Hun er bedst til at formidle sin egen forskning live

Louise Klinge fra Københavns Universitet har netop vundet Ph.d. Cup 2017 for bedste live-formidling af sin ph.d.-afhandling ’Lærerens relationskompetence’.

Louise Klinge løb af med sejren i Ph.d. Cup – og fik præmien overrakt af forsknings- og uddannelsesminister Søren Pind. Peter Lund Madsen var vært for kåringsshowet på DR2. (Foto: JAKOB DALL © Les Kaner)

Umiddelbart kan det måske lyde som op ad bakke at skulle præsentere ph.d.-afhandlingen ’Lærernes relationskompetence’ på en spændende og levende måde.

Louise Klinge fra Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet gjorde det ikke desto mindre til UG, da DR2 lørdag aften viste afgørelsen i Ph.d. Cup 2017 i DR Koncerthuset.

Vi tror på, at Ph.d. Cup er med til at forandre forskningens fascinerende verden i den brede befolkning. Vi hylder de forskere, som både er i stand til at bedrive banebrydende forskning og fortælle den gode historie – uden at gå på kompromis med sandheden. Den balance er langt hen ad vejen kernen i forskningsformidling såvel som public service

Carsten Nymann, CHEF FOR DRS VIDENSCENTER I AALBORG

Da dommerpanelet havde afgjort sagen, og forsknings- og uddannelsesminister Søren Pind havde overrakt rejsegavekortet på 20.000 kroner, var det Louise Klinge, der stod tilbage som årets vinder og som årets bedste til at formidle sin egen forskning kort, præcist og live.

Ph.d. Cup har eksisteret siden 2012, og det er et samarbejde mellem DR, Information og Lundbeck Fonden.
De seneste år har de danske universiteter fordoblet antallet af ph.d.-studerende. Næsten 2000 ph.d.-studerende afleverer hvert år deres afhandling som punktum for tre års forskning.

DR, Information og Lundbeck Fonden har ment, at denne forskning fortjener større omtale og udbredelse, og det er blandt andet sket ved at lave Ph.d. Cup.

Meget lidt fra klasserummet

Louise Klinge forklarer selv, at megen forskning viser, at læreren har en utrolig stor betydning, blandt andet for elevers trivsel og faglig præstationer, de sociale relationer i klassen og elevers fremtid.

”Men der er påfaldende lidt kvalitativ forskning baseret på klasserumsforskning herhjemme, om hvad der konkret sker i interaktioner mellem lærere og elever, som understøtter elevernes trivsel og læring, og hvad der sætter læreren i stand til at lykkes med det,” forklarer Louise Klinge.

Som en del af sit nu prisvindende ph.d.-projekt fulgte og videooptog hun lærere – to, der havde let ved at indgå i positive relationer med deres elever, og to, der fandt det svært. Samtidig interviewede hun en stribe lærere og 50 elever om emnet.

Ved kåringsshowet i DR Koncerthuset bestod dommerpanelet af professor og institutleder Maja Horst fra Københavns Universitet, journalist Martin Breum og professor og forfatter Vincent Hendricks fra Københavns Universitet, mens hjerneforsker og radiovært Peter Lund Madsen var aftenens vært.

Fortælle den gode historie

Om Ph.d. Cup siger chefen for DRs videnscenter i Aalborg, Carsten Nymann:

”Vi tror på, at Ph.d. Cup er med til at forandre forskningens fascinerende verden i den brede befolkning. Vi hylder de forskere, som både er i stand til at bedrive banebrydende forskning og fortælle den gode historie – uden at gå på kompromis med sandheden. Den balance er langt hen ad vejen kernen i forskningsformidling såvel som public service,” siger han.

Ph.d. Cup kan fra nu ses på dr.dk/tv, ligesom DR2 genudsender kåringsshowet lørdag den 6. maj klokken 14.35.