Nu flyder teaterblodet: DR markerer 300 år med dansk teater

I den nye programserie ’Teaterblod’ gør DR fire nedslag i dansk teaters historie i anledning af, at det i denne måned er 300 år siden, at der for første gang blev spillet teater på dansk. Hør her om overvejelserne bag serien.

  • Troels Lyby er vært på ’Teaterblod’-programmerne. Han spillede selv med i teaterkoncerten ’Gasolin’’ i 1994, som er blevet en moderne klassiker. (© DR)
  • Ghita Nørby medvirker blandt andre i ’Teaterblod’. Hun fortæller blandt andet om sit arbejde med ’Misantropen’ og samarbejde med Ingmar Bergman – samt hvad det kræver at være teaterskuespiller. (Foto: Martin van Wylich Neuert © LEG)
1 / 2

’Teatret kan noget, du ikke kan opnå, hvis du ser det på en skærm’.

Sådan lyder det fra skuespilleren Troels Lyby lige i begyndelsen af første afsnit af DR’s nye programserie ’Teaterblod', der har premiere på søndag, og som han er vært for. Selv om Troels Lyby – og mange andre skuespillere – synes, at teatret, og dét, at alt sker her og nu, er noget helt særligt, bliver der nu også rig mulighed for at se og høre om teater på netop TV-skærmen i den kommende tid.

I denne måned er det præcis 300 år siden, at der for første gang blev spillet teater på dansk i Danmark. Den 23. september 1722 klokken 17.00 blev dørene slået op til det første offentlige teater i et bindingsværkshus i Lille Grønnegade i København. Jubilæet bliver fejret over hele landet, og Dronning Margrethe er protektor for markeringen.

’Teaterblod’-serien om dansk teater i 300 år er ét af DR’s bidrag til fejringen. Her har Thomas Hedemann været producent, mens Jakob Thygesen og Sofie Tønsberg fra DR Kultur TV har tilrettelagt.

- Vi fortæller ikke teaterhistorien fra A til Å. Vi har i stedet forsøgt at lave fire nedslag på områder, der har haft stor betydning for den danske teaterhistorie. Og et af vores kriterier har været, at vi gerne vil have nulevende kilder med i hvert afsnit, siger Thomas Hedemann og fortsætter:

- Selvfølgelig er der meget, der ikke er med, når man skal koge 300 års teaterhistorie ned til fire halvtimes programmer. Omvendt har der også tit vist sig at være forbindelser fra det gamle til det nye, så vi har faktisk fået mange aspekter og historier med, forklarer han.

Teaterkoncerter og revy er særligt danske

I de fire afsnit af ’Teaterblod’ kommer det for eksempel til at handle om teaterkoncerter, der er et rent dansk fænomen, og revyerne, der ligeledes er en særlig dansk opfindelse. DR-holdet fordyber sig også i, hvad det kræver at være en god teaterskuespiller, og så handler ’Teaterblod’ også om, hvordan noget en mand med en stor pudret paryk skrev i starten af 1700-tallet stadig kan være relevant for os i dag. Et af programmerne handler nemlig om Ludvig Holberg, men trækker tråde til en af det moderne danske teaters store provokatører, Christian Lollike, som selv har nyfortolket Holberg.

Blandt de mange medvirkende i programmerne er for eksempel dramatikeren og den tidligere teaterdirektør på Dr. Dantes Aveny Nikolaj Cederholm, der havde en afgørende rolle i opsætningen af Danmarks første teaterkoncert – ’Gasolin’ – i 1994. Nicolas Bro, Sonja Richter og Ghita Nørby fortæller blandt andre i afsnittet om, hvordan man bliver en god skuespiller, mens eksempelvis Ulf Pilgaard, Lisbet Dahl, James Price og Flemming Jensen medvirker i afsnittet om revy og politisk satire. Og dramatikeren Christian Lollike, der nyfortolkede Holbergs ’Erasmus Montanus’ i 2018, er også med og forklarer, hvad han mener, Holberg kan i dag.

