Håbefulde musikere prøver kræfter med symfoniorkester

Unge konservatoriestuderende får fornemmelse af, hvad det vil sige at være til optagelsesprøve til orkesterplads. "Det vigtigste er feedbacken," siger studerende.

I DR Koncerthusets Studie 2 sidder juryen klar til at bedømme de håbefulde musikere fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. (Foto: Felix Bache)

I fredags var 60 musikere fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium troppet op i DR Koncerthuset for at deltage i et "stuntprøvespil". Her skal de håbefulde musikere prøve kræfter med DR Symfoniorkestret i, hvad der bedst kan beskrives som et "generalprøve-prøvespil".

"Man kan se det som en træning til en jobsamtale. En jobsamtale for musikere er en del anderledes end i andre job. En musiker skal ikke sidde og snakke, de skal performe og vise, at de har noget, som vi føler, vi kan bruge i DR Symfoniorkestret," siger René Mathiesen, der er solopaukist i orkestret og jurymedlem ved stuntprøvespillet.

Det mindste nåleøje i verden

Et prøvespil til et symfoniorkester er en konkurrence, hvor vinderen eller vinderne bliver optaget i symfoniorkestret. Et "stuntprøvespil" er en generalprøve, hvor musikere optræder foran en jury og mærker presset, selvom der denne fredag ikke er optagelse i orkestret på spil.

"Det er en presset situation at komme ind på scenen foran en jury og spille. Man skal på dagen kunne præstere på et meget højt niveau. Det er et pres, man skal lære at håndtere ligesom i sport. At blive optaget i symfoniorkestret er nok det mindste nåleøje i verden," siger René Mathiesen.

Optræder bag tæppe

I dag er anden runde af stuntprøvespillet, og musikerne skal vise juryen, at de har forbedret sig siden første runde, der fandt sted den 28. april.

Ved første runde optrådte deltagerne bag et tæppe, så juryen fik et upåvirket indtryk af det musikalske talent. Bagefter fik deltagerne ris og ros af juryen, og den feedback har taget de taget med hjem og arbejdet på.

En af deltagerne er saxofonist Sabine Mogensen, der ligesom de andre deltagere læser på musikkonservatoriet.

"Man bliver jo nervøs, når der sidder en jury af dygtige musikere og kigger på én, mens man spiller, så det er god træning i forhold til at spille koncert. Men det vigtigste, jeg får med herfra, er feedbacken. Det kan jeg bruge til rigtig meget fremover," siger Sabine Mogensen.

Slippe vilddyret løs

Det er tredje gang på tre år, at DR Symfoniorkestret holder stuntprøvespil.

Selvom der ikke er nogen, der vinder en plads direkte i symfoniorkestret, er der flere af de tidligere deltagere, der har assisteret i symfoniorkestret og på andre måder været inde over orkestret i tiden efter.

Ifølge René Mathiesen skal der noget helt særligt til for at blive optaget.

"Man skal være rigtig glad for det, man laver. Man skal brænde for det. I rockverdenen taler man om at trykke den af, og det skal man kunne i et symfoniorkester. Man skal kunne slippe vilddyret løs og befri sin indre musiker, hver gang vi spiller koncert. Det er den slags psyke, vi leder efter," siger han.

Facebook
Twitter