DR2 og DR K smelter sammen til et helt nyt DR2 - og får samtidig en digital lillesøster

På det nye DR2 i 2020 får både historie- og kulturindholdet fra det nuværende DR K en hel central placering i fladen, ligesom samfundsstoffet fra det nuværende DR2 stadig vil stå stærkt. Samtidig lanceres det digitale indholdsunivers DR2+.

’Den klassiske musikquiz’ er et godt eksempel på et program, der flytter fra DR K og fremover kommer på det nye DR2.

Til næste år kan danskerne se frem til nye tilbud fra DR, mens andre vante kanaler og programmer vil lukke. 2020 er nemlig det år, hvor DR som en konsekvens af den medieaftale, der blev indgået sidste år, for alvor omlægger sine tilbud og kanaler.

Med en markant mindre økonomi i ryggen foretager DR således på samme tid et markant digitalt ryk og neddrosler den kanal-portefølje, danskerne i dag kender på flow-tv og -radio.

De nye tilbud udvikles nu

Arbejdet med at støbe kuglerne til den omlægning er allerede i fuld gang.

Tidligere på året er det meldt ud, hvordan omlægningerne på radio blandt andet vil falde ud, herunder et øget fokus på podcasts og on demand-radio.

De største ændringer på DR1 er ligeledes præsenteret, blandt andet flytningen af TV-Avisen til klokken 21.00 og udrulningen af nye aktualitetsprogrammer i primetime.

Også ambitionen om at gøre streamingtilbuddet DRTV til en central hovedindgang til tv-indholdet er lanceret og en ny version af DRTV er på vej.

I disse dage præsenteres den såkaldte publiceringsplan for 2020 både internt i DR og for over 100 eksterne tv-producenter, der står bag en stor del af tv-indholdet sammen med DR. Her løftes sløret for tankerne med udviklingen af en af de kanaler, der fra 2020 genopfindes nærmest helt, nemlig DR2.

Nyt DR2 med stærk kultursøndag

I 2020 smelter DR K og DR2 sammen til et helt nyt DR2.

Dermed flytter kultur- og historiestoffet over på en af de fremtidige flow-kanaler, det nye DR2. Her får netop de stofområder en central placering og er dermed med til at tegne det nye DR2’s profil. På DR2 bliver der plads til de specialiserede tilbud og programmer for de seere, der er optaget af kultur, historie og samfund – og de bliver placeret i bedste sendetid.

En vej til dette er, at der fremover vil være faste temadage, hvor et stofområde kommer til at sprede sig over mange sendetimer. Eksempelvis kommer der fremover en fast kultur-søndag med timevis af kulturtilbud.

Her vil en række af DR K’s nuværende programmer og indhold flytte ind såsom de klassiske koncerter, filmperler og ’Musikquizzen’. Og der vil komme en række nye programmer, herunder et nyt ugentligt aktuelt kulturprogram, og løbende kultur-dokumentarer.

’Deadline’ bliver fortsat en fast bestanddel af det nye DR2. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Også historiestoffet kan efter planen se frem til at få sin faste dag, nemlig onsdag, på det nye DR2, ligesom der vil være fuldt fokus på politik og samfund en anden ugedag med blandt andet ’Debatten’ som kendt fyrtårn. Deadline vil også fremover ugen igennem fastholde et klart fokus på samfund og politik.

Streamerne får nyt samfunds- og kulturtilbud

Det er en central ambition for DR at løfte samfund og kultur som stofområder ind i en digital tidsalder og til en yngre målgruppe end dem, som i dag er de primære forbrugere af stoffet på flow-tv.

Mange yngre danskere ejer ikke et tv-apparat og vælger at streame deres tv-indhold. Og de fravælger i høj grad samfunds- og kulturprogrammer og vælger i stedet blandt andet fiktion og virkelighedsnære reportager såsom de velkendte programmer fra DR3.

Derfor lanceres fra 2020 det digitale indholdsunivers DR2+, der primært vil leve på DRTV og samtidig levere programmer til DR2’s nye flade.

- Det vil naturligvis kunne mærkes, når der fra 2020 er både færre kanaler og programmer fra DR. Men med et revitaliseret DR2 vil vi på en ny måde løfte både kultur- og samfundsstoffet, så der også fremover vil være interessant og mangfoldigt indhold til de særligt interesserede, og med det nye DR2+ og det markante digitale ryk, det er en del af, kan vi være med til få samfunds- og kulturstoffet ud til nye generationer, siger mediedirektør Henriette Marienlund fra DR.

DR2+ kommer til at danne rammen for det indhold, som temamæssigt er beslægtet med moderkanalen DR2, men som formidlingsmæssigt skal gå helt nye og eksperimenterende veje for at nå særligt de yngre streamere.

DR er allerede i gang med at udvælge og udvikle indhold til det kommende DR2+.

- Lige nu er vi ved at opfinde formlen, der skal knække koden for at få kultur- og samfundsstoffet ud til yngre streamere. Det er en kode, ingen andre for alvor har knækket indtil videre. Derfor eksperimenterer vi os også frem blandt andet i samarbejde med de eksterne tv-producenter. DR2+ vil derfor i høj grad være i løbende udvikling, også efter lanceringen i 2020, og vil finde sin form undervejs, siger mediedirektør Henriette Marienlund.

Figur:

Udfordringen: De yngre streamere forbruger kun i mindre grad kultur- og samfundsstof

Kultur og samfundsstof er centralt for DR som public service-station, men ikke noget som unge streamere i høj grad opsøger on demand - modsat for eksempel mange af DR3’s programmer. Det betyder, at stoffet ikke rammer mange i målgruppen, da mange ikke ejer et tv og ikke ser flow-tv. Der skal udvikles en form til samfund- og kulturindholdet, som gør stoffet appellerende for målgruppen. Det er den opgave det nye DR2+ skal være med til at løse.