DR’s langtidsholdbare: ’TV-Avisen’ rydder op efter stormen

Hvordan lykkes det nogle programmer at gøre sig selv langtidsholdbare i DR’s historie? I tredje afsnit af denne sommerserie forklarer redaktionschef på TV-Avisen Marie Buss, hvordan den 52 år gamle nyhedsudsendelse stadig holder sig relevant.

  • I 1965 udkommer DRs første tv-avis. Og den får en hård medfart. Siden er der sjældent pauser i kritikken af tv-avisen. (DR arc © Type 1)
  • 1975 - Hedebølgen i august får TV-avisens oplæser Bent Jensen til at sende vejrudsigten fra Bellevue Strand. (DR © Type 2)
  • Den 2. oktober 1978 bliver TV-Avisen for første gang sendt i farver med Steen Bostrup som vært. TV-A var det sidste program i DR, der overgik til farver. (© Type 2)
  • TV Avisen oktober 2017. Kåre Røgind Quist, Klaus Bundgård Povlsen, Erkan Özden, Johannes Langkilde, Tine Gøtzsche og Ask Rostrup. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)
1 / 4

Meget i det generelle mediebillede har ændret sig, siden Eric Danielsen præsenterede den første TV Avisen klokken otte om aftenen den 15. oktober 1965: TV 2 kom til i 1988 og brød DR’s landsdækkende monopol, og i 1996 udvidede DR med DR2, siden DR K, Ramasjang, DR3 og Ultra. Undervejs kom internettet til, sociale medier til og de kommercielle kanaler.

I dag kommer nyhederne alle steder fra og i en konstant strøm. Udlandets nyhedstilbud udgør en reel konkurrence mod de danske, og der bliver talt om fake news og utroværdige journalister.

TV Avisen har måtte omlægge strategien fra at være først med det nye til at være noget andet. Redaktionschefen på den historiske nyhedsudsendelse, Marie Buss, fortæller her:

”Mange mennesker bliver bombarderet af overskrifter hver dag: Internationale, nationale og fra alle mulige mere eller mindre troværdige medier. Det er en sand nyhedstsunami. Du kan læse om noget to minutter efter, det er sket, så selvfølgelig er behovet anderledes i dag end for halvtreds år siden. I dag er der brug for, at der kommer nogen og rydder op, når stormen har lagt sig. Sorterer i sagerne, sætter ind i en sammenhæng og forklarer,” siger hun.

Traditionsrig kvalitet

TV Avisens største udfordring er, at befolkningen langsomt siver væk fra flow tv. Det siger Marie Buss. On demand er det store. I 2015 bragte dr.dk en historie om, at seertallene på TV Avisen var faldet med over 300.000 seere de sidste 20 år. Udviklingen ser ikke ud til at tage en foreløbig drejning, så der må tænkes i nye baner:

”Der er stadig rigtig mange, som aktivt vælger at tænde for fjernsynet 18.30 og 21.30 for at se TV Avisen. Derfor tror jeg også, at de faste sendetider kommer til at fungere de næste mange år frem. Men sådan som det overordnede mediebillede flytter sig, passer det faste format ikke. Folk ser både nyt og gammelt, og de gør det, når de har lyst. Der er ikke mange, der kan finde på at streame gårsdagens TV Avisen. I fremtiden vil vi derfor se på, hvordan vi skal udkomme, så vi kan være relevante hele tiden,” fortæller Marie Buss og fortsætter:

”Om TV Avisen skal vises på bestemte tidspunkter om for eksempel ti år, det er svært at sige. Men det gode indhold, der har været kendetegnet for DR’s nyhedsudsendelser alle 52 år, det holder vi fast i. Det vil vores dygtige journalister altid brænde for.”

En bøje i det oprørte hav

I efteråret opdaterede TV Avisen sit grafiske udtryk, så det harmonerer bedre med den flade, rene struktur, der findes på web. Væk med 3D-tallene og de hurtige effekter. Langt de fleste af DR’s nyhedsbrugere får deres daglige nyhedsfix fra telefonen, derfor er det vigtigt, at der ikke er for stor forskel på, hvad der bliver vist i TV, og hvad bliver vist på tablets. På den måde tager TV Avisen store skridt ind i den dikterende, teknologiske tidsalder.

”Vi er bevidste om, at DR Nyheder, som TV Avisen er en del af, er et brand. Og et brand skal gøre sig bemærket på alle platforme. Vi går lige så meget op i vores troværdighed på Instagram, som vi gør i vores troværdighed i 21.30-eren. Vi skal være det bedste nyhedsjournalistik i Danmark. Dét er vores ambition.”

Ask Rostrup svarer

Hvad synes du, er den største udfordring ved at sende TV Avisen i dag?

"Den største udfordring er afgjort at forblive relevant for så mange mennesker som muligt. Jeg tror ikke, det er så afgørende, om vi er først eller ej med nyheder - selvom det jo stadig er en af de bedste følelser i verden at være det - det afgørende er, om vi gennem vores formidling kan gøre nyhederne forståelige og relevante, så seerne rent faktisk tager historierne ind, forholder sig til dem og måske endda engagerer sig. Vi er sat i verden for at klæde borgerne på til at forstå og begå sig i samfundet - et mål, vi aldrig, og slet ikke i disse tider, må miste af sigte. Selve fundamentet for et velfungerende folkestyre er en oplyst befolkning," siger den kendte TV-vært.

Synes du, at det er blevet sværere at lave en relevant udsendelse?

"TV Avisen skal konstant udvikle sig, og det er da i den grad blevet sværere at trække publikum til. Eksplosionen i digitale tilbud, nyhedsbombardementet på de sociale medier, betyder, at TV Avisen i dag ikke er den fødte nyhedsleder, det er en position, der skal kæmpes for. Og nok ikke udelukkende i 16:9-formatet på DR1, men på alle mulige andre fronter også. Og ja, det er sgu svært, men måske også den sjoveste og mest spændende af alle udfordringer: At være relevant for sine omgivelser."

Facebook
Twitter