Nu er ’Hammerslag’ selv blevet solgt

Efter at danskerne nu i 16 år har gættet ejendomspriser på DR1, skal nordmændene og svenskerne også til det. DR har solgt formatet til dem.

Peter Ingemann har været vært på 'Hammerslag' i seks år, og han glæder sig selvsagt over, at programmet nu sådan kommer udenlands. (Foto: Bjarne Pedersen)

Norske og svenske ejendomsmæglere har udsigt til at komme mere i fjernsynet i vore nabolande fremover, end de har været hidtil.

Efter at danske ejendomsmæglere og seerne på DR1 har gættet ejendomspriser i 16 år i programmet ’Hammerslag’, har DR nu solgt formatet til Norge og Sverige.

Helt konkret betyder det, at gættelegen fremover også vil kunne ses i lokale udgaver hos NRK i Norge og på TV4+ i Sverige.

”’Hammerslag’ er et af de stærkeste programformater i Danmark og har været det i årevis. Så vi er da bare stolte af, at programmet nu også får lov til at leve i andre lande,” siger kanalchef for DR1 Ulla Pors Nielsen.

Hun tilføjer, at ”det er flot, når et program, som DR selv har udviklet kan gå sin sejrsgang som format udenlands.”

”Det beviser, at vi i DR godt kan konkurrere - også på det internationale formatmarked,” siger Ulla Pors Nielsen.

Det første ’Hammerslag’-program om huse blev sendt på DR1 den 9. maj 1994 klokken 20.30. Dengang var det med Frode Munksgaard som vært, og i årene inden da havde han faktisk også præsenteret ’Hammerslag’. Men da handlede det primært om antikviteter.

De seneste seks år har Peter Ingemann været vært på programmet, og han glæder sig over, at ’Hammerslag’ nu sådan kommer udenlands.

”Dybest set er det jo et ganske simpelt program, men jeg tror, der er flere gode grunde til, at ’Hammerslag’ er så populært, som det er. For det første får man mulighed for at kigge ind i andres hjem, og så kan man selv sidde og gætte med og måske endda være klogere end de professionelle,” siger han.

Bruger ikke manuskript eller øresnegl

Derudover tror Peter Ingemann også, at mange føler sig underholdt ved at sidde hjemme i murermestervillaen i Holte og måle den op imod, hvad man skal betale for en ditto i Aars. Eller vice versa.

”Helt basalt er ’Hammerslag’ et ægte og ret dogmeagtigt program, hvor jeg aldrig bruger manuskript eller øresnegl. Jeg husker alle tal og detaljer i hovedet,” forklarer Peter Ingemann.

I sidste uge fulgte 1.056.000 for eksempel - eller over 45 procent af alle med fjernsynet tændt tirsdag klokken 20.00-20.30 - med, da Øst- og Vest-holdet gættede priser i Oksbøl og Billund og besigtigede et meget, meget specielt hus i Sønderjylland.

Flere andre formater skal til Cannes

’Hammerslag’ er også med i tasken, når tv-købmænd fra hele verden mødes i Cannes i april for at handle programmer og formater på den såkaldte MIPTV-messe. Her har DR også programformater som ’Kender du typen’, ’Diagnose søges’, ’Ønskehaven’, ’Min Funky Familie’ og ’Cyklus’ med til mulige købere.

”Gode ideer kan altid sælges - ikke mindst i en tid, hvor tv-udbuddet bliver større og større i mange lande. Men ideen skal selvfølgelig altid være så stærk, at man sælger noget unikt. Når vi sælger formater, allierer vi os med nogle af de bedste på markedet til at gøre det. I forbindelse med ’Hammerslag’ har det været Nordisk Film TV World,” forklarer chefen for DR Internationalt Salg, Helene Aurø.

’Hammerslag’ kan lige nu - og frem til og med den 20. april - ses hver tirsdag klokken 20.00 på DR1, og Peter Ingemann er netop i disse dage i gang med optagelser af flere programmer.

Facebook
Twitter