Han sørger for det mest farverige kommunalvalg nogensinde

Hvordan indkapsler man med et simpelt design alle de lokale problematikker og emner, der fylder for danskerne under kommunalvalget? Den opgave har Christian Rahbek Olsen fra DR Design stået for at løse.

Christian Rahbek Olsen er art director i DR Design og har stået for at udstikke den overordnede retning for den visuelle del af kommunalvalget. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Kommunalvalget den 16. november fylder meget i DR lige nu. Her i tiden op til valget vælter det frem med lokale historier, nye programserier og en lang række andre tiltag, der på hver deres måde oplyser og informerer danskerne om den rolle, valget spiller i lokalsamfund landet over.

En så massiv dækning kan hurtigt stikke i mange forskellige retninger, og derfor er der brug for en samlende rød tråd, der binder det hele sammen. Et enkelt design, der står som et stærkt symbol på DR’s dækning af kommunalvalget. Det design har Christian Rahbek Olsen, der er art director i DR Design, stået for at udvikle.

- Vi startede med at arbejde på kommunalvalget tilbage i januar sammen med afdelingen for markedsføring. Fra start ville vi gerne skabe et fælles fundament for vores tilgang til kommunalvalget - og det er at sikre, at DR’s dækning er til for alle og opleves nær og lokal, siger Christian Rahbek Olsen.

Byskiltet som samlingspunkt

Sammen med folkene fra markedsføring har man udarbejdet en liste med seks dogmer, der har sørget for retningen i arbejdet med designet til kommunalvalget.

- Først og fremmest er det vigtigt at være meget konkrete i stedet for overordnede. Det går ikke at sige: ’Der er en generel tendens i samfundet’. Det er for ukonkret. Kommunen som begreb er i virkeligheden også for overordnet, for det er måske ikke alle, der har et forhold til kommunen, og det kan godt blive en ret fjern størrelse. Derimod kan alle forholde sig til deres egen by og det helt nære, for det er jo den, de agerer i hver eneste dag, siger designeren.

Arbejdet med dogmerne har betydet, at holdet er kommet frem til et enkelt grundelement, der skal stå som symbolet på alt, hvad valgdækningen indebærer.

- Vi har tænkt: ’Hvad er det allermest konkrete og den mest jordnære fællesnævner, man kan sætte på lokalsamfund rundt omkring i Danmark?’ Og der er vi kommet frem til, at det er de byskilte, man ser, når man kommer ind i en hvilken som helst by. Det er én enkelt ting, der binder hele Danmark sammen, og det har vi gjort til vores visuelle hovedelement, fortæller Christian Rahbek Olsen.

  • Eksempler på KV21-designet i brug i DR's digitale platforme. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Resultatformidlingen er en central del af valgdesignet på selve valgaftenen. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Mockup af skærmgrafik og valgresultater i et af DR's nyhedsstudier. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Et eksempel på en mere afdæmpet brug af valgdesignet i TV-Avisen. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Byskiltet, farver, fritlagte fotos og det prikkede mønster udgør hovedelementerne i designet. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • KV21-logoet på den eftertragtede valgkop. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
1 / 6

Går i en mere kulørt retning

Udover byskiltet som en visuel fællesnævner har holdet bag designet besluttet, at der i denne kommunalvalgsdækning skal være plads til mere bredde og alsidighed end før.

- Det brogede og uskønne passer godt til den mangfoldighed, man ser rundt omkring i lokalsamfund. Det, at designet får sit eget liv, når man møder det rundt omkring på DR’s platforme, ser vi faktisk som en kvalitet. Vi har skabt grundelementerne, og så er der åbent for fortolkning, hvilket er helt efter intentionen.

Ifølge Christian Rahbek Olsen har DR tidligere haft en tendens til at lave ret farveløse valgdækninger, fordi man var meget forsigtig med valget af farver, der kunne forveksles med partifarver. Den tankegang har holdet denne gang sat sig ud over.

- Vi vil gerne gå i en mere kulørt retning, og vi har et visuelt element i værktøjskassen, som jeg synes, retfærdiggør det. Hvis man for eksempel forstørrer en farve eller et foto i en avis, består det af bittesmå farvede prikker, som er mange forskellige nuancer, der tilsammen udgør en samlet farve. De partifarver, man måske kan være lidt tilbageholdende med at bruge, kan man arbejde mere frit med ved at opløse dem i det her prikmønster. Og det gør, at vi får en mere farverig og kulørt valgdækning, end vi nogensinde har haft før, forklarer Christian Rahbek Olsen.

  • Et udvalg af skitser til logoer. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Skitser med designet i en mere tabloid retning. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Tidlige skitser med byskilt og rastermønster. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
  • Skitseafprøvninger af fotos, mønstre og typografi. (Foto: Christian Rahbek Olsen/DR Design)
1 / 4

En demokratisk fællesnævner

Designholdet arbejder i øjeblikket på at få gjort de sidste ting klar til selve valgaftenen. Rundt omkring i landet skal slagets gang stå fra syv valgcentre, hvor en DR1-vært og en P4-vært tager sig af resultatformidlingen.

Ifølge designeren er det gået glat med samarbejdet mellem de forskellige afdelinger, og han håber, at den simple og direkte stil kan være med til at samle danskerne om valget.

- Ved at tale et visuelt sprog, som så mange som muligt forstår, håber vi, at vi kan gøre noget ved den stigende grad af polarisering, som man ser i det politiske landskab. Det, at man har en demokratisk fællesnævner i form af en grundig valgdækning, er vigtigere end nogensinde før, og det er vores design en vigtig del af, siger han.

Christian Rahbek Olsen har tidligere stået for designet til flere valg, og ifølge ham er der ingen tvivl om, at både kommunalvalg og folketingsvalg er noget helt særligt.

- Det, vi laver, er så centralt og bliver brugt intenst af mange mennesker. Der er nærmest ikke noget tidspunkt, hvor så mange mennesker i DR arbejder sammen på kryds og tværs, og det er virkelig fedt at være en del af den store samarbejdsmaskine. Det er meget tilfredsstillende at gå på arbejde, når man kan mærke, at huset spiller med musklerne på den måde, siger han.

FacebookTwitter