Ni ud af 10 danskere ser stadig ”almindelig” tv hver uge

Selv om mange streamer, ser stort set alle også fortsat flow-tv, viser rapporten ’Medieudviklingen 2015’, som DR Medieforskning udgiver torsdag. Her gør man tv-danskerne op i fire grupper.

90 procent af befolkningen ser stadig fjernsyn på den ”gammeldags facon” i løbet af en uge (Foto: Petra Kleis © Type 1)

De seneste år har det mange steder heddet sig, at befolkningen stort set ikke ser flow-tv længere – altså at de ikke ser fjernsyn på det tidspunkt, hvor for eksempel DR har besluttet sig for at sende et program. Derimod skulle der blive streamet på livet løs fra for eksempel Netflix, HBO, Viaplay og mange andre streamingtjenester dedikeret til tv-programmer, serier og film. Det gør der også i visse kredse. Men stort set alle danskere ser også fortsat ”almindelig” tv, i løbet af en uge. Det gør ni ud af 10 danskere hver uge, og det samlede tv-forbrug pr. dansker er da også stabilt og var i 2015 på to timer og 52 daglige minutter – et minut mindre end året før, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2015’, som DR Medieforskning udgiver torsdag

”Det efterlader knapt en tiendedel af befolkningen, som ikke er forbi de traditionelle tv-kanaler. De seneste fem års faldende tv-sening afspejler altså ikke, at de relativt nye streamingtjenester - med masser af indhold og film - har erstattet klassisk tv. Det er derimod et udtryk for, at mange danskere har skruet ned for flow-tv-sening, fordi der også skal være plads til at bruge streamingtjenester. De danskere, der har udvidet deres tv-forbrug til også at inkludere streaming, udgør de klart mest tv-sultne danskere, og de udgør omkring en tredjedel af befolkningen,” skriver medieforskerne Mette Birk og Uffe Høy Svenningsen fra DR Medieforskning i ’Medieudviklingen 2015’.

Fire grupper af tv-danskere

De er nået frem til, at der er fire grupper af tv-danskere. Der er 34 procent, som kombinerer flow-tv og streamingtjenester, mens 59 procent stort set kun ser flow-tv. Fem procent af befolkningen er dedikerede streamere, som så omvendt stort set aldrig kigger ind i et almindeligt fjernsyn, mens tre procent af befolkningen hverken ser flow-tv eller streamer i løbet af en uge. De to grupper, der stort set ikke ser ”almindelig tv”, er primært unge under 30 år.

”Vores undersøgelse understreger, at streaming og flow-tv langt fra udelukker hinanden. Der er nemlig mange eksempler på programmer, som kombiseere både ser via flow-tv og streamingtjenester. Det drejer sig først og fremmes om danske dramaserier som ’Arvingerne’ og ’Rita’, samt fakta- og realityprogrammer, der henvender sig til yngre målgrupper. ’Paradise Hotel’ og DR3's ’Jeg er L.O.C.’ er gode eksempler på udsendelser, som næsten lige mange danskere siger, de har set via henholdsvis streaming og flow-tv, hvor programmerne hver især i øvrigt også har haft pæne seertal,” forklarer Mette Birk og Uffe Høy Svenningsen.

De noterer, at befolkningen tit og ofte bruger flow-tv og streaming efter, hvad der lige passer ind i situationen.

Sofa og tv går hånd i hånd

"Hvis man skal stille det helt skarpt op går sofaen og fjernsynet hånd i hånd, mens sening andre steder – i sengen eller på farten – gør sig bedst med streaming. På samme måde er tv en fællesoplevelse, mens streaming er alenetid. Derfor er det også vigtigt for de danske udbydere at være til stede med både flow-tv og streaming,” understreger de to medieforskere.

Mette Birk og Uffe Høy Svenningsen mener, at det langt fra er givet, at flow-kanaler som TV 2, DR, TV3 og andre vil miste deres eksistensberettigelse i fremtiden.

”Det forudsætter dog, at kombiseerne forbliver kombiseere og ikke vender flow-tv ryggen, som små otte procent af befolkningen har gjort. Vi ser dog, at gruppen af dedikerede streamere og ikke-seere er vokset de seneste år, og det kan være et udtryk for, at en større ændring er i gang. Spørgsmålet er, om det vil ske, eller om vi blot vil se en endnu klarere arbejdsdeling mellem flow-tv og streamingtjenester i forhold til indholdstyper og seersituationer,” siger medieforskerne.