Fra Amager til New Zealand - en snedkerlærlings erfaringer

Stine Mai Sjøgaard fra DR Scenografi har været i New Zealand for at udforske sit håndværk. Snedkerlærlingen er nu tilbage i DR Byen med fornyet viden og kunnen.

Stine Mai Sjøgaard sammen med sin newzealandske læremester John Shaw. (Foto: Privatfoto.)

Stine Mai Sjøgaard har siden slutningen af 2014 været i lære som snedker hos DR Scenografi. I oktober 2016 rejste hun til Nelson i New Zealand, hvor hun i tre måneder var i lære hos John Shaw Furniture, der fremstiller håndlavede møbler.

“Jeg har længe villet i lære i udlandet, men det er ikke så ligetil. For at komme afsted kræver det, at man er i en virksomhed, der kan se fordelene i, at sende deres medarbejdere ud i verden, så de kan tage noget nyt med hjem,” siger Stine Mai Sjøgaard.

Og det kan give helt nye erfaringer at tage et udlandsophold som del af sit studie. Især når man arbejder med træ.

“Jeg har den største naturlige interesse for scenografi, men der er så mange andre former for snedkeri og træarbejde, som man kan lære af og tage fra. Der er måske 30-40 forskellige træsorter i New Zealand, som jeg aldrig har arbejdet med før,” siger Stine Mai Sjøgaard.

Den rigtige løsning

Snedkeri er et vidt begreb, og der er stor forskel på, om man laver en håndlavet stol i egetræ til en kunde eller et scenegulv af laminerede spånplader til 'X Factor'.

“Vi laver mange specielle og unikke ting hos DR Scenografi. Vi skal være med til at fortælle en historie, og det gør man som eksempelvis ved at få krydsfinér til at ligne noget helt andet, end det er. Når man laver møbler til folk, gør man det af ædle træsorter, da de skal kunne udstå en helt anden brug over tid,” siger hun.

Dernæst er der en markant størrelsesforskel på de bestillinger, man oftest får hos en møbelsnedker i forhold til arbejdet hos DR Scenografi.

“I New Zealand lavede jeg mange ting, som man kunne løfte med en arm. Når vi er færdige med en opgave hos DR Scenografi, skal der til tider en eller to kraner til at flytte den,” siger Stine Mai Sjøgaard.

På trods af de åbenlyse forskelle, der er på at lave et møbel i forhold til mange af de ting, der bliver fremstillet hos DR Scenografi, er noget af udfordringen i produktionen stadig den samme.

”Ligesom hos DR Scenografi lavede vi under mit ophold i John Shaws værksted stort set kun specialopgaver. Der er ikke nogen manual, og man skal hele tiden være klar til at omstille sine tanker og finde den rigtige løsning,” siger Stine Mai Sjøgaard.

En snedker af den gamle skole

I de tre måneder, hun var i lære hos John Shaw, lærte Stine Mai Sjøgaard at arbejde på den helt gammeldags metode. John Shaw er nemlig en snedker, der holder af snedkertraditionerne.

“John Shaw er en snedker af den gamle skole. Han har en konventionel tilgang til sit håndværk, har stor respekt for traditionelt snedkeri og han laver sine egne værktøjer. Men han er også meget nysgerrig på moderne arbejdsmetoder,” siger hun.

Og Stine Mai Sjøgaard kimser bestemt ikke af John Shaws arbejdsmetoder. Hun mener, det giver en ro, man ikke finder i industrien.

“Det gav en anderledes mulighed for at dykke ned i håndværket og bruge redskaber, jeg ikke har prøvet før. Der er stor forskel på at lave ting til privatpersoner i forhold til industrien, hvor det hele skal gå meget hurtigt,” siger hun.