DR2 kommer til at se anderledes ud

Fra torsdag er der nyt design på DR2 - eller nyt airlook, som det hedder i fagsproget.

  • (Foto: Grafik: DR Design)
  • (Foto: Grafik: DR Design)
  • (Foto: Grafik: DR Design)
1 / 3

En rovfugl, der får hovedet sat sammen med et jagerflys cockpit. En vandgople, hvis tråde bliver til en rumvandrers ledninger, der forbinder ham til rumkapslen. Eller en skyline, hvis skyskrabere bliver til stablede mønter.

Det er eksempler på det nye DR2-airlook, der rammer sendefladen torsdag.

”Det er vores måde at illustrere, at der kan være flere syn på samme sag. Et skalahop mellem den nære historie og den store fortælling i det samme billede. Vandgoplen sammen med universet, der er et formmæssigt sammenfald, men det kan også et eller andet historiemæssigt,” forklarer grafisk designer Nikolaj Stenbæk, der sammen med Gitte Boel Gammelgaard og Jacob Fennestad fra DR Design er det kreative team bag designet.

Ikke for pleasende

Arbejdet med det nye design har været i gang over et stykke tid og tog fart, da der var enighed om, at det hidtidige design med de dagsaktuelle sætninger fra dagens debat kunne opfattes elitært og lukket i sit udtryk.

”Vi ville gerne have det lukket op og gøre det mere billedbåret. Så opgaven var at lave noget grafik som giver 100 procent plads til indhold, men samtidig også er markant,” siger Gitte Boel Gammelgaard, der på den anden side også ledte efter et udtryk, der ikke måtte blive for pænt og pleasende.

”Det var helt klart den udfordring, der skulle knækkes. Det nye design skulle give plads til billeder, det skulle være grafisk på en eller anden måde og samtidig give noget kant og noget attitude. Det var det, der i korte træk var opgaven…,” siger hun.

Fleksibelt, hurtigt – og billigt

Et særligt benspænd i forhold til den nye grafiske kanaidentitet var, at de billeder, man vælger skal være frit tilgængelige – altså billeder man kan bruge uden beregning og som man relativt enkelt kan opdatere i forhold til dagsaktuelle emner.

”Her var opgaven at finde på noget, der var fleksibelt og hurtigt - og billigt…,” siger Gitte Boel Gammelgaard og peger på, at netop de benspænd udfordrer den kreative proces.

”Alle bespænd skaber jo et eller andet. Vi kunne jo ikke storyboarde de enkelte identer, for chancen for at kunne finde det, du havde tænkt dig frem til, er ikke stor. Så nu gør vi det, at vi finder nogle billeder fra det gratis katalog, og så prøver man sig frem: det er det der med at finde billederne og så koble det oppe i hjernen, så det skaber den sammensætning, der også bliver en kommentar af en eller anden art,” siger hun og peger som et eksempel på skyskraberne bygget af mønter: storby og penge.

”Men det må ikke være for banalt,” tilføjer Nikolaj Stenbæk:

”Hvis du har et pigtrådshegn, der bliver til en blomsterranke, så er det på en eller anden måde en kliché. Men når hegnet bliver til en kondisko, der hænger på et træ overrasker det og sætter andre tanker i gang. Så vi prøver at undgå det indlysende.”

På sigt vil det nye design også komme til udtryk i studiedesignet de programmer, der med designernes ord udgør DR2’s DNA, som for eksempel ’Deadline’, men allerede nu vil man udover de såkaldte ’identer’ der visualiserer kanalen også i de grafiske programpræsentationer kunne opleve, at DR2 fortsat er kanalen, der går til kanten og nogle gange lidt over.