Manuskriptforfatter: ”Det var næsten chokerende for mig at læse ’Liberty’”

Hovedforfatteren på DRs nye dramaserie, Asger Leth, kan i høj grad se elementer fra sin egen opvækst i Haiti i Jakob Ejersbos roman.

'Liberty' indeholder elementer, som Asger Leth kan genkende fra sin egen opvækst. (Foto: Theis Mortensen)

Jakob Ejersbo har en plads i mange læseres hjerter. Afrikatrilogien – ’Eksil’, ’Revolution’ og ’Liberty’ – er nærmest allerede blevet dansk kulturarv. For hovedforfatteren bag DRs nye ’Liberty’-serie, Asger Leth, har romanen dog en helt særlig betydning.

”I mine teenageår kom jeg i lange perioder på Haiti og rendte også rundt der og var søgende med en farende forældregeneration, der lavede hvert sit. Man render rundt for at finde sit eget, tager på natklub, hører Bob Marley - alt det dér kender jeg jo. På den måde var ’Liberty ’-historien noget, der vakte genklang i mig selv. Det var, som om nogen havde skrevet dele af mine egne erfaringer. Det var næsten chokerende for mig at læse bogen. Det var en af grundene til, at jeg gerne ville lave ’Liberty’ som tv-serie,” siger Asger Leth.

En ny rolle til dokumentaristen

Det er ikke kun fortolkningen af Ejersbos roman, der har været udfordrende for dokumentaristen Asger Leth. Den 47-årige filmmand er også et relativt ubeskrevet blad i tv-genren. Men det har ikke bekymret ham væsentligt.

”Nu kommer jeg fra dokumentaren, men jeg har jo arbejdet i fiktionen i mange år allerede. Derfor har det måske altid været mit univers i virkeligheden,” siger han og påpeger, at han dog er rimelig ny i rollen som manuskriptforfatter.

”For det første skal jeg sige, at jeg jo normalt er instruktør, og det er en ret vild situation for mig at skulle skrive. Og særligt det at skulle skrive et så stort værk, som fem episoder jo er. Formsproget og dramaturgien er noget, jeg kender, men selve arbejdsprocessen er helt anderledes. Man er mere forfatteragtig, og jeg har været nødt til at skabe et intimt rum, hvor min episodeforfatter og jeg får det hele op på væggen. Som instruktør er jeg vant til at stå foran og kommunikere med folk.”

Fremmede himmelstrøg

Optagelserne til ’Liberty’ er i sagens natur foregået i Afrika. Det var dog ikke muligt at finde et tv-hold i Tanzania, der kunne levere den standard, en produktion som ’Liberty’ kræver, og derfor har holdet været nødt til at optage dele i Sydafrika. Alligevel er det lykkedes at indramme den tanzaniske kultur, mener hovedforfatteren.

”Det, synes jeg, er lykkedes godt. Som dokumentarist tænkte jeg ”Goddammit! Kan vi ikke lave den i Moshi i Tanzania, hvor bogen foregik?” Det kunne vi simpelthen ikke. Jeg var derfor meget nervøs, men jeg synes, det er lykkedes rigtig godt. I stedet tog vi til Moshi og tog billeder, stofprøver og tekstur med hjem, så vi på den måde kunne genskabe det i Sydafrika. Men der er forskel på Sydafrika og Tanzania. Det er lige før, jeg vil sige, at det er lidt ligesom Thailand og Danmark. Man er nødt til selv at skabe baggrunden og det look.”

Den 47-årige manuskriptforfatter har tidligere arbejdet under fremmede himmelstrøg. Blandt andet blev hans prisbelønnede dokumentar ’Ghosts of Cité Soleil' optaget i Haiti, hvor han selv har haft dele af sin opvækst.

Du kan opleve Asger Leths fortolkning af ’Liberty’, når DR1 søndag aften klokken 20.00 sender første afsnit af dramaserien.

Facebook
Twitter