KLUMME: En 90-års fødselsdag – og fremtiden

I denne uge bliver DR Symfoniorkestret 90 år, og på mange måder er orkestret et vindue for de danske borgere – mod historien og mod verden, skrev DRs kor- og orkesterchef fredag i Kristeligt Dagblad.

DR Symfoniorkestret markerer sin 90 års fødselsdag denne weekend i DR Koncerthuset og på P2. (Foto: Per Morten Abrahamsen.)

Fredag aften kunne publikum opleve DR Symfoniorkestrets 90 års fødselsdagskoncert i Koncertsalen og på P2. Rundt om koncerten fik publikum og lyttere mulighed for at genhøre den allerførste optagelse af orkestret, møde musikere, høre historier og være helt tæt på fødselsdagsbarnet.

I oktober 1925 kunne alle danskere med adgang til en radio høre et 11-mands orkester spille musik af blandt andre Dvorak og Smetana på Statsradiofoniens eneste radiokanal. Det var fødslen af DR Symfoniorkestret, starten på Emil Holms vision og store ambition om at bringe musikken ud til alle kroge og hjørner af Danmark.

Her, 90 år efter, må jeg, som kor- og orkesterchef i DR, konstatere, at det lykkedes noget så eftertrykkeligt for Emil Holm med hans ambition. Jeg betragter hans stædige arbejde for musikken med den største og mest ærbødige respekt. I dag består DR Symfoniorkestret af 106 fuldtidsmusikere, der årligt spiller mere end 50 koncerter og kan opleves i radio, tv og på nettet. Det er et orkester, som til daglig arbejder med de bedste solister og dirigenter fra hele verden, og samtidig i høj grad lever op til forpligtelsen som nationalorkester, da det formidler mere dansk musik end noget andet orkester. DR Symfoniorkestret er det største og vigtigste filharmoniske orkester i Danmark. Det er et lokomotiv i det danske musikliv.

Skribenten Kim Bohr er DRs kor- og orkesterchef. (Foto: Agnete Schlichtkrull.)

15-20 års intens undervisning og øvning

Noget af det betagende ved orkestret er den enorme samling talent, blod, sved og tårer, som hver eneste musiker repræsenterer. At konkurrere sig ind i orkestret kræver, foruden en indlysende musikalitet, mindst 15-20 års intens undervisning og øvning, en stærk disciplin og en uforbeholden dedikation til musik. Lægger man de 106 musikeres dedikerede arbejde med deres respektive instrument sammen, udgør det samlede orkester mere end fem millioner timers øvning. Der er altså ikke blot tale om et par musikinteresserede mennesker, der spiller for fornøjelsens skyld, men derimod om et elitehold af toptrænede og dybt professionelle mennesker, for hvem hvert eneste taktslag i hver eneste koncert betyder alt.

Det kan være svært at måle kunsts samfundsmæssige, økonomiske og sjælelige effekt, men ét er sikkert; kunstens formsprog kan tale på tværs af kulturer, religioner og politiske overbevisninger bedre end noget andet. Man kan sige, at kunst er vandingshullet på savannen, hvor leoparden og gazellen i fredsommelighed står side om side og drikker. Kunstens evne til at kommunikere på et højere plan mærkes tydeligt når orkestret rejser rundt i verden.

Et vindue for danske borgere

På mange måder er DR Symfoniorkestret et vindue for danske borgere. Et vindue til historien og et vindue til verden. Men vi er ligeså meget et vindue for verdenssamfundet, så verden kan få et kig ind i vores samfund, kulturarv og historie. Den ambassadørrolle vil vi arbejde intenst på at pleje og udvide i fremtiden, for igennem orkestrets evne til at kommunikere på et så højt kunstnerisk plan, kan vi sælge Danmark bedre end nogen kampagne eller politiker vil være i stand til.

Med sin utrættelige indsats gav Emil Holm dansk musikliv en gevaldig saltvandsindsprøjtning. Men de sidste 90 år har bevist, at dansk musikliv, ikke mindst den klassiske, bidrager væsentligt til resten af Europa. Når orkestret rejser ud, bidrager de til at brande Danmark som et højt civiliseret land med et udviklet kulturbegreb, og helt specielt for os, et demokratisk sindelag i vores måde at drive orkester på. Orkestret repræsenterer en samfundsmodel, hvor kultur er en stærk sammenhængskraft. Hvor kultur er for alle, der har interesse, og hvor staten har valgt at gøre sine borgere til demokratiske og veluddannede mennesker.

Vi skal turde træde ud

Holms vision var at kombinere de levende koncerter med radiotransmissionerne i den højest mulige musikalske kvalitet, og det er det, vi bygger videre på. Tiden er naturligvis en anden, så vi skal, uden at ryste på kvaliteten, kombinere de levende koncerter på alle tilgængelige medieplatforme, og turde træde ud af vores komfortzone. Vi skal sætte os selv ind i nye kontekster, møde publikum uden for koncertsalen og eksperimentere med koncertformerne. Vi skal arbejde i nye formater, ikke mindst på mediesiden, visualisere musikken, åbne musikken og vise al den passion og alt det vanvittigt hårde arbejde, der eksempelvis går forud for, at man kan spille overjordisk, smuk musik.

Og dét er DR Symfoniorkestrets vigtigste og fineste opgave; at formidle denne vigtige kulturarv på stærkeste og mest relevante vis, for musik er for sjælen, hvad vand er for organismen, et grundstof. Ikke kun nu, men også om 90 år.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter