DRs nye søndagsdrama viser grådigheden i alle samfundslag

Jeppe Gjervig Gram er manden bag DRs nye dramaserie ’Bedrag’, der har premiere den 1. januar. Han vil give seerne et indblik i grådigheden, der styrer den finansielle verden såvel som almindelige mennesker.

  • Jeppe Gjervig Gram er manuskriptforfatter på serien ’Bedrag’ og har tidligere været medforfatter på ’Borgen’. (Foto: Bjarne Begius Hermansen © (c) DR)
  • DR1’s nye søndagsdrama 'Bedrag' - en serie af Jeppe Gjervig Gram, instrueret af Per Fly og med Thomas Bo Larsen, Natalie Madueño, Nikolaj Lie Kaas og Esben Smed i hovedrollerne. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)
1 / 2

Jeppe Gjervig Gram står bag DRs nye dramaserie ’Bedrag’, der har premiere den 1. januar. Han vil give seerne et indblik i grådigheden, der styrer den finansielle verden såvel som almindelige mennesker.

Hvad handler ’Bedrag’ om?

’Bedrag’ er et drama med stærke krimielementer, der fortæller historien om penge og grådighed. Udgangspunktet for at lave serien var, at jeg blev sindssygt optaget af økonomi efter finanskrisen og tænkte, det var et spændende emne, som ingen havde forsøgt at lave en TV-serie om før, men at det burde gøres.

Hvad er det for nogle karaktertræk, der kommer til udtryk hos personerne?

Vi har været meget optaget af grådighed i forfatterrummet. Jeg tror, at alle mennesker er grådige, men det er noget, vi har diskuteret meget. En anden del af det handler om, at jeg synes, forklaringsmodellen om, at det var grådighed på Wall Street, der alene forårsagede finanskrisen, er en for simpel forklaring, som jeg ikke helt køber. Der var ikke rigtig nogen, der stillede spørgsmålstegn ved årsagen, og det var nok, fordi det gik så godt og mange blev friværdimillionærer. Derfor har en præmis for serien været, at alle mennesker er grådige, og så handler det om, hvordan vi håndterer den grådighed.

Hvordan er de forskellige karakterer grådige?

Der er en politimand med i serien, spillet af Thomas Bo Larsen. Han er nok den mindst grådige, men jeg synes stadig, der ligger en stor grådighed i hans måde at angribe sine politisager på. Det er aldrig godt nok for ham, han har en tendens til at skide på sine kollegaer for at få skovlen under de folk, der provokerer ham, eller som i hans øjne gør noget uretfærdigt. Den unge karrierekvinde Claudia er ikke pengegrådig, men hun har en karrieregrådighed, som hun er klar til at gå langt for. Og så er der adskillige karakterer som er pengegrådige blandt andre en ung mekaniker, der ikke kan afslå et tilbud om at tjene et stort beløb, selvom det er med lyssky midler.

Hvorfor skal vi have en serie om økonomi og den finansielle verden?

Det er et afsindigt spændende og vigtigt emne. Jeg synes, at DR har en forpligtelse til at afsøge nyt terræn, og det er heldigvis også DRs dramachef, Piv Bernths, erklærede mål. Hun mener ikke, at vi skal gentage tidligere serier eller lave kopier af amerikanske - vi skal søge ny jord. Det her er et friskt emne. Og så er økonomi i mine øjne lige så vigtigt som politik, fordi vi alle sammen er forbundet af penge. En stor bank i New York går konkurs, og et halvt år efter er der mennesker i Danmark, der mister deres job. Den måde, som penge udgør en usynlig lim i samfundet, synes jeg, er afsindig spændende. Og det er noget, som vi i virkeligheden nok har meget mindre kontrol over end politik. For politik kan vi trods alt høre udtalt hver dag af politikerne i nyhederne, men vi er rigtig mange, inklusiv mig selv, der har en tendens til at zappe væk, hvis vi hører noget om økonomi i fjernsynet, fordi det er komplekst. Men jeg synes, at finanskrisen med al ønskelig tydelighed viste, at det er vigtigt at vi prøver at sætte os ind i det.

Hvordan har du researchet på historien?

Jeg har brugt lang tid på at researche, for jeg har ikke nogen økonomisk uddannelse, ligesom jeg ikke havde en politisk baggrund som grundlag for at lave ’Borgen’. Men jeg vidste godt, at jeg ville få brug for lang tid til at sætte mig ind i emnet, og det havde dramachefen Piv Bernth heldigvis forståelse for. Vi i forfatterrummet har læst bøger om store økonomiske kriminalsager, vi har læst bøger om firmaer og firmastrukturer, set film, snakket med folk i erhvervslivet og med journalister med økonomi som stofområde og så har vi talt med en enkelt økonomiprofessor. Så vi føler, vi har gjort vores hjemmearbejde, men det er et komplekst emne, og der er ikke nogen af os, der er blevet økonomieksperter, men vi forstår det forhåbentlig nok til, at vi kan lave godt drama.

Hvor meget af serien bygger på noget fra virkeligheden?

Der er cirka det samme forhold mellem virkelighed og fiktion i ’Bedrag’, som der var i ’Borgen’. Man vil helt sikkert kunne genkende træk fra danske og udenlandske sager om økonomisk kriminalitet. Det er en god støtte som seer, at man genkender elementer, man er støt på før. Og så er der sagen med Stein Bagger og ITFactory, den er guld værd for os, fordi den er så farverig og karaktererne er så vilde, at man næsten ikke ville kunne slippe af sted med at skrive noget lignende, hvis ikke det var sket i virkeligheden. Og det sætter os fri som forfattere, så kan vi tillade os at gå temmelig langt, fordi vi ved, at vi stadig befinder os inden for rammerne af noget, der er realistisk.

Hvad skal folk få ud af at se ’Bedrag’?

Vi laver ikke serien for moralens skyld. Vi laver den først og fremmest for underholdningens skyld. Men ligesom at målet med ’Borgen’ var at få folk til at interessere sig en lille smule mere for politik, så er målet her, at folk ikke nødvendigvis zapper væk næste gang, der kommer en nyhed om den finansielle verden. Vi håber at give folk nogle begreber og karakterer, man kan læne nyhederne op af, så man måske får lyst til at følge med i, hvad der sker i den finansielle verden.

Facebook
Twitter