Hun har givet design nyt liv i bedste sendetid og på museum

Mette Bluhme Rieck præsenterede i starten af året ’Danmarks næste klassiker’ i primetime på DR1. Møblerne fra programmet trækker lige nu masser af besøgende til Designmuseum Danmark.

- Programmet skabte opmærksomhed om de mange kreative tanker, der ligger bag designernes arbejde, mener Mette Bluhme Rieck. (© Monday Productions ApS)

Af Mathilde Holm Thuesen og Lars Møller Hansen

Hver tirsdag aften over seks uger i februar og marts kunne Mette Bluhme Rieck i den bedste sendetid på DR1 byde velkommen til ’Danmarks næste klassiker’. Et program hvor seerne kunne følge fem danske designeres arbejde med at kreere seks hverdagsmøbler som blandt andet en spisebordsstol og et børnemøbel.

Efterfølgende er de 30 møbler blevet udstillet på Designmuseum Danmark i København, hvor de kan ses frem til den 1. september. Indtil videre har 14.000 flere besøgende lagt vejen forbi museet end i samme periode sidste år – en stigning på næsten 60 procent.

- Det er skønt, at møblerne får et liv efter programmet. Det var også et rigtig dejligt program at lave. Vi havde en bred seertilslutning, og jeg tror, det var fordi, seerne kunne mærke håndværket. De lærte de medvirkende at kende, deres personligheder kom frem, og så er det bare fedt at se folk, som er sindssygt dygtige til det, de laver. Programmet skabte opmærksomhed om de mange kreative tanker, der ligger bag designernes arbejde, siger Mette Bluhme Rieck og tilføjer:

- Når vi kan tage et emne, som egentlig er smalt, og gøre det bredt gennem udsendelser på DR1 og i en museumsudstilling bagefter, så rammer vi hovedet på sømmet. Det gør mig rigtig glad.

Henriette Marienlund, der er direktør i DR Medier, er også glad for, at der er blevet taget godt imod satsningen på kultur i primetime på DR1.

- Vi har inviteret danskerne helt ind i processen i skabelsen af et håndværk i ’Danmarks næste klassiker’, og her er både design og en tung, faglig viden blevet formidlet på en nysgerrig og folkelig måde. Udstillingen med møblerne på Designmuseum Danmark efter finaleafsnittet har i høj grad været med til at levendegøre vores designarv og kultur, som vi omgiver os med hver dag, siger Henriette Marienlund.

Lyst til at vide mere

I udstillingen kan museumsgæsterne se skitser fra designernes proces, klip fra programmet og møblernes materialer og detaljer på tæt hold.

Anne-Louise Sommer, der er direktør for Designmuseum Danmark og den ene af to dommere i programmet, mener, at møblerne fra ’Danmarks næste klassiker’ er hovedårsagen til det stigende besøgstal i foråret.

- Jeg har mødt mange, der siger, at de har fået lyst til at vide mere om de fem designere og se endnu mere om processen. Det, at man har kunnet følge processen fra idé til færdigt produkt, har været en åben og pædagogisk fortælling – både bag og foran kameraet, siger Anne-Louise Sommer.

Hun mener, at en mere folkelig formidling af kultur netop er kernen i programmet.

- Noget af det, jeg synes, ’Danmarks næste klassiker’ kan som program, er at formidle et emne på en måde, som holder fast i fagligheden, samtidig med at det er relevant for mange. Det kræver netop ikke, at man tager en uddannelse for at se programmet, men måske mere at man er nysgerrig.

Udstillingen er skabt i samarbejde mellem DR Salg og Designmuseum Danmark. Du kan se eller gense programserien 'Danmarks næste klassisker' her

Facebook
Twitter