Nu er der også format i DR Salg

Hidtil har DR haft et firma ude i byen til at prøve at afsætte DRs programformater til udlandet. Det er der ændret på nu, hvor DR Salg har ansat en erfaren projektleder til opgaven. Første opgave er Cannes.

’Ramasjang Mysteriet’ med Kristian Gintberg er ét af de formater, DR vil prøve at få afsat på MIPCOM i Cannes. (Foto: Henrik Vierø- DR © Type 1)

Når verdens tv-købmænd i midten af oktober mødes i Cannes til salgsmessen MIPCOM, er der i hvert fald mindst to ting, der er anderledes på DRs stand end de tidligere gange.

Indkøberne vil kunne købe DR-opfundne formater som ’Hvem var det nu vi var’, ’Ramasjang Mysteriet’, ’Kongerigets kager’ eller DR3’s ’Gennemsnitlig krop’ direkte hos DR Salg, hvor DR hidtil har haft eksterne selskaber til at afsætte sine selvudviklede programmer med internationalt potentiale. Og samtidig kan gæsterne som noget nyt møde projektleder Louise Juel Severin, der trods sit danskklingende navn er pæresvensk.

Louise Juel Severin er for nylig blevet ansat til at få DRs formater ud at leve i andre lande, og her er salgsmessen i Cannes ikke mindst et centralt sted, fordi der normalt kommer tv-folk og indkøbere fra over 100 lande.

”DR har allerede en stærk salgskanal, så vores programmer kommer ud i verden. Derimod har DR hidtil haft andre til at sælge sine formater, og det er dét, vi laver om på nu, så vi har det hele samlet hos DR Salg. Det gør det også meget lettere for indkøberne, at de kun skal henvende sig et sted. På længere sigt håber vi, at vi ikke alene bliver dem, man går til, hvis man skal have fat i danske rettigheder - men også nordiske,” forklarer DR Salgs chef, Anders Kjærsgaard Sørensen.

Handelen har ændret sig

Souschef Helene Aurø fra DR Salg har i en årrække solgt programmer og remakes på DRs vegne, og hun beretter, at handelen med programmer og formater har ændret sig over årene.

Louise Juel Severin er ansat til at prøve at få DRs formater afsat. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

”Tidligere var det kun de helt store primetime-formater, der kunne sælges, men nu er der interesse for meget andet – for eksempel gode fakta- eller børneformater, som man kan få for en rimelig pris. Ændringen er blandt andet sket, fordi antallet af tv-kanaler er vokset i mange lande - og dermed også behovet for mere stof og andre typer programmer at sende,” siger Helene Aurø.

Når DR selv kaster sig over formatsalget, er en del af forklaringen, at DR Salg mener, at timingen er rigtig. De store dramaserier har sat spotlys på de nordiske produktioner - også formaterne.

”Tiden er rigtig, og vi vil gerne selv styre markedsføringen og selvfølgelig høste fordelene af den synergi, der er mellem genrerne. Så markedet er der - nu skal vi have et antal formater med, der opfylder de behov kunderne har”, siger Helene Aurø.

Har over 20 års tv-erfaring

Med 42-årige Louise Juel Severin har DR Salg fået fat i en kvinde med over 20 års erfaring i tv-branchen. Hun har både selv produceret programmer og arbejdet med at afsætte formater.

Louise Juel Severin er uddannet på filmskolen i Paris, og hun har arbejdet i blandt andet Sverige, Norge, Polen og Frankrig. DR Salgs nye projektleder har for eksempel beskæftiget sig med salg af formater hos andre selskaber, og så har Louise Juel Severin blandt andet også været direktør hos MTV-Mastiff i Sverige og hos produktionsselskabet Strix. Senest var hun ansat hos SVT Malmö i underholdningsafdelingen.

”Specielt her i starten vil vi gerne gøre meget ud af, at DR har et bredt udbud af programformater, og derfor har vi et potpourri af udsendelser med til Cannes indenfor ret forskellige genrer. Udover for eksempel ’Hvem var det nu vi var’, ’Kongerigets kager’ og ’Gennemsnitlig krop’, har vi også et godt format som ’Skattejægerne’ med, ligesom vi har flere børneprogrammer fra Ramasjang,” forklarer Louise Juel Severin.

Drømmer man for eksempel om at lave ’Gintberg på kanten’, ’Hammerslag’ eller ’Who Is The Thief?’, som er ’Ramasjang Mysteriet’s engelske titel, køber man i realiteten en formatbibel, så man kan lave programmet på sin egen udenlandske tv-station efter den danske opskrift.

Ved at flytte formatsalget inden døre i DR Byen håber DR Salg samtidig at få en nærmere kontakt til for eksempel DR Event, DR Ung, DR Danmark og andre afdelinger, der opfinder og udvikler nye programmer til DRs flader.

”Vi håber at DR Salg måske kommer ind i en tidligere fase og hjælpe med formateringen.  Vi vil gerne opfordre alle, der har noget, de tror kan sælges til at henvende sig og få at vide, hvad salgspotentialet er”. Hellere en gang for meget end en gang for lidt,” siger Louise Juel Severin.

Anders Kjærsgaard Sørensen håber, at flere af de uafhængige danske produktionsselskaber også får lyst til at være i stald hos DR Salg.

”Samtidig med at vi styrker formatsalget i DR, kan vi også være med til at få nogle af de uafhængige producenters programmer ud over rampen, og det kan kun være et plus for alle parter,” siger han.

MIPCOM i Cannes, hvor DR Salg skal sælge formater selv for første gang, finder sted fra den 13.-16. oktober.

”Vi er rigtig glade for at få Louise Juel Severin med på holdet, så vi nu kan tilbyde udlandet hele paletten, når vi mødes,” siger Helene Aurø.

Facebook
Twitter