Næsten 8,8 millioner på vej til kalenderbørn i Tanzania

Omkring 130.000 familier investerede i Børnenes U-landskalender sidste år, og mindst lige så mange børn lærte om Tanzania i skolen med undervisningsmaterialet til kalenderen.

Pengene fra Børnenes U-landskalender 2016 går til et projekt fra SOS Børnebyerne i Tanzania. (Foto: Jens Honoré. © Type 2)

Næsten 130.000 danske familier var ude at investere i Børnenes U-landskalender op til julen 2016. Takket være deres lyst til at købe kalenderen, som DR og Danida har samarbejdet om siden 1962, er der nu udsigt til, at der kommer færre skoleelever i nogle af klasserne i storbyen Dar es Salaam i Tanzania. Her kan der af og til være helt op til 200 elever i klassen.

Overskuddet fra Børnenes U-landskalender 2016 på 3.220.821 kroner samt et beløb, som Danida har lagt oveni, betyder, at der nu i alt er 8,8 millioner kroner på vej til SOS Børnebyernes projekt i Tanzania. Udover at nedbringe antallet af elever i klasserne skal det også være med til at efteruddanne lærere, så de får kreativitet og leg ind i deres undervisning.

”Selv om der blev solgt cirka 15.000 færre u-landskalendere i 2016 end i 2015, blev overskuddet det samme – og det er et resultat, vi er stolte af i en digital tid med stigende konkurrence på markedet. Diverse julekalendere er væltet frem de seneste år med for eksempel chokolade- og slikkalendere, legetøjskalendere og meget andet. Trods det er der ikke voldsomme udsving i salget af Børnenes U-landskalender fra år til år,” siger DRs projektleder på Børnenes U-landskalender Thit Dyreberg, der fortsætter:

”Det er blevet et lille stykke dansk kulturarv, og det er vi stolte af”, fortsætter hun.

En analyse, som DR Salg og Danida har fået lavet, viser da også, at brugerne af Børnenes U-landskalender hverken synes den skal være digital eller nymodens. Det skal være en helt simpel lågekalender, som traditionen tro har hængt i de danske hjem siden 1962 og støttet det gode formål.

”Mange siger, de er vokset op med den, og det er også en af forklaringerne på, at forældre og bedsteforældre køber den til deres børn og børnebørn. Samtidig får vi faktisk stadig flere henvendelser fra butikker og kæder, der ønsker at sælge den, og det er vi selvfølgelig glade for,” siger Thit Dyreberg.

Mange blev undervist i materiale

Udover at der var pæn interesse for at købe Børnenes U-landskalender 2016 med motiver fra den nye drama-julekalender ’Den Anden Verden’ på DR1 og ’Nissebanden i Grønland’ på Ramasjang, blev rigtig mange skoleelever også undervist i dét materiale, som Danida lavede om Tanzania, og de film, som DR producerede i landet og viste op mod jul sidste år.

Ifølge Danida havde mindst 134.000 børn sidste år en periode i skolen om Børnenes U-landskalender og Tanzania. Det er ny rekord, og det er typisk i fagene dansk og natur/teknologi, at eleverne har stiftet bekendtskab med undervisningsmaterialet.

Materialet er målrettet 1.-4. klasse, hvor skolerne bruger det intensivt, men det nye i 2016 var, at både flere børnehaveklasser og flere 5.-6. klasser også brugte det.

Overskud går til Burkina Faso i år

I 2017 går overskuddet fra Børnenes U-landskalender til det vestafrikanske land Burkina Faso. Årets projekt står Oxfam IBIS for, og det fokuserer på at få børn fra nogle af de fattigste guldmineområder ud af minerne og ind i skolen, så de kan lære at læse, skrive og regne. Flere af børnene i det fattige land bliver ikke undervist i dag, fordi de allerede i en ung alder er en del af jagten på de små, kostbare guldkorn.

Danida har netop lanceret mere om årets projekt og årets undervisningsmateriale på http://2017.u-landskalender.dk. Selve Børnenes U-landskalender 2017 bliver præsenteret umiddelbart før skolernes efterårsferie til oktober.

Gennem deres køb af lågekalendere har danske børn og deres forældre siden Børnenes U-landskalenders start i 1962 sørget for, at omkring 185 millioner kroner er røget af sted fra Danmark til bedre forhold for børn i Afrika, Asien og Latinamerika.