Gråd og gåsehud: 298 millioner har set DR Symfoniorkestret på Youtube

Millioner over hele verden ser DR Symfoniorkestrets videoer med filmmusik, og internationalt kendte youtubere deler deres stærke reaktioner på musikken. Fredag giver orkestret en ny udgave af koncerten ’Duellen’.

  • Mezzosopran Tuva Semmingsen får fanmail fra hele verden, efter hun opførte ’Duellen’ af Morricone sammen med DR Symfoniorkestret. Foto: Kim Matthäi Leland.
  • Sopran Christine Nonbo Andersen fra DR Vokalensemblet får i dag fanmails fra hele verden, og de gør stort indtryk på hende. Foto: Agnete Schlichtkrull.
1 / 2

- Se, jeg får gåsehud… det er ligesom at være til en rigtig koncert lige nu!

Sådan siger youtuberen Onyin Pearl, mens hun ser intenst på DR Symfoniorkestrets video med filmmusik fra ’Den gode, den onde og den grusomme’ af Ennio Morricone.

Hun er en blandt mange internationalt kendte youtubere, der har opdaget videoerne på DR Koncerthusets Youtube-kanal, og nu deler hun sin oplevelse af musikken med sine egne følgere.

Fænomenet kaldes ’reaktionsvideoer’ og er voldsomt populært hos brugerne. Men hvordan har de travle youtubere fra blandt andet USA, Indien og Afrika fundet frem til videoerne med et dansk symfoniorkester?

En af Danmarks største Youtube-kanaler

Det er ikke almindeligt, at videoer med klassiske symfoniorkestre får millioner af visninger på Youtube. Men det er præcis, hvad er er sket for DR Symfoniorkestret i de seneste år.

Faktisk har hele 298 millioner brugere fra hele verden set klip fra orkestrets koncerter med filmmusik i DR Koncerthuset, og på den måde er videoerne også blevet interessante for kendte internationale youtubere, som er med til at sprede dem endnu bredere ud.

Lige nu er DR Koncerthusets Youtube-kanal oppe på i alt 576.000 faste abonnenter, og dermed har kanalen overhalet store danske youtubere som Morten Münster og Alexander Husum og er blandt de største kanaler i Danmark.

Fredag aften giver DR Symfoniorkestret en af de koncerter, som har et stort internationalt publikum på Youtube; nemlig ’Duellen – Morricone trækker først’. Her fotograferet i DR Koncerthuset ved en tidligere opførelse. Foto: Kim Matthäi Leland.

Fanmails fra hele verden

En af de medvirkende på DR Symfoniorkestrets mest populære videoer er sangeren Tuva Semmingsen, og hun har opgivet at holde styr på, hvor mange der har set hende synge den ikoniske intro fra filmen ‘Den gode, den onde og den grusomme’:

- Jeg fortalte for nylig en veninde, at 40 millioner havde set videoen. Så måtte hun rette mig, for hun havde lige set at tallet var nået op på 80 millioner!, fortæller hun.

I dag har 92 millioner set den populære video, og Tuva Semmingsen får fanmail fra hele verden.

- Jeg får mails fra fans i Brasilien, USA og Asien. Og jeg kan se i kommentarsporene fra Youtube, at jeg har fået tilnavnet ’The Wa Wa Lady’, opkaldt efter lydene i musikken. Det har fået sit helt eget liv, siger hun.

Gråd og gåsehud

Også sopranen Christine Nonbo Andersen fra DR Vokalensemblet, som er med på nogle af DR Symfoniorkestrets mest sete videoer, har mærket interessen fra de mange Youtube-følgere.

- Jeg var med på en enkelt sang til DR Symfoniorkestrets første Morricone-koncert, og dengang havde vi ingen anelse om, at optagelsen ville blive set af så mange millioner. Så begyndte jeg at få fanmails fra USA, og i dag er det fra hele verden. En amerikaner skrev til mig, at han ikke havde grædt, siden han mistede sin mor, men da han hørte lyden af min stemme, kunne han for første gang græde igen. Sådan noget gør et kæmpe indtryk på mig.

Fredag – den 14. januar – giver DR Symfoniorkestret en radiokoncert af typen, som har et stort, internationalt publikum. Da spiller orkestret en ny udgave af koncerten ’Duellen – Morricone trækker først’ Koncerten, som på grund af de gældende coronaregler ikke kan holdes med publikum, sendes direkte på P2 fredag fra klokken 19.20 med Jakob Stegelmann som vært.

Se hele koncerten ‘Duellen’ på DRTV fra tidligere her

Besøg DR Koncerthusets Youtube-kanal her

Se også DR Koncerthusets video med nogle af de internationale reaktioner på musikvideoerne:

FacebookTwitter