Nævn: Skilt på TV før indsamling var ikke et problem

En seer klagede over grafikbjælker, som blev vist på DR1 forud for ’Danmarks Indsamling’ i februar. Radio- og TV-nævnet ser ingen problemer i dem.

Det var skilte som disse, som fik en seer til at klage – men der var ikke noget at komme efter. (Foto: screendump)

Radio- og TV-nævnet mener ikke, at DR gik over grænsen med nogle skilte, som blev vist på skærmen i vinter i forbindelse med den årlige ’Danmarks Indsamling’.

I udsendelserne ’Disney Sjov’ og ’Historien om Danmark’ dagen før selve indsamlingen viste DR 1 to gange en grafikbjælke i nederste halvdel af skærmen i 35-45 sekunder. Her fik seerne vist ’Danmarks Indsamling’s motto og logo, ligesom de fik at vide, at de kunne vinde en Audi Q3 til en værdi af 420.000 kroner, og at de kunne deltage i lodtrækningen om den ved at sende en sms til 1212.

Visningerne faldt en seer for brystet. Seeren mente, at grafikken var en skjult reklame for Audi, hvad DR afviste i sit høringssvar til Radio- og TV-nævnet. Og det har nævnet nu givet DR ret i i sin afgørelse.

Neutral skrifttype

- Det er nævnets vurdering, at den påklagede grafikbjælke alene indeholder oplysninger, som er begrundet redaktionelt, idet der er anvendt en neutral skrifttype, og der ikke optræder hverken særpræg eller kendetegn for Audi – herunder Audis logo, ligesom der er tale om oplysninger, der er begrundet i gennemførelsen af konkurrencen, noterer Radio- og TV-nævnet.

Her mener man, at DR ikke har givet Audi skjult reklame, og at grafikbjælken ’udgør et programelement, der kan sidestilles med et vederlagsfrit indslag til fordel for velgørenhed’, som det hedder i afgørelsen.

Facebook
Twitter