- Vi har forsøgt at give programserien en vis folkelighed, smiler Thomas Hedemann.

Thomas Hedemann har været producent, mens Sofie Tønsberg har tilrettelagt ’Teaterblod’ – sammen med Jakob Thygesen, der ikke var til stede, da billedet blev taget. (Foto: Jan Dohrmann)

Nørby og Bergmans samspil

Én af de medvirkende er altså Ghita Nørby. Og det er Sofie Tønsberg, der har tilrettelagt udsendelsen om, hvordan som skuespiller udvikler sin rolle og bliver en god skuespiller.

- Vi fortæller blandt andet om det helt særlige møde mellem Ingmar Bergman og Ghita Nørby, da han sætter Molieres ’Misantropen’ op på Det Kongelige Teater i 1973. På det tidspunkt har Ghita Nørby nok haft mange filmroller, men ikke haft bemærkelsesværdige roller på teatret. Det bliver der ændret på lige dér, fordi de arbejder så godt sammen, forklarer Sofie Tønsberg.

Det var for øvrigt Molieres plejebarn, der var med til at sætte den første teaterforestilling op i Danmark – nemlig ’Gnieren’ af selvsamme Moliere. Så derfor er der masser af teaterhistorie på kryds og tværs af udsendelserne, selv om der er et hovedtema i hvert program.

- Det har været rigtig dejligt at tale med skuespillerne om deres teaterarbejde. Ellers er det ofte deres filmroller, man hører om, siger Sofie Tønsberg.

Det var hendes idé, at DR’s nye programserie skulle hedde ’Teaterblod’, og redaktionen valgte blandt andet titlen, fordi den er tvetydig.- ’Teaterblod’ signalerer både den passion, skuespillerne ofte har for teatret, men også det falske blod, der nogle gange flyder på scenen, når der spilles teater, forklarer Sofie Tønsberg, der fik resten af redaktionen med på den tvetydige titel.

Er blevet en moderne klassiker

Når Troels Lyby er gennemgående vært i de fire programmer, er der også en forklaring. Og den er blandt andet, at han spillede med Danmarks første teaterkoncert, ’Gasolin’’, på Dr. Dante på Frederiksberg i 1994.

- Selv om nogle syntes, det var tvivlsomt at føre sang og musik ind på teatrene på den måde, er ’Gasolin’-forestillingen blevet en moderne klassiker, som for øvrigt fra næste uge igen bliver sat op på Østre Gasværk Teater i København. Teaterkoncerterne har været en fast bestanddel af dansk teaterliv siden midten af 1990’erne og har haft stor betydning for teatre og skuespillere – også Troels Lyby. Derfor syntes vi også, det var oplagt at have en vært, som selv har spillet en vigtig rolle i historien og også kunne give den dimension, og det var han heldigvis med på, siger Thomas Hedemann.

Give lyst til at gå i teatret

Han håber, at seerne får en ’oplysende oplevelse’ med programmerne, og at ’Teaterblod’ måske inspirere seerne til selv at få lyst til at gå i teatret.

- Selv om ordene krise og teater tit er blevet nævnt i samme sætning, er danskerne faktisk nogle af dem, der går mest i teatret. Og jeg tror også, en del er blevet mere bevidste om, hvilken liveoplevelse, teatret kan give dem, efter at de ikke har kunnet komme i teatret under coronanedlukningerne. Teater kan noget her og nu og har nu kunnet det i 300 år. Det har vi også gerne villet vise med programmerne, siger Thomas Hedemann.

  • Alle afsnit af programserien ’Teaterblod’ kan ses på DRTV fra søndag den 18. september klokken 6.00 og hver søndag klokken 21.30 på DR2 i de kommende fire uger.

Hør producent Thomas Hedemann fortælle om programmerne ved DR's pressemøde i juni om det næste halve års udsendelser: