DR’s ’Fiskebanko’ fik fuld plade ved Prix Italia

DR sikrede sig torsdag aften en af de prestigefulde Prix Italia-priser i Milano, hvor programmer og produktioner fra hele verden dystede. DR fik blandt andet prisen for at være god til at involvere brugerne.

Mikkel Frey Damgaard og Gordon P. Henriksen var værter i ’Fiskebanko’. Foto: Morten Vilhelm. (Foto: Morten Vilhelm)

Udlandet er for alvor ved at få øjnene op for en original, digital, brugerinddragende og lidt spektakulær idé, som DR bød på sidste sommer.

I Milano i Italien sikrede DR sig torsdag en af de prestigefyldte Prix Italia-priser for live-begivenheden ’Fiskebanko’, der foregik på tværs af DR2 og dr.dk i juni 2020. Samtidig har medieselskaber i Holland og USA for nylig sikret sig en såkaldt option til ’Fiskebanko’, som giver dem mulighed for at holde begivenheden i deres lande efter DR’s opskrift.

Prix Italia er en af de ældste og mest prestigefulde mediepriser, der er blevet uddelt helt siden 1948, og i dag uddeles priserne både til radio-, tv og net-produktioner. Det helt særlige ved Prix Italia er, at det er programmer og produktioner fra hele verden, der er i konkurrence. I alt blev der uddelt ni Prix Italia-priser, og DR fik prisen i kategorien ’Best Web Interactive’ – det bedste, brugerinvolverende projekt på tværs af medier.

Fiske-bankospillet foregik på den måde, at 90 lystfiskere med et nummer fra 1 til 90 stod klar på for eksempel en kutter i Øresund, ved en put and-take-sø, ved Randers Havn, ved kysten på Sydfyn, ved Skjern Å og flere andre mindre destinationer. Hver gang, de var heldige at få noget på krogen, kom der en ’dong-lyd’, som i de gamle ’Tipslørdag’-dage.

’Fiskebanko’ blev sendt som en del af DR2’s temalørdag, og værterne var den passionerede og nystartede lystfisker Mikkel Frey Damgaard og en af landets store eksperter i lystfiskeri, Gordon P. Henriksen.

90 lystfiskere med et nummer på ryggen sørgede for bankospændingen. Hev de en fisk op af vandet, blev deres rygnummer trukket ud. (Foto: Albert Ostenfeld)

71 fik bid

Før spillet var alle danskere inviteret til at downloade og udskrive gratis bankoplader via dr.dk/fiskebanko, og ligesom i alle andre bankospil gjaldt det så om at få en eller to rækker og til sidst fuld plade. I alt fik 71 af de 90 fiskere med et nummer på ryggen bid i løbet af de 108 minutter, DR2 sendte.

Undervejs i ’Fiskebanko’ behandlede DR også andre relevante lystfiskeri-historier. Her handlede det blandt andet om, hvordan ungdomsgrupper i byerne er begyndt at fiske under corona, hvordan soldater med PTSD bruger fiskeri som et sundhedsfremmende middel, og hvordan læger i visse tilfælde ordinerer fisketure i stedet for medicin. Derudover blev emnet lystfiskeri vendt på alle mulige og umulige måder.

Kåre Vedding Poulsen og Lars Ostenfeld var begge redaktører på ’Fiskebanko’, mens Ole Huld og Ole Hjortdal fra DR Events og Partnerskaber, Sofie Thorup Mikkelsen fra DR Brandteam & SMR og produktionsholdet - med blandt andre Lise Kongsgaard Prag og Rolf Holmgaard Sørensen, var nogle af de centrale personer, der fik ’Fiskebanko’ til at ske.

Prix Italia-juryen i ‘Web Interactive’-kategorien roser blandt andet DR’s ’Fiskebanko’ for at have skabt et fællesskab i en coronatid med et på mange måder simpelt, men effektivt koncept.

- ’Fiskebanko’ var et veludført og let tilgængeligt format. Ved at kombinere fiskeri og banko, som har været populære beskæftigelser under corona, lykkedes det at samle brugerne om en fælles oplevelse i en tid, hvor der ikke var mange af den slags. På overfladen ser det legende let ud, men det er et glimrende eksempel på, hvordan man kan få noget særligt ud af at involvere brugerne, lyder det blandt andet.

Redaktør Kåre V. Poulsen fra DR Events & Partnerskaber glæder sig over hæderen, som han modtog på DR’s vegne i Milano.

- For mig er prisen et godt bevis på, at der er en alternativ vej til brugernes hjerte i en digital virkelighed, hvor der blandt andet bliver talt meget om podcast og streaming. Vejen er at involvere brugerne og invitere dem til at være medskabere af det indhold, vi laver. Det er klart det, som vi får denne pris for, og noget lignende er sket tidligere, hvor vi fra DR for eksempel har fået en Prix Italia for projektet ’Byg det op’ og en Prix Europa for ’Fantastiske fortællinger’, som også begge var brugerinvolverende, siger han.

Kåre V. Poulsen fra DR Events & Partnerskaber får her prisen overrakt i Milano torsdag aften. (Foto: Jesper Dein)

Universelt emne

Redaktør Lars Ostenfeld, der specielt tog sig af TV-live-delen af projektet, siger, at han er stolt over, at DR turde gå lidt ud over det almindelige og køre løs med en original og skør idé.

- Det har folk brug for nogle gange. Samtidig er det at fiske noget, man gør over hele verden, ligesom hele emnet har passet godt ind i en coronatid. Jeg ser frem til at følge ’Fiskebanko’s videre færd, siger Lars Ostenfeld

Da der for nylig var International Format Awards i London var ’Fiskebanko’ også nomineret. Her lykkedes det – modsat i Milano – ikke at få prisen.

Se billeder fra 'Fiskebanko'-begivenheden her

Facebook
Twitter