Finansmand får ikke medhold i klage over DRs Stein Bagger-serie

Pressenævnet har afgjort, at den svenske finansmand Carl Freer ikke får medhold i, at DR blandt andet har tilsidesat god presseskik.

Stein Bagger-sagen blev offentligt kendt i december 2008, da det kom frem, at en række leasingselskaber og banker havde mistet omkring en milliard kroner på leasingsvindel i IT Factory. (© DR)

Den svenske finansmand Carl Freer har ikke fået medhold i en klage, han indgav til Pressenævnet over dokumentarserien ’Find Stein Baggers penge’, som blev sendt i seks afsnit på DR3 sidste efterår.

Pressenævnets afgørelse i sagen er netop offentliggjort. Af den 72 sider lange kendelse fremgår det, at Carl Freer hverken får medhold i sin klage over, at han mener, at DR har tilsidesat god presseskik eller over, at DR har givet ham afslag på genmæle.

Af den 72 sider lange kendelse fremgår det, at Carl Freer hverken får medhold i sin klage over, at han mener, at DR har tilsidesat god presseskik eller over, at DR har givet ham afslag på genmæle.

FRA TEKSTEN

Serien er produceret for DR af Monday Production. Den forsøger at finde frem til, hvor de 200 millioner kroner, som angiveligt aldrig er blevet fundet efter afsløringen af Stein Baggers og IT Factorys milliardbedrageri, er blevet af.

Stein Bagger-sagen blev offentligt kendt i december 2008, da det kom frem, at en række leasingselskaber og banker havde mistet omkring en milliard kroner på leasingsvindel i IT Factory.

Stein Bagger og Mikael Ljungman fik efterfølgende begge domme på syv års fængsel for det, der betegnes som danmarkshistoriens største svindelsag. Stein Bagger blev dog prøveløsladt efter fem år i fængsel.

Klage over omtale

Gennem sin advokat Karsten Thomas Henriksen klagede Carl Freer blandt andet til Pressenævnet over, at DR bragte omtaler af ham uden at tage højde for hans egne oplysninger eller på anden måde kontrollerede kildernes oplysninger. Carl Freer ønskede heller ikke, at hans svar blev offentliggjort.

Ifølge dagbladet Børsen var Carl Freer chef for Stein Baggers meddømte makker, Mikael Ljungman, og nød ifølge kuratorerne i IT Factorrys konkursbo godt af de mange millioner fra Baggers svindel.

Dom i byretten

Dokumentarserien fik stor medieomtale, blandt andet fordi Carl Freer i oktober sidste år lagde sag an for at få sit navn fjernet fra serien. Men Københavns Byret afgjorde, at der ikke var grundlag for hans krav og begrundede afgørelsen med, at et forbud ville indebære en så vidtgående indskrænkning i ytringsfriheden for DR og Monday Production, at der ikke kunne nedlægges et forbud.

Nu har så også Pressenævnet afvist at give Carl Freer medhold.

Injuriesag ikke afgjort endnu

Endnu en sag i kølvandet på dokumentarserien mangler stadig at blive afgjort. Efter udsendelsen stævnede Carl Freer i november sidste år en DR-chef og journalisterne bag serien for injurier med krav om bøde og en økonomisk godtgørelse på en kvart million kroner.

Der er endnu ikke sat en dato på, hvornår den sag bliver afgjort.

Se Pressenævnets kendelse her

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve