’Fællessang – hver for sig’ er en legeplads for DR’s teknikere

Der bliver eksperimenteret med teknikken og rykket ved grænserne, når programmer som ’Fællessang – hver for sig’ skal gøre det muligt at samle folk om den danske sangskat.

Teknikken bag 'Fællessang - hver for sig' skal tænke kreativt, når de både skal overholde coronarestriktioner, og levere et godt program. Her er det Søs Fenger, der står foran at skulle synge. (Foto: Omid Jafi)

Flere fredage i træk og på Dronningens fødselsdag har seerne sunget sammen hver for sig. Men bag de smukke toner og tekster ligger et stort stykke teknisk arbejde for at få det til at fungere. For teknikken bag ’Fællessang – hver for sig’ er ikke noget, der er beregnet til sang og musik.

Seerne kender det, når vi ser journalister eller politikere rapportere ind til TV-Avisen fra deres haver, garager eller altaner. Den teknik bruges nu også til, at flere kunstnere kan optræde hjemme fra deres stuer.

- Systemerne er grundlæggende ikke egnede til fællessang. Der er en til to sekunders forsinkelse på linjerne, hvilket er en stor udfordring, når det handler om at synge – det skal jo helst være synkront. Men vi er nogle skæve hjerner fra flere steder i huset, der bruger forskellige værktøjer for at få det her til at kunne lade sig gøre, siger Rune Frewald, der er teknisk chef i DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter.

Gør det umulige muligt

’Fællessang – hver for sig’ er et samarbejde mellem DR Kultur, Børn og Unge og DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter. Når man her bruger traditionelt nyhedsudstyr til et kulturprogram, kræver det nogle justeringer og nye måder at tænke på.

Rune Frewald fortæller, at der bliver lavet en del prøver, inden programmet sendes live. Her kan de blandt andet kompensere for de forsinkelser, der er et vilkår ved den teknik, der bruges.

  • 'Fællessang - hver for sig' har kørt de sidste par fredage med forskellige kunstnere. (Foto: Omid Jafi)
  • Udstyret er normalt i brug på nyhederne, og er derfor ikke lavet til fællessang. (Foto: Omid Jafi)
  • Men nu bruges det til at få sang og musik ud i danskernes stuer. (Foto: Torben Kjærsgaard Madsen)
  • Til Dronningens fødselsdag blev der bygget et midlertidigt kontrolrum. (Foto: Rasmus Schmidt)
1 / 4

Forrige fredag sluttede ’Fællessang – hver for sig’ med Anne Linnets sang ’Tusind stykker’. Alle kunstnerne, der havde optrådt i løbet af aftenen, sang med live. Deres optrædener blev klippet sammen med en masse optagelser af danskere, der også sang med. Altså en stor collage af fællessang. Selvom det så legende let ud, var teknikken noget mere kompliceret end som så.

Rune Frewald er teknisk chef i DR Nyheder, Aktualitet og Distriker, men samarbejder med DR Kultur, Børn og Unge om at lave 'Fællessang - hver for sig'. (Foto: Rune Frewald)

- ’Tusind Stykker’ er et eksempel på, at noget, der ikke burde kunne lade sig gøre, godt kunne fungere. Det gav sved på panden, og der blev lavet justeringer helt op til sidste sekund - men det gik. Efterfølgende har vi fået flere rosende henvendelser fra folk, der kender til teknik og produktion. Én kollega skrev på Facebook, at han var rædselsslagen, da det gik op for ham, hvad vi havde gang i. Han frygtede, at det ville gå galt, griner Rune Frewald.

Seerne skal helst ikke lægge mærke til, når der bliver skubbet til teknikkens grænser. Ifølge Rune Frewald er teknikken god, når den er usynlig.

- Når vi kan få ting, der er virkelige svære, til at se legende lette ud og understøtte de programmæssige ambitioner, er det der, teknikken er bedst. Men man skal være villig til at løbe en risiko. Når det er noget, vi ikke har prøvet før, skal man være klar til at håndtere det, hvis det ikke virker, uddyber han.

Kreative løsninger

Da Dronningen skulle fejres i programmet ’Danmark synger for Dronningen’, var det et redaktionelt ønske, at der var mange danskere igennem live til Kåre Quist. Det var der hverken udstyr eller mandskab nok til, så i stedet blev det folks egne mobiltelefoner, der skulle sende direkte ind til programmet.

- Vi har aldrig gjort brug af mobiltelefoner til at sende live på, i så stor en skala før. Vi byggede et midlertidigt kontrolrum med et team på tre personer der koordinerede det hele. De instruerede deltagerne i, hvordan deres telefon skulle være fuldt opladt og justere baggrund og billede med videre. Vi endte med at have 15 danskere med, og flere af billederne kunne man ikke umiddelbart se var optaget med en telefon, siger Rune Frewald.

Lydmand Claus Holm Pedersen sad og justererede til sidste sekund, da 'Tusind stykker' skulle rulle over skærmen. (Foto: Rune Frewald)

Fejringen af Dronningen er et eksempel på, hvordan teknik, indhold og produktion arbejder kreativt for at få det til at lykkes.

- Jeg har på mange møder sagt: ’Det kan ikke lade sig gøre’, og så udfordrer vi hinanden ved at sige: ’Men hvad kan vi så?’. Der tænkes sjove kreative tanker og får os til sidst talt frem til en løsning, der opfylder de redaktionelle behov og er teknisk mulig, siger Rune Frewald.

’Fællessang – hver for sig’ kan også ses fredag den 24. april og fredag den 1. maj klokken 20.00 på DR1 eller høres på P4.