Korsbæk er ved at tage form i kølig lagerhal

Der er mange udfordringer forbundet med at rekonstruere en by, der aldrig har eksisteret. Men Korsbæk fra ’Matador’ står færdig på Bakken til foråret.

  • Scenograf Niels Secher med modellen af Skjerns Magasin. (Foto: Johan Feierskov)
  • Antikke lamper af massivt metal er ikke sådan til at løfte. (Foto: Johan Feierskov)
  • De originale møbler fra Varnæs’ spisestue kommer til at skinne som i gamle dage. (Foto: Johan Feierskov)
  • Indtil videre er den bedste måde at skabe sig overblik over bygningerne stadig modellerne. (Foto: Johan Feierskov)
  • Denne trækvogn spillede også med i Matador i sin tid. (Foto: Johan Feierskov)
  • Stikkontakter, som de så ud i 30’erne. Der er fokus på detaljerne i Korsbæk. (Foto: Johan Feierskov)
  • Madam Blå og venner – også køkkentøjet skal være det rigtige. (Foto: Johan Feierskov)
1 / 7

Det ligner ikke umiddelbart en hyggelig, dansk landsby i 30'erne, når man træder ind i de kølige lagerhaller i Brøndby. Overalt er der stole, gulnede malerier og kasser med husgeråd. Nogle af rekvisitterne var med i 'Matador' i sin tid, nogle er fundet på loppemarkeder og antikauktioner, andre tingbliver snedkereret og patineret til lejligheden.

Den 30. april næste år skal det hele stå færdigt på Dyrehavsbakken nord for København. Den fiktive landsby Korsbæk bliver til et virkeligt sted, komplet med skuespillere i rollerne, som blandt andre Maude og Oberst Hackel. Niels Secher er scenograf på projektet. Han har ansvaret for, at rekvisitter og interiør bliver så tro mod seriens forlæg som muligt.

"Vi prøver virkelig at gøre os umage. Det skal være sådan, at man kan genkende rummene, når man træder ind i dem. Det kræver, at vi går helt ned i detaljen, for at de besøgende får den rigtige oplevelse. Stemningen skal være rigtig - vi bygger nyt, men det skal selvfølgelig se gammelt ud," siger han.

Det skal gøres ordentligt

3.641.000 danskere sad klinet til skærmen for at se 9. episode af 'Matador', den første gang serien blev genudsendt i 1985. Det er seertal, der formentlig aldrig bliver overgået i Danmark. Serien er blevet et nationalklenodie på linje med H. C. Andersen og kongehuset.

Derfor kommer det heller ikke helt bag på nogen, at det netop er Korsbæk, der danner udgangspunkt for et nyt område på Dyrehavsbakken. En kopi af den fiktive by, som vi kender den fra serien - med restauranter og butikker. Bakkens ukronede konge, Torben 'Træsko' Pedersen, er idé- og pengemanden bag projektet, som DR og forfatter Lise Nørgaard, der har rettighederne til serien, bakker op om og har givet lov til.

Pludselig står han der, Torben 'Træsko', i uldtrøje og sit signaturfodtøj. Ejeren af Cirkusrevyen og det halve Dyrehavsbakken. Han viser nogle medarbejdere rundt, peger og gestikulerer i larmen fra snedkere, der laver reoler til Korsbæks forretninger.

"Omkvædet fra Torben er: "Skal vi gøre det, skal vi også gøre det ordentligt"," siger Niels Secher. Det er også derfor, der er blevet indkøbt kongeligt porcelæn til Varnæs' spisestue, selvom det er kostbart. Det er vigtigt, det er autentisk.

Nye rekvisitter

Oprindeligt var planen, at nogle gamle restauranter på Bakken kunne blive bygget om og på den måde blive Korsbæk. Men det viste sig hurtigt at blive for besværligt. Så nu bliver der bygget fra grunden. De oprindelige kulisser er nemlig for længst brændt, og rekvisitterne spredt for alle vinde.

"Der er gjort meget ud af scenografien i 'Matador', og det er også noget af det, der gør, at det er interessant at genopbygge Korsbæk. Interiørerne er meget tidstypiske, og vi går sådan set bare efter at komme så tæt på seriens virkelighed som muligt," siger Niels Secher.

Et enkelt sted har Niels Secher valgt ikke at kopiere den originale scenografi. Et askebæger, der i serien står på grisehandlerens natbord, var nemlig i en så åbenlys 60'er-stil, at det ville stikke ud. Men bortset fra det, har han kun lovord tilovers for det arbejde, der i sin tid blev lagt i 'Matador's scenografi af især Henning Bahs.

Fiktiv virkelighed

Det er ikke uden udfrdringer, når man bliver bedt om at rekonstruere et sted, der aldrig har eksisteret. Under optagelserne til 'Matador' er der ofte blevet snydt med kameravinkler eller kulisser, og det er alt sammen ting, der gør en scenografs arbejde lidt mere spændende og besværligt.

"Nogen gange bliver vi nødt til at digte lidt. For eksempel ser man altid kun Lauras køkken fra en bestemt vinkel. Der var ikke nogen kulisse hele vejen rundt, så i sådan nogle tilfælde laver vi resten af rummet, så det passer ind i sammenhængen."

Andre gange kan man se rum ændre sig fra afsnit til afsnit. En væg kan blive flyttet. Eller et ekstra kig på to scener kan afsløre, at et rum, set udefra og indefra, ikke er det samme. Møbler og malerier bliver løbende skiftet ud. Og så er der hele opgaven med at klemme en landsby ind på i en fyldt forlystelsespark.

"Det er lidt af et puslespil at få hele Korsbæk ind på den begrænsede plads, vi har på Bakken. Så derfor er mange af husene ligesom bygget ind i hinanden. Inde bag bankens facade er der for eksempel ikke en bank, men i stedet Postgaardens selskabslokaler," siger Niels Secher.Korsbæk på Bakken åbner den 30. april næste år.

Facebook
Twitter