Folkeskolepraktikanter laver TV-avis

I sidste uge var en flok folkeskolelever i erhvervspraktik i DR for at lære, hvordan man producerer nyhedsindslag. Det endte med to nyhedsudsendelser fra TV-Avisens studie.

De 12 praktikanter sammen med TV-Avisen-vært Erkan Özden, som gav efterkritik. (Foto: Kamilla Margrethe Ibsen)

12 elever fra 9. klasser rundt omkring i landet var i sidste uge i praktik hos DR. Her skulle de lære at producere en nyhedsudsendelse til TV helt fra bunden – fra redaktionsmøde til afvikling i TV-Avisens helt nye studie.

De 12 praktikanter havde søgt praktik som enten journalist eller kameramand/tekniker og blev undervist og vejledt af journalist Karin Søkilde og fotograf Casper Lyngby. Den første dag var den eneste med decideret undervisning. Fotograferne blev undervist i at lave billeder, lys og lyd, og journalisterne i spørgeteknik, kilder, nyhedskriterier og opbygning af indslag.

Fra dag to, hvor der var redaktionsmøde, var en stor del af ansvaret allerede på praktikanternes egne skuldre.

”De kommer med egne ideer, de laver selv aftaler og tager selv ud og optager deres indslag. Vi hjælper dem selvfølgelig hele tiden, men i det sekund, de er ude af døren med et rejsekort i hånden, er de på egen hånd. De kan altid ringe og spørge om hjælp, men vi tager ikke med dem ud,” siger Karin Søkilde.

Praktikanterne arbejder med deres indslag, efter de har været på optagelser i Københavns gader.

Da indslagene var færdigproducerede under supervision fra en klipper fra DR, afviklede praktikanterne to nyhedsudsendelser, hvor de hver især udfyldte roller både foran og bag kameraet. Praktikken blev afsluttet med efterkritik af vært på TV-Avisen, Erkan Özden, samt efterkritik på det kameratekniske.

Vigtigt at de unge søger selv

Karin Søkilde fortæller, at DR søger alle slags typer – det vigtigste er, at de er holdspillere, og at de virkeligt brænder for det, de skal lave. For at komme i betragtning til praktikken, skulle eleverne sende en videoansøgning.

”Der er altid nogle, der glemmer at sende en video med, og de bliver sorteret fra med det samme, fordi det er vigtigt, at vi får et billede af, hvem de er, og om de har gejst og optimisme. Det er en sjov, men også enormt hård uge, hvor de nogle af dagene er i gang i 10 timer, så hvis de ikke er rigtigt engagerede, så holder de ikke til det,” forklarer Karin Søkilde, der var underviser i praktikugen for fjerde gang. Hun advarer derudover ivrige forældre mod at blande sig i deres børns ansøgning:

”Det er utroligt vigtigt, at de unge laver det hele selv. At det er deres egen præstation og deres eget sprog, for det bliver ikke en sjov uge for dem, hvis de ikke har forudsætningerne og ikke brænder for det,” siger hun.

Hvorfor DR?

To af de elever, der kom gennem nåleøjet, er Tobias Kildegaard Andersen, der har været i praktik som kameramand/tekniker og Sidse Seiding Larsen, der har været i praktik som journalist. DR var for dem begge en mulighed for at prøve at arbejde med deres store interesse.

”Når jeg ser en film eller en udsendelse tænker jeg altid på, hvordan de har lavet tingene. Det har altid været mig, der har redigeret video, når vi har lavet noget i skolen, så jeg synes, det lød vildt spændende at lave en nyhedsudsendelse og komme om bagved,” siger Tobias Kildegaard Andersen.

For Sidse Seiding Larsen er det DR’s brede palet af muligheder, som gør stedet interessant både i praktikken og som mulig arbejdsplads i fremtiden.

”Som journalist kan man så mange ting, blandt andet ende som studievært, hvilket jeg har drømt om. Der er så mange funktioner herinde, så man kan komme hele vejen rundt i det samme hus,” siger hun.

Sidse og Tobias under optagelserne til nyhedsudsendelsen, som Sidse var vært på. Foto: Kamilla Margrethe Ibsen

De mener begge to, at dagen, hvor de blev sendt ud i byen for at filme interviews, var ekstra lærerig.

”Det var sjovt at prøve, hvor meget det kræver. Hvis man er for menneskesky og ikke tager sig sammen til at spørge nogen, kommer man jo ikke hjem med noget. Så man har et stort ansvar, hvilket er fedt,” siger Tobias Kildegaard Andersen. Og Sidse Seiding Larsen supplerer:

”Det rykkede nogle personlige grænser for mig at være ude og interviewe, og det var en rigtig god oplevelse.”

De får hele pakken

Forløbets underviser, Karin Søkilde, er ikke i tvivl om, at praktikanterne går hjem med meget viden og erfaring, som de ikke havde, da ugen begyndte.

”Det er en komplet og vild pakke, de får, og de er også glade for det. Det vigtigste er, at de efter denne uge har fået et indtryk af, om det er noget, de godt kunne tænke sig at arbejde videre med, når de er færdige med folkeskolen, for i sidste ende er det det, de skal have ud af praktikken,” slår hun fast.

Praktikanterne var delt op i grupper af fire. To journalister og to teknikere. Her hjælper Karin Søkilde en gruppe med forberedelse til et indslag. Foto: Kamilla Margrethe Ibsen

Og det lader til, at praktikforløbet i år har ført til lige præcis det, det skulle.

”Jeg har i mange år haft en ide om, at jeg skulle være musiklærer, men på en uge har det pludseligt vendt sig, og nu har jeg fået interesse for FTP-uddannelsen og det at være producer,” siger Tobias Kildegaard Andersen og kigger på Sidse Seiding Larsen, som tilføjer:

”Jeg har fået bekræftet, at jeg helt klart skal lave noget inden for journalistik eller mediebranchen.”

Du kan se praktikanternes nyhedsudsendelser på Facebook i gruppen DR Elever & Praktikanter”.