Farvel til DR efter 49 år

Ugens aktuelle navn: DR er netop fyldt 90 år, og Ole Hviid-Nielsen har været med i de 49 af dem, hvor han har arbejdet for at højne de lydtekniske og produktionsmæssige standarder i DR. Den 24. april går han på pension.

Ole Hviid-Nielsen er én af de medarbejdere, der har været længst i DR med sine 49 år. Den 24. april er sidste arbejdsdag. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

August 1966. 19-årige Ole Hviid-Nielsen bliver optaget på DRs studieteknikeruddannelse, hvor han i de følgende tre år kommer til at lære alt om radioen som teknisk medie. Hans passion for musik, lyd og teknik bliver til hverdag og med tiden til en næsten 50-årig karriere i DR, hvor han i skiftende stillinger netop har arbejdet for at udvikle og styrke DRs lydproduktioner på radio, tv og i musikkens verden.

Ole Hviid-Nielsen har været en del af DRs medarbejderskare i over halvdelen af DRs 90-årige historie. Han er dermed en af de DR-medarbejdere, der har været ansat i DR i længst tid, og han er stolt over den udvikling, han har været vidne til.

”Vi var først med stereomikrofoner og DAT digitale optagemaskiner. Udstyret skulle leve op til deres funktion, og her har DR altid været langt foran. Vi købte moderne mixerpulte, men de støjede for meget, så vi videreudviklede dem, og de blev en stor succes. Vi satte standarderne for radiooptagelse, og sammen med de øvrige nordiske lande var DR også med til at standardisere akustikken i studielokalerne. De normer bruger man stadig i dag, når der skal bygges studier i hele Europa. Det har altid været teknikken, der har været årsag til, at vi har haft mulighed for at udvikle hele programområdet, og den udvikling er helt fantastisk,” forklarer han.

Nye toner i DR

Efter sin studieteknikeruddannelse blev Ole Hviid-Nielsen i 1970 musiktekniker, og med undervisning på konservatoriet lærte han blandt andet de forskellige musikstilarter at kende, så han ifølge eget udsagn kunne tale begavet om musik med de dirigenter og musikere, han arbejdede sammen med.

I 1970’erne arbejdede han primært som musiktekniker for Radioens Big Band, det vi i dag kender som DR Big Bandet, og i 1980’erne flyttede han over til Radioens Underholdningsorkester, daværende DR Underholdningsorkester, men som musiktekniker producerede han også en masse cd’er med DRs store og små orkestre. I 1989 blev Ole Hviid-Nielsen chef for DRs musikproduktion, og målsætningen var klar: DR skulle lave bedre lyd.

”DRs lyd var ikke særlig populær dengang. Musikere uden for huset ville ikke optages af DR. Vi var simpelthen for dårlige til det,” husker han.

Service koordinationschef (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Denne periode er også den del af sin karriere, som Ole Hviid-Nielsen selv fremhæver, når han tænker tilbage på de mange år i DR.

”Det var fantastisk. Vi udviklede lydproduktionen, så DR i løbet af 1990’erne blev en af de største producenter på markedet. Vi producerede musik og cd’er med DRs egne ensembler, med store udenlandske profiler, fra landets festivaler, osv. Vi havde en ambition om at få en Grammy om året. Vi fik fire,” fortæller han.

En by på Amager

I 1998 bliver Ole Hviid-Nielsen også chef for den tekniske side af DRs tv-produktion, men det hele ændrer sig dog i 2003, hvor han bliver brugerkonsulent i forbindelse med byggeriet af DR Byen på Amager.

”Min opgave var at sørge for, at brugerne hele tiden var repræsenteret i byggeriet, og at faciliteterne var i orden. Der skulle bygges helt nye tv-studier, og der var jeg med til at beslutte, hvordan lyslofterne, isoleringen, akustikken og hele teknologien skulle være. I Koncerthuset var det mere logistikken, jeg var inde over, som for eksempel placeringen af øvelokaler, studier, gangarealer, osv. Dertil kom indretningen af alle de offentlige områder; herunder Indre Gade og kantinen,” forklarer han.

Lyd er ikke bare lyd

De sidste 10 år har Ole Hviid-Nielsen arbejdet som servicekoordinationschef i DR Teknisk Service, hvor han blandt andet har ansvaret for IT-sikkerheden og IT-beredskabet, som for eksempel træder i kraft, når DRs systemer svigter. Han savner dog selve driften.

”DR har altid været og er foran på teknologien, fordi vi har brugt tid på at få ideerne og udvikle dem sammen. Jeg er lige nu med i et lydprojekt her i DR, hvor vi vil lære medarbejderne at lave bedre lyd. Lyd er noget, man har opfattelsen af, at alle kan lave, og derfor bliver det ofte skidt. Det er vi meget opmærksomme på, og derfor har vi lavet det her projekt, ’Bedre lyd i TV’, som netop fokuserer på at give brugerne en bedre lydoplevelse af alle vores udsendelser lige fra TV-Avisen til vores dramaserier,” fortæller han.

Teknologiens konstante udvikling har i den grad præget Ole Hviid-Nielsens karriere, og det er da også alsidigheden, han især vil huske.

”DR er det mest spændende hus at arbejde i i hele landet. Der sker noget hele tiden et eller andet sted. Jeg har aldrig været i den samme stilling i mange år ad gangen, så jeg har været heldig at prøve mange forskellige ting. Der er ingen tvivl om, jeg kommer til at savne det og specielt kollegaerne,” siger han.

Kærlighed på nattevagten

Den 24. april er sidste arbejdsdag i Ole Hviid-Nielsens hen ved 50-årige karriere i DR, men han fortsætter i DRAM, DRs personale-Big Band, hvor han de sidste 40 år har spillet basun. Med pensionen bliver der nu bedre tid til at pleje interessen for gamle biler – specielt den Rolls-Royce, der står hjemme i garagen – og naturligvis også hustruen Else, som for nylig havde sin sidste arbejdsdag efter 43 år i DR.

”Vi mødte hinanden på en nattevagt i DR tilbage i 1971. Vi skulle sende kortbølgeudsendelser til Grønland og Nordamerika, og hvis der skete noget, skulle vi være klar til at sende radio om morgenen. Vi fik talt rigtig meget sammen i løbet af de 14 dage. Det gør vi stadig,” siger Ole Hviid-Nielsen med et smil.

Service koordinationschef
Facebook
Twitter