DR3 har fået hul igennem

Seerandelen på DR3 er vokset med 35 procent i målgruppen det seneste år, og de 15-39-årige bruger stadigt mere tid på kanalen, der netop er fyldt to år.

Rapperen Sivas fortæller i DR3’s serie ’Perkerdansk’, at han har brugt sin indvandrerbaggrund til at brande sig. Sidste del af serien bliver sendt mandag den 2. marts klokken 21.30 på DR3. (Foto: Framegrab)

DR3, har for alvor fået vind i sejlene. Programmer som ’Klædt af’, ’Perkerdansk’ og ’Spørg mig om alt’ hitter hos seerne.Faktisk har kanalen gennem det seneste år oplevet en stigning i seerandele på hele 35 procent i målgruppen, som er de 15-39 årige. Også i tidsforbrug er kanalen vokset. Og dette er vel at mærke samtidig med, at netop de yngre seere generelt ser mindre tv end tidligere.

Men hvad er det lige, kanalen, som netop er fyldt to år, kan?Irene Strøyer, som er kanalredaktør på DR3, peger på, at det har været en ambition at droppe alle optræk til ”genre-snobberi”:”Siden vi gik i luften, har vi haft en klar intention om at kaste alle genrer op i luften og prøve at skabe nogle nye og anderledes fortællinger ved at blande genrerne og udfordre de fortællemæssige dogmer. Vi har fra starten sagt til hinanden, at vi ikke vil ligge under for ”genresnobberi”. Uden den tilgang, havde vi ikke haft hverken den kant eller det mod, som kendetegner DR3 i dag,” siger hun.

Ingen dogmer eller fyordDerfor har hverken underholdning eller reality været fy-ord på redaktionen, fortæller Irene Strøyer. Tværtimod har det hele tiden været et ufravigeligt princip, at disse fortællegreb blev brugt til at fortælle relevante og væsentlige historier.

”Nogle af vores mest vellykkede programmer har for eksempel trukket på elementer fra reality-genren. Og det har vi også fået på puklen for, skulle jeg hilse at sige – særligt i begyndelsen. Men netop det her med at turde blande genrerne og udfordre dogmerne og så kombinere det med at tage tunge emner op, som giver stof til eftertanke, det har nok været medvirkende til succesen. Et godt program skal helst være nærværende og til tider måske endda provokerende, men man skal altså også helst have noget med derfra. Det skal udfordre os,” forklarer Irene Strøyer.Topscorer på tv-festivalSelvom kanalen kun har to år på bagen, så har den allerede haft mange succeser. Og DR3 blev da også en helt suveræn topscorer blandt de danske tv-kanaler på sidste års store tv-festival, hvor DR3 løb med otte af priserne.

Ifølge Irene Strøvyer er den største succes dog, at kanalen er slået igennem med væsentlige historier om, hvordan det er at vende hjem fra krig, hvordan det er at leve med psykisk sygdom inde på livet eller om hvor svært det kan være at give sig hen til et andet menneske.

Irene Strøyer er kanalredaktør for DR3. (Foto: Mads Nielsen © Type 1)

Seneste skud på stammen er programserien ’Klædt af’, hvor fire unge skal prøve at leve uden alle deres materielle goder. De får pakket alle deres ejendele ned i en container, og skal så håndtere det dilemma, at de kun må hente én ting ud om dagen.

”De starter, for nu at sige det ligeud, med bar røv i en tom lejlighed. Det er i sig selv et fortællegreb, som får seerne til at stoppe og slå ørene ud. Men baggrunden for, at vi laver programmet er jo ikke at vise lidt bar hud – det kan man stensikkert finde mere interessant på internettet, hvis det er det, man vil. Vi ville gerne sætte spot på, at vi omgiver os med alle de her mange ting i vores hverdag. Vi lever i en super materialistisk virkelighed, og med programmet ville vi gerne starte en debat om vores forbrugssamfund.”Den debat er det lykkedes at skabe. I al fald er programserien blandt de mest sete programmer på DR3 med mere end 159.000 seere i snit og en seerandel på 12 procent i målgruppen. Og det er vel at mærke uden at medtage alle dem, som har set programmerne on demand på dr.dk, da disse tal endnu ikke er gjort op.

Facebook
Twitter