’Jeg tester altid vores design på min 72-årige mor’

Serie: Ditte Sofie Hamo skal sikre, at DR’s design passer til den enkelte platform, så DR’s brand står stærkt i et voksende medieudbud.

Det er en kæmpe udfordring at sikre brandgenkendelighed på alle DR’s platforme. Men også en spændende udfordring for Ditte Sofie Hamo. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)

De fleste af os ved, hvad der sker, når vi har gennemført en betaling på Mobilepay. En bon ruller frem på skærmen, og en lille tone kommer ud af højtaleren. Enkelt og genkendeligt. Det er blandt andet den slags visuelle touchpoints – elementer, der skaber genkendelighed, som Ditte Sofie Hamo prøver at designe til DR’s platforme.

- I takt med at folk bliver mere og mere digitale, skal vi som brand blive mere synlig. Når brugerne kommer ind på vores platforme, skal det være tydeligt, at de er havnet i et DR-univers. Det skal være en god oplevelse for brugerne, og det skal være synligt og genkendeligt for dem, at de er kommet ind på vores brand, uanset om det er på en computer eller apps på smartphones og tablets, fortæller hun.

37-årige Ditte Sofie Hamo er den ene af to digitale designere i DR Design, hvor hun har arbejdet i halvandet år. I tæt samarbejde med UX’ere og udviklere skal hun sikre, at DR’s platforme står visuelt stærkt i det voksende digitale medieudbud. Det seneste års tid har hun blandt andet arbejdet rigtig meget med det nye DRTV.

- DR har altid været dygtig til godt design til computere. Men i de seneste år er der sket en kæmpe udvikling i mobiler og tablets, og man kan meget mere med dem nu. Derfor er det vores opgave at blive bedre til at udforske og afprøve nye måder at designe til dem på. Mange bruger stadig vores indhold på computere, men vi kan se, at retningen går mere og mere mod smartphones. På computeren og smart-tv bruges bredformat, mens det på mobiltelefoner er højformat. Derfor er det vigtigt at designe til den enkelte platform og ikke overføre designet en-til-en, fordi vi bruger platformene forskelligt, siger Ditte Sofie Hamo og fortsætter:

- Hvis vi kan lave vores egne design-touchpoints, der passer til de enkelte platforme, samtidig med at helheden er i orden – at form og funktion spiller sammen – så er vi nået godt i mål i forhold til sikre genkendeligheden hos vores brugere, og det betyder rigtig meget.

Design må gerne overraske

Ditte Sofie Hamo mener, at design kan give de ekstra ting, som skaber sammenhæng i alle DR’s platforme. Og hendes drivkraft i den digitale omstilling er blandt andet at kæmpe for sit hverv.

- Design spiller jo altid en rolle i alt, siger jeg helt objektivt, smiler hun og uddyber:

- Vi skal følge med udviklingen, og det er vigtigt, at design er tænkt ind på platformen, så oplevelsen bliver fed. Jeg synes, det er godt design, hvis der fx kommer en lille overraskelse. ’Åbneren’ i DR’s nyhedsapp med det rød-blå rullegardin er et eksempel på, at design overrasker. Vi kender introer fra nyhedsudsendelser på flow-tv, og det prøver vi så at føre over på digitale platforme for at skabe samme genkendelighed der. Det er spændende at arbejde med.

- Vi skal ikke kopiere, hvad andre laver. Vi er ikke Netflix, Youtube eller Spotify. Vi er vores eget mangfoldige brand, og derfor skal vi lave vores eget design, så folk kommer ind til os, siger Ditte Sofie Hamo.

Det handler blandt andet om at bruge de samme ikon-pakker, som DR Design har lavet, en tilgængelig skrifttype som DR Publik og at ensrette udseende på knapper. På tværs af alle platforme.

- Vi skal ikke kopiere, hvad andre laver. Vi er vores eget mangfoldige brand, og derfor skal vi lave vores eget design, så folk kommer ind til os, siger Ditte Sofie Hamo. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

- Jeg tester altid vores design på min 72-årige mor. Som stolt mor siger hun altid først: ’Sikke et flot design, Ditte’. Men digital design handler om mere end farvesammensætning, form og typografi. Det er også interaktionen og helhedsoplevelsen af produktet. Hvis hun siger: ’Hvor skal jeg klikke?’, så ved jeg, der er en fejl i en designet, smiler Ditte Sofie Hamo og tilføjer: - Jo mere vi tester og får feedback, jo bedre produkter får vi, og derfor brugertester jeg på både min mor, min mand og min datter.

Tænker på brugerne

Ditte Sofie Hamo fortæller, at det er en kæmpe udfordring at sikre brandgenkendelighed på alle DR’s platforme, fordi DR har købt en del platforme – blandt andet DRTV – fra andre firmaer og derfor ikke har været med til at designe dem selv fra bunden. Hvis der ikke er den samme genkendelighed på platformene, forstår brugerne måske ikke, at de er i et DR-univers. Men samtidig er det et spændende felt at operere indenfor i et hus som DR.

- Jeg kommer fra syv år i den kommercielle verden. Det er fedt, at jeg i DR kan tænke på brugerne frem for at skulle sælge noget. Vi kan dyrke, at vi ikke er kommercielle, og det er en gave for en designer. Det giver os flere muligheder. Jeg skal for eksempel ikke tænke på bannerpladser, der ødelægger designoplevelsen, griner Ditte Sofie Hamo.

I den kommende tid arbejder hun videre med designet af det nye DRTV, og det arbejde fortsætter løbende efter den store lancering i efteråret.

Facebook
Twitter