”Jeg synes, det er lykkedes at flytte DR længere ind i centrum af kulturlivet”

Tine Smedegaard Andersen stopper i DR som kulturdirektør. Hun er selv glad for at have været med til at få kulturen ind på de store flader i DR og over det øgede samarbejde med resten af kulturlivet.

Tine Smedegaard Andersen forlader DR’s direktion og posten som kulturdirektør i forbindelse med DR’s nye spare- og udviklingsplan. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

Da Tine Smedegaard Andersen forleden gik ud ad svingdøren i DR Byen for sidste gang som kulturdirektør, var det med en følelse af stolthed over de forandringer, der er sket i hendes tid som chef for kulturen i DR.

Tine Smedegaard forlader DR i forbindelse med den store spareplan, der også betyder en mindre direktion.

”Sådan er det. Det er vemodigt, men lige nu fylder taknemmeligheden over de sidste fire år allermest,” siger Tine Smedegaard, der tilføjer, at fokus i det nye direktørområde DR Kultur, Børn og Unge - som også omfatter samfundsstof, livsstil og en markant digital omstilling af børnestoffet, ikke passer lige så godt på hendes profil, som det tidligere DR Kultur. Det har hun sat sit præg på siden sin tiltræden i sommeren 2014.

To hovedbevægelser

”Jeg synes selv, der har været to store hovedbevægelser, som jeg – og ikke mindst dygtige og passionerede mennesker fra hele DR, har sat i gang. Det er lykkedes at flytte kulturstoffet ind på de store flader - og her mener jeg både DR1 og digitalt med programmer som ’Øgendahl og de store forfattere’, ’Historien om Danmark’, det kommende ’Grænseland’ og meget andet, der er blevet skabt de senere år. Og samtidig er det lykkedes at flytte DR ind midt i det danske kulturliv. Det er jeg stolt over og glad for,” siger Tine Smedegaard.

Når hun siger, at DR har flyttet sig ind i centrum af kulturlivet, tænker Tine Smedegaard blandt andet på hele det samarbejde, der har været mellem Slots- og Kulturstyrelsen, Nationalmuseet, DR og landets museer, biblioteker og arkiver om at styrke danskernes historiebevidsthed og -interesse i forbindelse med DR’s historiesatsning i 2017.

”Det er DR’s helt særlige opgave i det danske samfund at formidle kvalitet og væsentligt indhold bredt til mange, og det, synes jeg, vi i den grad har haft held til og mod på at gøre de seneste år - også sammen med et voksende antal partnere,” siger Tine Smedegaard Andersen.

Men hendes stolthed gælder også andre dele af DR’s kulturområde.

”DR Ung og P3 insisterer på at være væsentlige samtalepartnere for en yngre generation, og DR Drama fortsætter sin internationale succes,” mener Tine Smedegaard, der også roser den daglige kulturdækning på for eksempel P1, den ambitiøse musikformidling på musikkanalerne, og – hvad hun kalder - landvindingerne med blandt andet festivaldækning på dr.dk. Derudover er hun blandt meget andet også stolt af kvaliteten i DR’s kor og orkestre og mangfoldigheden i DR Koncerthuset.

”Hvis jeg nu skal fremhæve noget frem for andet,” som hun siger.

Gode diskussioner

Flere af de produktioner, Tine Smedegaard har haft ansvar for, har også skabt debat.

Allerede det år, hun startede, gav dramaserien ’1864’ anledning til diskussion – i hvert fald i visse kredse. Og det samme har både ’Historien om Danmark’ og for den sags skyld også Øgendahls forfatterprogrammer gjort undervejs.

”Fred og ro er godt, men DR er også sat i verden for at udfordre, og det værste, der kunne ske for dansk kultur er, at DR bliver lukket inde i en smal, pæn og stille fortolkning af sin mission som landets største kulturinstitution. DR har altid skullet forene seriøs formidling med at nå mange mennesker. Det er ikke et problem; det er simpelthen DRs opgave og styrkeposition. Det hedder jo broad-cast. Og langt de fleste af debatterne har givet mening. Det er vilkårene, hvis man stikker næsen frem. Og selv om det til tider har været krævende, har det jo netop været med til at gøre DR vigtig, synlig og engagerende,” mener Tine Smedegaard, der tilføjer:

”Debatterne er også med til, at folk husker programmerne, og at de får et længere liv. Og det er jo en af pointerne med det, vi laver: Det skal give os fælles erindringer og sætte sig spor,” siger hun.

Tine Smedegaard tager også selv meget med fra DR.

”Jeg har lært meget, og jeg har oplevet meget. Det har været virkelig lærerigt at være med til at lede i den digitale transformation, som DR gennemgår i disse år. Fagligt har jeg lært kolossalt meget af både ledere og medarbejdere – om ledelse, men også om medier, journalistik, musik og historiefortælling. Jeg har fået et dybere indblik i dansk politik generelt og værdipolitik specielt, og jeg er endnu engang blevet mindet om, at når sagen – som i DR jo er public service - er det, der tænder mennesker, så er de i stand til at frigøre den mest utrolige energi og innovationskraft,” siger hun.

Tine Smedegaard er spændt på, hvad fremtiden bringer.

”Nu skal jeg lige lande og fordøje det hele og nå noget af det, jeg ikke har nået, mens jeg har haft travlt som kulturdirektør. Jeg går så småt i gang med at kigge mig omkring efter noget andet, og håber, at jeg fortsat kan bidrage til dansk kulturliv. Det er jo det, jeg brænder for,” siger hun.

Det siger DR’s formand Michael Christiansen om Tine Smedegaard:

  • ”DR bliver mindre i fremtiden, og det skal vi naturligvis indrette os efter på alle niveauer. Derfor slanker vi direktionen og skaber en mere enkel organisation. Jeg vil gerne sige en meget stor tak til Tine Smedegaard Andersen for hendes indsats. Hun har skabt store forandringer i DR, og jeg har sat pris på samarbejdet. Hun efterlader sig en lang række vigtige resultater i forhold til DR’s rolle som en vigtig kulturinstitution. Det kan hun, og vi være stolte af.”

Facebook
Twitter