Jazz på japansk - med DR Big Band i Tokyo

Den første jazzplade nogensinde blev indspillet for 100 år siden. Det fejrede DR Big Band med en koncert i Japan, som bliver vist på landets største tv-kanal til oktober.

  • DR Big Band har været en tur i Japan for at markere 100-året for den første jazzplade (Foto: Fimmer Engel)
  • DR Big Band var med til at fejre 100-året for den første jazzudgivelse nogensinde med en stor koncert, som fandt sted i NHKs (Nippon Hōsō Kyōkai) koncertsal (Foto: Fimmer Engel)
  • I løbet af koncerten var der fint besøg fra både Japan og USA, som samlet repræsenterede de forskellige epoker i jazzhistorien i løbet af de sidste 100 år. (Foto: Fimmer Engel)
  • Nogle af de største jazznavne i Japan tog også del i festlighederne, heriblandt trompetisten Terumasa Hino og pianisten Yousuke Yamashita. (Foto: Fimmer Engel)
  • Miho Hazama var dirigent på koncerten. (Foto: Nicolas Koch Futtrup)
  • Miho Hazama har arrangeret for og dirigeret store orkestre rundt om i verden – heriblandt det grammyvindende ’The Metropole Orchestra’ i Holland, det amerikanske ensemble ’New York Jazzharmonic’ og ’Tokyo Philharmonic Orchestra’, som er det ældste klassiske orkester i Japan. (Foto: Nicolas Koch Futtrup)
  • Koncerten med DR Big Band og alle de andre vises på japansk tv med potentielt 127 millioner seere i næste måned. (Foto: Nicolas Koch Futtrup)
1 / 7

Den 30. august pakkede DR Big Band instrumenterne ned i rejsekufferterne og tog på en flyver til Japan.

De skulle nemlig fejre 100-året for den første jazzudgivelse nogensinde med en stor koncert, som fandt sted i NHK's (Nippon Hōsō Kyōkai) koncertsal, som er Japans svar på Koncertsalen i DR.

Til koncerten optrådte bigbandet med jazzstjerner fra USA og Japan, og koncerten var en stor oplevelse for de danske musikere - både på den musikalske og den kulturelle front.

Et skeptisk bigband

Til at begynde med var bigbandets musikere skeptiske.

Dirigenten til den store koncert var den japanske Miho Hazama, og ingen af dem havde hørt om hende før deres rejse.

”Vi spiller ofte uden dirigent, men vi kan godt blive opmærksomme, når vi skal arbejde med en dirigent, vi ikke kender. Det er så vigtigt for en god koncert at have en bandleder som ved, hvad hun eller han laver,” siger Annette Saxe, der er trombonist i DR Big Band.

Men den 30-årige Miho Hazama havde allerede en god portion erfaring bag sig.

Hun har arrangeret for og dirigeret store orkestre rundt om i verden – heriblandt det Grammy-vindende The Metropole Orchestra i Holland, det amerikanske ensemble New York Jazzharmonic og ’Tokyo Philharmonic Orchestra’, som er det ældste klassiske orkester i Japan.

Hun har også været i lære hos jazzpianisten Jim McNeely i New York, har modtaget ’The Charlie Parker Jazz Composition Prize’ for sine bigband-kompositioner, og det amerikanske jazzmagasin DownBeat har udpeget hende som en af 25 jazzmusikere, der vil forme jazzen i fremtiden.

Så bigbandet åndede lettet op, da Miho Hazama tog styringen.

”Vi fik alle vores fordomme gjort til skamme. Miho Hazama var simpelthen så sej, dygtig og professionel. Hun vidste lige, hvor hun skulle sætte ind. Så vi elskede bare at arbejde med hende,” siger Annette Saxe.

Mødet med det perfekte

De kulturelle forskelle sneg sig flere gange ind i den japanske koncertsal, mens bigbandet øvede. Især var japanernes behov for orden og perfektion overvældende, fortæller trompetisten Mads la Cour.

”Man får nogle lidt sjove oplevelser ind imellem. Inden vi overhovedet kunne komme ind i koncertsalen, skulle orkestret stille op på fem rækker. Det er aldrig set før med vores bigband,” griner han.

Det er en central del af den japanske kultur at have styr på den mindste detalje, for ellers taber man anseelse i samfundet, forklarer Martin Røen, som er producent for DR Big Band.

”Heldigvis kan de også være fleksible, hvis man forhandler lidt med dem - for de kan heller ikke lide at sige nej for ofte. Men der var hele tiden forhandlinger i gang for at få det hele til at køre på skinner,” siger han.

En kæmpe succes

Da den store dag kom, havde koncerten allerede været udsolgt længe. Koncertsalen var fyldt med et begejstret publikum, som hujede og klappede gennem hele koncerten.

”Når du har 3500 begejstrede japanere og en yderst tilfreds festivalledelse, så er det en kæmpe succes,” siger Martin Røen.

I løbet af koncerten var der fint besøg fra både Japan og USA, som samlet repræsenterede de forskellige epoker i jazzhistorien i løbet af de sidste 100 år.

Cool jazz-saxofonisten Lee Konitz, fusionsguitaristen Lee Ritenour og den unge pianist og sanger Cory Henry optrådte oppe på scenen sammen med bigbandet. Oven i hatten myldrede også det new orleanske ’Treme Brass Band’ op på scenen.

Nogle af de største jazznavne i Japan tog også del i festlighederne, heriblandt trompetisten Terumasa Hino og pianisten Yousuke Yamashita.

Et godt samarbejde

Mellem publikumsrækkerne sad blandt andet den danske ambassadør i Tokyo, Freddy Svane. Han var meget glad for aftenens koncert.

”Det får danskerne til at rykke nærmere på Japan og omvendt. Og når det så er sådan et fantastisk orkester som DR Big Band, så bliver man simpelthen så stolt,” siger han.

Koncerten vil til oktober blive vist på Japans største tv-kanal, som kan nå ud til landets 127 millioner indbyggere. Og det har stor betydning for det danske bigband, mener Birger Carlsen, der er kunstnerisk leder af DR Big Band.

”Der er en grund til, at Tokyo Jazz Festival vælger DR Big Band. Bigbandet har stadig et rigtig godt ry ude i verden, og det er vigtigt – for så kan vi kan komme til at lege med de helt store stjerner. Det gider de kun, hvis de ved, vi er blandt de absolut bedste,” siger han.