende filmkulisse som baggrund, venter 2. sektion i Koncerthusets Studie 1, der er omdannet til et ’Mad Men’-univers, hvor DR Big Band leverer musikken og sætter stemningen til Madison Avenue i 1960’erne – sammen med solisterne Claus Hempler, Mimi Terris og Steen Jørgensen. Og har man lyst til at trække i tøjet, som det så ud dengang, er man mere end velkommen.

Sendes direkte i radio, TV og på dr.dk

Koncerten vil alle kunne følge direkte på DR K, P2, P8 Jazz, DRTV og dr.dk/klassisk, og i løbet af ugen op til, har DR planer om at bruge de sociale medier til at fortælle om ikke bare koncerten fredag, men også koncerten torsdag, hvor DR SymfoniOrkestret byder på filmkomponisten Danny Elfmans musik fra Tim Burtons film samt koncerten lørdag, hvor DR SymfoniOrkestret og solister byder på musikken fra Lars von Triers film.

”DR har en række koncertformater, som vi er glade for – for eksempel Torsdagskoncerterne, som har været holdt helt siden 1933. De fortsætter, men det er også vigtigt, at vi hele tiden prøver at skabe nye formater og får gjort et nyt publikum interesseret. Det prøver vi blandt andet med denne koncertrække, og DRs Kor og Orkestre gør det igen, når vi til januar holder gaming-koncerter med musikken fra spil og Jakob Stegelmann som vært,” siger Klaus Ib Jørgensen, der er chef for det digitale område og for partnerskaber i DRs Kor og Orkestre.

Violinist overtager Instragram

Ét af de greb, som DRs Kor og Orkestre og DR K bruger i uge 33 er, at violinist Benedikte Thyssen Pontoppidan fra DR SymfoniOrkestret laver et såkaldt takeover og styrer DR K’s Instagram-profil hele ugen. Her vil hun blandt andet vise, hvordan livet i et stort orkester er, ligesom hun også tager billeder fra koncerten og efterfesten fredag i DR Koncerthuset. Ugen vil også byde på Facebook-konkurrencer og andre aktiviteter på orkestrenes, DR K’s og P8 Jazz’ sociale medie-profiler og på dr.dk.

”Mange folk følger også kunst og kultur via de sociale medier, og derfor er det vigtigt, at vi ikke kun tænker koncerter, som noget folk oplever i DR Koncerthuset. I de kommende år vil vi prøve at skabe nye koncertoplevelser på måder, der går på tværs af alle mulige platforme,” siger Klaus Ib Jørgensen, der fortsætter:

”Man kan også godt have fans, der følger for eksempel DR SymfoniOrkestret på Instagram, sidder i Skagen, og som synes, det er sjovt at følge arbejdslivet i et orkester, ligesom jeg er sikker på, at mange, der er abonnenter i forvejen, har lyst til at følge os og vil glæde sig over, at deres orkester følger med tiden,” siger han.

Prøver ting af

Klaus Ib Jørgensen er med på, at alt sikkert ikke vil fungere lige godt – men nu skal det i hvert fald prøves at gøre DRs Kor og Orkestre meget mere digitale.

”Vi har lidt den tilgang, at vi prøver en masse ting af, og ser om der er noget, der fungerer bedre end andet. Kort fortalt håber vi, at vi med enkle greb kan nå ud til andre grupper, end dem der plejer at høre os,” siger Klaus Ib Jørgensen.

Facebook
Twitter