#DRdinstemme tog vælgerne med indenfor

DR har under valgkampen gjort meget for at inddrage vælgerne i valgdækningen under overskriften #DRdinstemme.

Brugernes input er blevet brugt langt mere under den netop overståede valgkamp end nogensinde før. (Foto: DR)

Valgkampe er ofte politikernes og mediernes fest, og det kan være svært for almindelige mennesker at komme til orde. Det har DR forsøgt at lave om under overskriften #DRdinstemme.

Denne gang var det lettere for seere og lyttere at bidrage til valgkampen med deres forslag og holdninger. Kommentarer fra brugere på de sociale medier og dr.dk er blevet flittigt brugt i valgdækningen for at give debatten flere nuancer, siger redaktør for sociale medier i DR, Lars Damgaard Nielsen.

”Vi har spurgt brugerne om deres mening, for at åbne debatten mere op, og det synes jeg er gået rigtig godt. Vi har fået flere perspektiver på historierne og nogle mennesker i tale, som vi normalt ikke ser i medierne,” siger han.

Konkret politik fra borgerne

Brugernes ideer er blandt andet blevet brugt i artikler på dr.dk og ikke mindst som spørgsmål til partilederne i ’Mød Partierne’, hvor politikerne blev spurgt om nogle uventede og uvante ting.

”Er du en dårlig taber i brætspil, og hvordan ser du ud i hovedet, når du er blevet slået i brætspil?” spurgte en seer for eksempel Kristian Thulesen Dahl på en indsendt video. Det kan give politikerne mulighed for at vise andre sider af sig selv, men brugerinvolvering kan også handle om reelle politiske forslag.

”Vi bad om brugernes ideer til konkrete problemstillinger. For eksempel fik vi en masse gode forslag til, hvordan vi kan gøre Danmark grønnere. På samme måde fik vi en masse holdninger til fremdriftsreformen og yderområderne på en måde, vi ikke havde kunnet uden #DRdinstemme,” siger Lars Damgaard Nielsen.

Brugernes historier og meninger er blevet brugt på en række af DRs kanaler og platforme – både på radio, tv og nettet.