Nordisk samarbejde slår nye rekorder

Panama-papirer, EM i fodbold og ikke mindst ’Skam’ var med til at sætte nye standarder for det nordiske mediesamarbejde i 2016. Også radioen er ved at finde fodfæste i Nordvision.

'Bonderøven' er en af de danske udsendelser, der bliver vist mest i de andre nordiske lande. I Sverige dog under navnet '100 procent bonde'. (Foto: Peter Wath © Type 1)

Ikke siden det nordiske tv- og mediesamarbejde Nordvision blev stiftet for 57 år siden er der blevet samproduceret og sendt så meget nordisk tv som i 2016. I tørre tal har Nordvisions-samarbejdet i år genereret 4.909 programepisoder mod sidste års rekord på 4.849.

Det er status på et år, hvor samproduktionen mellem de nordiske public service-stationer, DR, svenske SVT, norske NRK, finske YLE, islandske RUV og nu også den svenske radio SR, er vokset med 13 procent i forhold til 2015.

Og det glæder Marit af Björkesten, der er programdirektør i YLE, som er ordførende for Nordvision.

”Det er særligt glædeligt, at det er samproduktionerne, der er vokset mest. Det bestyrker hele partnerskabets karakter og understreger ønsket om at samarbejde på tværs af landene,” siger hun.

Public service, når det er bedst

Hvis man interesserer sig for nordisk public service-drama kan man ikke se tilbage på 2016 uden at nævne NRK’s ungdomsserie ’Skam’, som brød koden i forhold til teenager-målgruppen med public service af højeste kvalitet.

’Skam’, der også er en nordisk samproduktion, er produceret af ungdomsredaktionen i NRK, har ifølge Nordvisions danske generalsekretær, Henrik Hartmann, ”i den grad rokket båden” og kan efter hans opfattelse skubbe til yderligere samarbejde på det svære ungeområde.

”Som en direkte konsekvens har Nordvisionsfonden derfor afsat ekstra 400.000 kroner til udvikling af mere samarbejdet inden for unge-området,” siger han.

Panama-papirer blev gransket i fællesskab

Et af årets højdepunkter var samarbejdet om de såkaldte Panama-papirer, de 11,5 millioner hemmelige dokumenter, der blev lækket og afdækkede detaljerede oplysninger om mere end 214.000 offshore-selskaber.

Her gik journalister fra SVT, YLE og DR sammen om at granske papirerne.

Norden største bank, Nordea, spillede en central rolle i papirerne og de tre public service-udbydere sammen om at dele research i et omfang, der gjorde samarbejdet til det største inden for dybdeborende journalistik i Nordvisions-regi nogensinde,” siger Henrik Hartmann.

Samarbejdet i den nordiske undersøgende gruppe genererede i øvrigt i alt 42 dokumentarprogrammer i 2016, hvilke er rekordhøjt for denne del af nordiske tv- og mediesamarbejde.

Fælles indsats - bedre kvalitet

Var det islændingene, der bidrog med de største oplevelser på de franske fodboldbaner, åbnede EM i fodbold for et nyt digitalt samarbejde på tværs af landene anført af DR og NRK.

Et samarbejde som efter Henrik Hartmanns opfattelse ikke var lykkedes, hvis ikke partnerne havde slået kræfterne sammen. For eksempel havde man forproduceret præsentationer af de 24 deltagende hold, præsentationer, der lå klar i en digital udgave og som gav rigtig flotte brugertal og fine anmeldelser.

”Ét er det flotte produkt sportsredaktionerne i DR og NRK fik produceret i fællesskab, noget andet er den gensidige tillid, som partnerne kan bruge til andre større fremtidige internationale begivenheder,” siger Henrik Hartmann.

Fornyet radiosamarbejde

Traditionelt har Nordvisionssamarbejdet været stærkt når det gælder TV-samarbejde, men blandt andet på grund af sprogforskelle har radiosamarbejdet til gengæld ikke fyldt så meget.

Men i 2016 kunne Nordvisionssamarbejdet officielt byde Sveriges Radio (SR) velkommen i samarbejdet, og året har derfor også været præget af en række tiltag om samarbejde på radiosiden - dels på et overordnet, strategisk niveau, dels med en række konkrete programsamarbejder omkring syrienskrigere, nationale og nordiske konkurrencer om radiodokumentarer i kortformat, de såkaldte ”shortdox” og et nyt publiceringsteknologisk tiltag.

”Det er dejligt at se, at Nordvision både samarbejder om de helt nye medier, men også kan finde nye samarbejdsformer, når det gælder radio”, konstaterer ordførende Marit af Björkesten.