Han omdanner tv-programmer til virkelighed

Ugens aktuelle navn: Projektleder og kaospilot Kasper Zederkof fra DR Salg omsætter DRs tv-programmer til begivenheder. I den kommende uge er han aktuel med hele tre ting.

Kasper Zederkof har altid elsket at få ideer og føre dem ud i livet sammen med andre. (Foto: Lone Kröning Mogensen © Type 1)

Det seneste år har titusinder været samlet om noget af det, som projektleder og kaospilot Kasper Zederkof fra DR Salg har fundet på.

Sammen med en anden kaospilot opfandt han for snart fem år siden konceptet til 'Høvdingebold i skolen', hvor årets finale lige har været holdt på Amager. Kasper Zederkof var også med til at opfinde 'Nørd Camp', som hundredvis af børn deltog i 2011 og 2013.

I det hele taget er han lidt en DRs Georg Gearløs, der har til opgave at omsætte DRs tv-programmer til virkelighed og begivenheder, som seerne kan komme til. Det er noget, som DR har gjort stadig mere ud af de senere år - for eksempel i form af 'Cirkus Summarum', 'Nørd Camp', 'Ramasjang Rally', 'Bardatræf' og meget andet.

Mens mange andre skal dase i efterårsferien i næste uge, får Kasper Zederkof mildest talt nok at se til. For sæbekassebiler og børn kører igen i 'Ramasjang Rally' over hele landet i efterårsferien - første gang ved Bilka i Tilst på lørdag. Derudover er Kasper Zederkof bagmanden bag en ny vandreudstilling med DRs børne-tv's historie, som åbner i udstillingslokalet i indkøbscentret Fields i København ligeledes på lørdag.

"Når vi for eksempel laver 'Nørd Camp', er det ikke meningen, at vi vil lave et 'Store Nørd'-program live. Mit job består blandt andet i at bære værdierne fra programmerne med ind i det, vi laver, og for eksempel få børnene gjort interesserede i naturvidenskab, som er en af 'Store Nørd's ambitioner. Vi giver børnene lyst til selv at prøve, og forhåbentlig giver det dem også appetit på at se programmerne. Man kan sige, at vores events forlænger oplevelsen fra tv," forklarer Kasper Zederkof.

Går tilbage til programmerne

Der går ikke en eneste licenskrone til det, han laver. Arbejdet i DR Salg foregår på kommercielle vilkår - nøjagtig ligesom når afdelingen udgiver dvd'er, cd'er og bøger med tilknytning til DRs udsendelser. Alle events hviler i sig selv økonomisk og eventuelle overskud går tilbage til DRs pengekasse til at lave nye udsendelser for.

"Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at der vil komme flere og flere live-events i forlængelse af programmerne i de kommende år. For nylig besøgte jeg BBC for at se, hvad de gør, og det er stort hos dem. Begivenhederne er med til at give folk en særlig oplevelse og øge deres loyalitet," siger Kasper Zederkof.

Noget af det, der muligvis på vej er 'Ultra Løbet' og formentlig også en 'Troldspejlet'-festival næste år, som bygger på Jakob Stegelmanns program gennem 25 år. Derudover har DR Salg lige lanceret en ny event - 'Storrygeren', hvor lystfiskeren Gordon Henriksen og kokken og rygespecialisten Jan Gildam fra DR2's programmer tager ud og laver live-arrangementer. Arrangementer, som også inkluderer røgede fisk.

"Vi har rigtig mange muligheder med DRs programmer, hvis vi bare tænker os om. Og én af mine opgaver er at prøve at identificere de nye områder, hvor vi kan lave events," forklarer Kasper Zederkof.

Også bestyrer i tøjbutikHan er som nævnt uddannet kaospilot, og han har også været med til at starte en ungdomsklub på Nørrebro, været bestyrer af en tøjbutik og haft sit eget konsulentfirma, der arbejdede med forandringsledelse. Noget, han selv har beskæftiget sig en del med på kaospilot-uddannelsen.

"Jeg har altid været iværksættertypen. Jeg var ham, der satte gang i ting i folkeskolen, arrangerede club-events i gymnasiet og elskede i det hele taget at få ideer og føre dem ud i livet sammen med andre," forklarer Kasper Zederkof.

Det var faktisk kæresten, der fik ham sporet ind på at blive kaospilot, og det var som et led i Kasper Zederkofs afslutningsprojekt på uddannelsen, at han kom i kontakt med børne- og ungdomsredaktørerne i DR Medier. Det korte af det lange var, at han og en medstuderende opfandt 'Høvdingebold i Skolen' og 'Nørd Camp' som et led i deres eksamen i 2010.

Da kaospiloten Kasper var flyvefærdig, kom han tilbage til DR - først som tv-tilrettelægger og siden 2011 i DR Salg, som netop gerne ville prøve at skabe flere oplevelser og begivenheder med DRs programmer, værter og kendte figurer som omdrejningspunkt.

Samarbejder på tværs af huset

"Projekterne er også sjove at lave, fordi de involverer mange forskellige afdelinger internt i DR. I den nye udstilling om børne-tv's historie har vi for eksempel både samarbejdet med journalister, kostumen, rekvisitten og værkstedet. Her har vi sat liv i ting, der ellers lå i DRs kælder, og som nu kommer ud og bliver set af alle dem, der husker DRs børneprogrammer og dukker," siger Kasper Zederkof.

Indimellem det hele har Kasper Zederkof også været projektleder på Børnenes Ulandskalender i år - en kalender, der er i handelen fra på mandag, og som også kaster en event af sig i DR Byen på Kulturnatten med tegneren og tv-værten, der har besøgt Burma, som årets kalenderpenge går til.

"Børnenes Ulandskalender, som DR og Danida laver sammen, er selvfølgelig en helt anden type projekt, men det handler stadig om at få en masse til at samarbejde og om at få omsat årets kalenderprogrammer til en flot illustration. Samtidig handler det om at få kalenderen solgt og hele tiden være der, hvor folk er. Derfor vil man også kunne få den helt nye steder i år - nemlig i Føtex og Bilka og på alle landets biblioteker," forklarer Kasper Zederkof.

I november, december og starten af januar kaster kalenderen også en udstilling af sig om 'Julekalenderens historie' på Museet ved Koldinghus. Den har Kasper Zederkof selvfølgelig også haft fingrene dybt nede i…

Kasper Zederkof, 31 år, er uddannet som kaospilot i 2010 fra kaospilotuddannelsen i Aarhus, som har fokus på procesledelse, projektledelse og forretningsudvikling. Han har været ansat i DR lige siden - først i DR Medier, og siden 2011 som projektleder i DR Salg. Kasper Zederkof har tidligere blandt andet været bestyrer i en tøjbutik og haft eget konsulentfirma.

Facebook
Twitter