Fiktion skaber interesse for virkelighedens ’1864’

DR Skole har udviklet undervisningsmateriale om 1864-krigen i virkeligheden. For som man siger: Historisk drama i fjernsynet er en oplagt mulighed for at få den 150 år gamle krig ind i undervisningen.

DR Skoles egen krigsnørd, Hjalte Flagstad, forklarer begivenhederne i 1864 på fem minutter.

Man kan risikere at lære noget, når DRs nye dramaserie ’1864’ bliver sendt de kommende søndage. DR Skole er nemlig lige gået i luften med et nyt undervisningssite, der bygger videre på materialet fra serien, og som skal gøre forladergeværer og Dannevirke til en del af de ældste folkeskoleelevers verden.

”Det er en krig, der ikke er fortalt lige så meget om som for eksempel Anden Verdenskrig. Mange af de helt unge ved slet ikke, hvad det her handler om. Når det er så vigtig en begivenhed i danmarkshistorien, og der kommer en stor dramaserie, er det oplagt, vi hægter os på,” siger Katrine Holst, der er redaktør for DR Skole.

Siden indeholder allerede nu klip fra tv-serien ’1864’, som sammen med udvalgt materiale fra DRs arkiv kan danne udgangspunkt for diskussioner om krigen, dens årsager og eftervirkninger. Efterhånden som serien skrider frem på tv-skærmene, vil der også blive lagt nye klip på undervisningssitet.

Virkelighed og fiktion

Allerede inden premieren har kritiske røster ytret utilfredshed med tv-seriens omgang med det historiske materiale. Historikere har været bange for, at ’1864’ skævvrider begivenhederne, og at den dramatiserede version af historien bliver så populær, at virkeligheden bliver glemt. Hos DR Skole er man opmærksom på, at det skal være tydeligt, hvor virkeligheden holder op, og fiktionen begynder. Derfor ser folkene bag det ikke som et stort problem, at serien ikke er 100 procent historisk korrekt.

”Vi bruger dramaserien som et udgangspunkt, en fælles referenceramme, som man så kan diskutere og lære ud fra. Desuden kan forskelle mellem fiktion og virkelighed åbne for en snak om kildekritik, som er utrolig vigtig i historieundervisningen,” siger Katrine Holst.

Gode erfaringer

DR Skole har tidligere lavet lignende projekter, blandt andet i forbindelse med dramaserien ’Borgen’, der blev brugt til at fortælle om, hvordan det danske demokrati fungerer i virkeligheden.

”Når man kan vise klip fra en dramaserie, er det helt klart noget, der giver ekstra opmærksomhed fra eleverne. Det kan vi også høre på de lærere, vi snakker med. Det giver en fælles ramme at snakke ud fra,” siger Katrine Holst. 

Undervisningsmaterialet er lavet til dansk- og historieundervisningen i folkeskolens 7.-10. klassetrin, men materialet kan også bruges på gymnasier og andre ungdomsuddannelser. Undervisningsmaterialet er blevet til med støtte fra A.P. Møller Fonden.

Facebook
Twitter