DR1 kaster lys over digital overvågning

Tre programmer på DR1 sætter fokus på vores privatliv på nettet – eller mangel på samme.

Maria Andersen har været med til at undersøge, hvad amerikanske databrokere har af private oplysninger om danskerne. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Hvor mange oplysninger indsamles om os på internettet? Antallet vil muligvis overstige de flestes fantasi. Tre programmer på DR1 sætter fokus på vores privatliv på nettet - eller mangel på samme.

Hver gang vi surfer på en hjemmeside, laver et indkøb på en nethandel, søger på Google eller skriver privatbeskeder på Facebook, efterlader vi digitale fodspor, som kan blive brugt eller misbrugt af kommercielle firmaer. Indhentning og salg af persondata er en voksende industri, som får mere og mere indflydelse på vores hverdag.

Tre programmer om digital overvågning

'Kender Du Typen?' mandag den 16. marts klokken 20.00 på DR1

'DR1 Dokumentaren: Privatliv til salg' mandag den 16. marts klokken 20.45 på DR1

'Kontant: Firmaer ved alt om dig' torsdag den 19. marts klokken 21.00 på DR1

Til salg: privatoplysninger på nettet

En ny dokumentar på DR1, 'Privatliv til salg', afslører, hvordan amerikanske databrokere indsamler private oplysninger om os danskere - oplysninger som bliver solgt videre til kommercielle formål.

Den amerikanske databroker-industri har været i søgelyset i USA. En høring i det amerikanske senat satte i december 2013 fokus på databroker-industrien og dens metoder. Her kom det blandt andet frem, hvordan en amerikansk databroker solgte navne og adresser på amerikanske kvinder, der havde været udsat for voldtægt.

Der findes i dag over 4.000 amerikanske databrokere, som lever af at indsamle, analysere og videresælge persondata. Oplysninger om alder, geografi, interesser, familierelationer, vaner og sygdomme bliver kortlagt af firmaer, som kan sælge personoplysninger videre til annoncører. Det opsigtvækkende er, at databrokerne er i stand til at parre de private oplysninger med borgernes navn og adresse, som indhentes fra andre kilder.

Hver gang vi surfer på en hjemmeside, laver et indkøb på en nethandel, søger på Google eller skriver privatbeskeder på Facebook, efterlader vi digitale fodspor, som kan blive brugt eller misbrugt af kommercielle firmaer.

Fra teksten

Indsamler personoplysninger fra danske hjemmesider

'DR Dokumentaren: Privatliv til salg' har undersøgt, om de amerikanske databrokere også indsamler oplysninger om os danskere. Dokumentaren får blandt andet undersøgt i alt 166 danske hjemmesider - både offentlig og private - for at se, om amerikanske databrokere er til stede med såkaldte trejdeparts cookies på siderne - cookies, som er i stand til at indsamle oplysninger om brugerne. Resultatet viser, at der fra et stort antal danske hjemmesider sendes data til amerikanske databrokere.

Dokumentaren finder frem til en databroker i USA, som ligger inde med en milelang liste med danske navne og meget personlige oplysninger.

Flere DR-programmer sætter digital overvågning under lup

I løbet af den kommende uge sætter flere DR1-programmer fokus på privatlivet på nettet. I en særlig udgave af 'Kender Du Typen?' stilles der skarpt på vores digitale livsstil. Hovedpersonen, som 'Kender Du Typen?' er på besøg hos, er online stort set hele tiden. Hvert et klik efterlader spor, som livsstilseksperterne Anne Glad og Flemming Møldrup skal afkode og analysere i håb om at finde frem til hovedpersonen. Senere på ugen undersøger Jakob Illeborg i 'Kontant: Firmaer ved alt om dig' overvågning af os på apps og sociale medier og giver gode råd og tips til, hvordan privatlivet sikres.