Maria tilbyder public service i små bidder til folk, der ikke forventer det

DR’s indhold skal i stigende grad ud til folk, der måske ellers ikke ville møde det.

Maria Elbrønd bringer DR's indhold ud til folk, der måske ellers ikke ville møde det. (Foto: Lars Møller Hansen)

De dage er ovre, hvor seere og lyttere nærmest pr. automatik fandt vej til DR’s mange tilbud på tv og radio. Derfor skal DR i højere grad bringe indholdet ud, hvor der er et publikum til det. Det er Maria Elbrønds opgave.

”Jeg vurderer, om et DR-program har potentiale til, at man kan klippe en video på 1-2 minutter med for eksempel værten eller en af hovedpersonerne og så målrette videoen til sider på sociale medier, hvor folk, der interesserer sig for emnet, vil se den,” fortæller Maria Elbrønd fra DR Branding og Brugerrelationer og giver et konkret eksempel:

”I forbindelse med DR2’s Temalørdag ’De vildeste iværksættere’ lavede jeg en video på cirka et minut med en af hovedpersonerne, Just-Eat-grundlæggeren Jesper Buch. Jeg bad ham lægge videoen på hans sociale medier og iværksætternetværket på Facebook, hvor der er omkring 60.000 medlemmer. Da programmet var vist på DR2, sendte jeg ham et link ind til programmet på DRTV, og så delte han linket de samme steder.”

Efterfølgende kunne Maria Elbrønd se, at seks procent af trafikken til programmet på DRTV kom fra Jesper Buchs deling af linket.

”Han taler direkte ind i et iværksætterfællesskab af primært yngre mænd, som formentlig ikke havde fundet os på traditionel vis,” forklarer hun.

Skal have en aktie i programmerne

Et andet eksempel er Ultra-programmet ’Brohave og Harding på tur’, hvor 12 procent af trafikken til programmet på DRTV kom fra links på Rasmus Brohave og Casper Hardings sociale profiler. Til sammenligning kom én procent af trafikken fra DR’s egne sociale profiler.

Til DR1’s selvmordstema blev der lagt indhold ud til blandt andre Psykiatrifonden, Livslinien og de medvirkende Anna Thygesen og Mikkel Frey Damgaard.

”De personer og foreninger, vi henvender os til med korte videoer og programlinks til DRTV, skal have en aktie i det pågældende program. Så er det vores indtryk, at de fleste gerne vil dele vores indhold," siger Maria Elbrønd.

Må ikke tage seere fra de fulde programmer

Carsten Lakner, der er chef for DR Branding og Brugerrelationer, er glad, når Maria Elbrønds videoer og links får brugerne til at se det fulde program på DRTV. Men selv hvis de kun ser den korte video med dele af indholdet fra programmet, er det godt.

”To minutters public service leveret det sted, hvor de er, er bedre end ingen public service. Det handler om at få DR-indhold ud til folk, der ikke kommer ind ad hoveddøren hos os. Og måske kommer de så tilbage til DR for at se mere end de to minutter,” forklarer Carsten Lakner.

Han understreger, at man har fokus på, at de korte videoer ikke får den modsatte effekt, hvor brugerne nøjes med dem i stedet for det fulde program på fx en halv time.

”Vi veksler nul minutters public service til to minutter – ikke 30 minutter til to minutter. Vi er meget opmærksomme på, at vi ikke underminerer vores fulde programmer.”

Ikke alt kan deles

Maria Elbrønd har været i gang med at bringe DR-indholdet bredere ud siden august i år.

”Er det alt, Maria har lavet, der er blevet flået af hylderne? Nej! Men vi lærer af de forsøg, vi laver, og bliver klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker,” siger Carsten Lakner.

Maria Elbrønd peger selv på, at den frustrerende del af arbejdet er at lave aftaler med organisationer om at dele, og de så alligevel ikke gør det.

”Både fordi en mulighed bliver forpasset, men også fordi jeg så har brugt tid på det opsøgende arbejde og på at lave et klip og tekste det, uden at det bærer frugt. Heldigvis bliver jeg bedre og bedre til at afkode, hvor engagerede folk er i at dele, men det er svært helt at undgå, at den type situationer opstår,” siger hun.

Iværksætteren Jesper Buchs deling af Maria Elbrønds video til venstre, og hans deling af linket til programmet på DRTV til højre.

Samtidig er det ikke al slags indhold, der kan lægges ud til deling.

”Vores indhold må ikke bruges til, at andre kan sælge produkter. Samtidig er der spørgsmålet om rettigheder til musik i vores udsendelser og skuespillernes rettigheder i dramaproduktioner, der gør, at jeg for eksempel ikke kan lægge videoklip ud af vores dramaserier. Og så er der programmer, hvor det er følsomt for de medvirkende – her skal jeg overveje, om det kan tåle at blive delt andre steder,” forklarer Maria Elbrønd. Derfor er det også kun hende, der må lave denne type klip, og hun er ansvarlig for at lægge dem ud på siden her, hvor alle så i princippet kan dele dem fra.

Indtil videre mener både hun og Carsten Lakner, at de på få måneder er kommet langt med at nå folk med DR-indhold andre steder end på DR’s egne platforme.

”Det er dejligt at være med i et forsøg, der virker,” smiler Maria Elbrønd.

Facebook
Twitter