Nettet vokser på de små skærme

Danskerne har aldrig været mere online. 78 procent bruger nettet dagligt, og vi bruger i stigende grad nettet fra mobilen, viser rapport fra DR Medieforskning.

Vi går på nettet fra mobil og tablets - faktisk gør 46 procent det hver dag. (Foto: Christian Riis)

I 2013 brugte 78 procent nettet dagligt, og det er en stigning fra 75 procent i 2012, hvor netbrugen i forvejen var meget høj.

Tallene fremgår af DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2013’, som udkommer torsdag eftermiddag.

”De seneste år er brugen af smartphones og tablets steget med rekordfart, og befolkningen har fået adgang til netindhold i stort set alle situationer hele døgnet. Vores tal viser, at den mobile netbrug bliver vigtigere og vigtigere,” forklarer medieforsker Uffe Høy Svenningsen fra DR Medieforskning.

Af rapporten fremgår det, at 46 procent af danskerne nu bruger nettet fra mobilen dagligt.

”Her er der tale om en eksplosiv udvikling og en fordobling af niveauet fra 2011, som af mange bliver betragtet som gennembrudsåret for danskernes brug af nettet fra mobilen. Den store udbredelse kan også aflæses i vores brug af nyheder via nettet. Tager man for eksempel de største danske dagblade på nettet, får de cirka en fjerdedel af den samlede trafik nu via den mobile udgave,” siger Uffe Høy Svenningsen.

Han har også set nærmere på, hvordan befolkningen har det med tablets, og her viser det sig, at rigtig mange har været ude at investere i sådan en – eller flere – til familien.

”Hver tredje dansker bruger hver dag en tablet til at gå på nettet, og næsten halvdelen af tabletejerne siger selv, at de bruger tabletten til formål, hvor de tidligere brugte en PC.  Blandt andet falder netbrugen fra almindelige computere i den yngre del af befolkningen,” forklarer Uffe Høy Svenningsen.

Størst vækst i tablets blandt de 60-70-årige

Den største relative vækst i tablets er for eksempel sket blandt de 60-70-årige, hvor 33 procent havde adgang til en tablet i 2013. Det er en fordobling i forhold til 2012, og også de 5-12 årige er yderst godt med, hvad angår tablets.

Ifølge ’Medieudviklingen 2013’ har hele 74 procent af de 5-12-årige nu adgang til en tablet mod 51 procent i 2012.

”Der er markant flere tablets i børnefamilier end i husstande uden børn, og 41 procent af de 5-12-årige bruger apps på en tablet stort set dagligt,” siger Uffe Høy Svenningsen.

Han har også set på det danske netmarked, og hvad det var, vi klikkede på i 2013. Og lige dér er der sådan set ikke så meget nyt.

”Google og Facebook dominerer danskernes netbrug, og meget peger på, at dominansen bliver større og større for hvert år. Ifølge den danske netmarkedsmåling rammer alene Google, Facebook og YouTube flere end to millioner danskere i løbet af en almindelig måned. Danske udbydere som dr.dk, tv2.dk, eb.dk og dmi.dk bliver alle brugt af over en million brugere om måneden, men der er stadig langt op til amerikanske netsider – både målt på antallet af brugere, tidsforbrug og sidevisninger,” forklarer Uffe Høy Svenningsen.

En stor Facebook-nation

Ligesom tidligere er Danmark en stor Facebook-nation. Langt over halvdelen af befolkningen – og folk i alle aldre – bruger Facebook, mens 14 procent nu – ifølge Gallup – har en Twitter-konto. Det er fem procent flere end i 2012. To ud af tre danskere bruger alt i alt sociale medier, og langt de fleste gør det hver eneste dag.

Er der noget, der er blevet talt meget om det seneste år, er det, at mange bruger nettet til at se tv og serier på.

Ifølge Index Danmark bruger 18 procent nu hver uge – ifølge eget udsagn – nettet til sening af tv fra tv-kanalerne mod 15 procent i 2012.

”Der er altså tale om en vækst, men der er stadig relativt få, der streamer rigtig meget. Der er dog stadig stor forskel på, hvem der gør det. Blandt danskerne under 40 år er tallet 29 procent – mod 23 procent året forinden,” siger Uffe Høy Svenningsen.

 

Facebook
Twitter