Norge laver ultra:bit efter dansk inspiration

Stærkt inspireret af DR laver norske NRK og Vitencenterforeningen nu også deres eget ultra:bit-projekt, hvor børn i 5.-7. klasse skal lege og lære sig til teknologisk viden.

DR har blandt andet holdt såkaldte KreaKodeCamps i forbindelse med ultra:bit-projektet. Her vinder 4. a fra Rosengårdsskolen i Odense i konkurrencen, der hed ’Guldbitten’. (Foto: Robert Wengler)

DR’s store læringsprojekt ’ultra:bit’ skaber ringe i vandet. Med inspiration fra DR vil den norske public service-kanal NRK – sammen med 10 regionale videnscentre i Vitensenterforeningen i Norge – snart inspirere 100.000 norske børn på 5.-7. klassetrin til leg og læring med teknologi.

I Danmark har DR’s partner på ultra:bit, Center for Undervisningsmidler (CFU-Danmark), uddelt micro:bits til tilmeldte skoler og tilbudt lærerne kompetenceudvikling. Det norske Vitensenterforeningen og organisationen Lær Kidsa Koding netop modtaget 20 millioner norske kroner fra fonden Sparebankstiftelsen til at udstyre landets grundskoler med mikrocomputere på størrelse med en tændstikæske og undervisningsmateriale.

Ligesom DR har formidlet indhold om kodning og teknologi på flere platforme, vil norske NRK støtte op om en slags norsk udgave af ultra:bit på deres børne-kanal, NRK Super. NRK er derfor i tæt samarbejde med DR Ultra om udviklingen af indhold til børneprogrammer om teknologiforståelse.

Redaktionschef på NRK Super, Cathrine Simonsen, har netop deltaget i DR’s ultra:bit-konference i København, hvor der blev talt best practise. Hun siger:

- Vi er blevet meget inspireret af DR og planlægger at gå i gang med projektet i Norge i efteråret.

Teknologi er en stor del af hverdagen

Kanalredaktør Morten Skov Hansen fra DR Ramasjang og DR Ultra er glad for at samarbejde med de skandinaviske naboer om at løfte børns teknologiske kompetencer. Han håber, at DR kan være med til at inspirere til indhold, som kan hjælpe med at løfte og udbrede projektet i Norge. Samtidig kalder han det en kæmpestor ære, at andre lande nu lader sig inspirere af projektet.

- Der er et stort potentiale i et samarbejde med vores norske kollegaer omkring ultra:bit. Uanset om du er barn i Danmark eller Norge, så er teknologi en stor del af din hverdag og barndom. Vi ser derfor frem til både idéudveksling, faglig sparring og udvikling af nye formater og undervisningsmateriel, der kan gøre ungerne klogere på verden omkring dem og teknologien i baglommen, siger Morten Skov Hansen.

Projektudvikler Jon Haavie fra Oslo Vitensenteret siger, at DR’s ultra:bit har været en vigtig inspirationskilde for arbejdet i Norge.

- Vi kommer til at arbejde tæt sammen med DR fremover for at drage nytte af DR’s erfaringer, så vi kan implementere det på bedst mulig måde i Norge, siger han.

Det danske projekt ultra:bit blev for en lille måned siden hædret for dets evne til at formidle teknologiindhold. Det skete, da ultra:bit i januar modtog TV-Prisen 2019 i kategorien ’Bedste indhold på flere platforme’ ved Producentforeningens årlige prisfest.

ultra:bit har stor effekt

Samtidig med at projektet fik prisen, er de første erfaringer med ultra:bit-projektet i Danmark også gode. Det viser den første evaluering, som Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter (NEUC) har lavet.

9 ud af 10 børn, der deltager i ultra:bit, synes, det er lettere at kode, end de troede, og 8 ud af 10 lærere oplever, at ultra:bit har klædt dem på til at undervise i at bruge teknologi til kreative løsninger.

”Det er meget overbevisende resultater, der er tale om. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har set så markant positive tilbagemeldinger på et læringsprojekt efter så kort tid. Der er ingen tvivl om, at ultra:bit har en meget stor opbakning og gennemslagskraft blandt både lærere og elever,” siger Olga Trolle fra NEUC, der har foretaget undersøgelsen.

Ved indgangen til 2019 deltog flere end 60.000 børn i 4. klasse fra 1450 skoler over hele landet i ultra:bit, 4000 lærere har været på ultra:bit-kurser, 10.000 børn har været på såkaldte ultra:bit Krea KodeCamps, ligesom tusindvis af børn har fulgt ultra:bit på DR Ultra og DR Skole. Efter sommerferien får børn i både 4., 5. og 5. klasse mulighed for at deltage i ultra:bit. Du kan læse mere om evalueringen her