Nævn: Præmiesponsorer må ikke omtales midt i P3-udsendelse

Radio- og TV-nævnet mener, at ’Danmarks Indsamling på P3’ i februar overtrådte den såkaldte reklamebekendtgørelse.

P3 og P3's lyttere samlede igen i år ind til Danmarks Indsamling. I hele uge fem skulle seks P3-værter bo, sove, spise og sende radio sammen, og de kom tidligst ud, når der var samlet 10 millioner kroner ind. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

DR var på kant med den såkaldte reklamebekendtgørelse, da der tidligere i år blev sendt ’Danmarks Indsamling på P3’.

Det mener Radio- og TV-nævnet, der har truffet afgørelse i en sag, hvor en lytter havde klaget over udsendelserne, der blev sendt hen over den første uge af februar. Her samlede hele DR samlede penge ind ved det årligt tilbagevendende indsamlingsshow, hvor de godt 97,8 millioner indkomne kroner i år gik til 12 projekter, som på hver deres måde bekæmper ekstrem fattigdom til gavn for de dårligst stillede i nogle af verdens fattigste lande.

Klageren mente, at en stribe firmaer – for eksempel Fona og Silvan – fik skjult reklame i udsendelserne. Under ’Danmarks Indsamling på P3’ holdt P3-værterne blandt andet ”tombolaer”, hvor lytterne kunne vinde sponsorerede præmier og samtidig støtte den gode sag.

Lytterne deltog i konkurrencen ved at sende en sms, hvor de donerede et beløb for at få et lod i tombolaen. Deltagere i tombolaen havde derefter mulighed for at vinde en specifik sponsoreret præmie. Hver tombola kørte på P3 i cirka en time, og derudover var der også ”supertombolaer”, hvor der var mulighed for en stor gevinst med mange sponsorerede præmier.

Ikke midt i programmet

I sit svar til nævnet fremhævede DR, at præmierne i tombolaerne blev omtalt neutralt og uden anprisninger, ligesom formen var i den stil og tone, som bruges af den målgruppe, som P3 normalt henvender sig til.

I sin afgørelse slår Radio- og TV-nævnet fast, at angivelse af sponsor eller sponsors produkter ikke må finde sted inde i en udsendelse, og at DR i stedet skulle have nævnt eksempelvis Silvan og Fona før eller efter udsendelserne – men ikke midt i dem.

Nævnet noterer i afgørelsen, at man ikke finder, at DR har fremhævet sponsorernes produkter med henblik på, at de skulle sælge mere.

”Omtalen af sponsors produkter sker alene i relation til de periodiske ”tombola”-konkurrencer, og de indeholder ikke direkte eller indirekte opfordringer til køb af præmierne eller øvrige af sponsors produkter,” skriver nævnet, der dog finder, at P3’s omtale af præmierne gik ud over den information, som var påkrævet for at gennemføre konkurrencen. Derfor var det i strid med reklamebekendtgørelsen, hedder det.

DR havde allerede inden klagen til Radio- og TV-nævnet besluttet at revidere konceptet for ’Danmarks Indsamling på P3’.