Nu skal Frankrig og Polen også se ’Bedrag’

DR Salg indgik en række aftaler under salgsmessen MIPTV, som netop har været holdt i Cannes. Også flere DR-dokumentarer er på vej til udlandet.

Natalie Madueño og Nikolaj Lie Kaas har nu både udsigt til at skulle følges af franske og polske seere i ’Bedrag’, der også vises så langt væk som i Australien. (Foto: Christian Geisnæs © Type 1)

Claudia, Sander, Bimse og alle de andre fra DRs dramaserie ’Bedrag’ er godt på vej til at komme på en stribe udenlandske TV-skærme. Både Frankrig og Polen har netop lavet aftaler med DR Salg om at vise serien, som Jeppe Gjervig Gram er hovedforfatter på. Samtidig har Australien, Benelux-landene og Storbritannien for nylig købt den kommende anden sæson ubeset.

”Det er nyt, at det er den store public service-station France 2, som nu har købt DR-dramaserien. Hidtil er det kanalen ARTE, der har vist mange af DRs serier, og vi er meget spændte på samarbejdet, som franskmændene vil gøre meget ud af. Samtidig kan det også åbne døren til andre fransktalende lande, at franskmændene nu dubber ’Bedrag’, så serien bliver med fransk tale,” siger salgs- og marketingchef Helene Aurø fra DR Salg.

I Cannes fik DR Salg den kommende ’Arvingerne III’ solgt til Slovenien, ligesom man lige nu forhandler med Belgien, Holland, Luxembourg og Storbritannien.

Peru er varm på serien ’Limbo’

Også flere ældre DR-familieserier har udsigt til at komme på fremmede TV-skærme. Familieserien ’Limbo’, som David C. H. Østerbøg har produceret, og som handler om fire børn på 12 år, der hver kæmper med forskellige problemer i dagligdagen, er Peru stærkt interesseret i, ligesom Sverige har genkøbt både ’Limbo’ og familieserien ’Mille’. ”Sydamerika har længe haft kig til DRs dramaserier, og vi får stadig flere henvendelser fra dem. Brasilien har for eksempel vist ’Krøniken’, mens Argentina har vist flere af DRs familieserier,” forklarer Helene Aurø.

Hun er yderst tilfreds med, hvordan det gik med salget af programmet ved MIP-messen i Cannes, hvor TV-købmænd fra hele verden mødes hvert halve år.

Flere aftaler på stedet

”Vi er begyndt at lave flere salg på stedet, og derfor har vi flere aftaler end normalt med hjem i tasken denne gang. TV-stationerne synes, vi har unikt indhold med, samtidig med at de er blevet hurtigere til at vise deres interesse, og det kan måske skyldes, at der er stor international kamp om at vise de bedste programmer,” siger Helene Aurø.

Hun melder også om pæn interesse for DRs dokumentarer. På den front solgte DR flere dokumentarpakker til lande som Irland, Polen, Finland, Sydkorea og Frankrig, ligesom Frankrig og Belgien også købte danske dokumentarer.

Irland skal for eksempel vise DR Ultra-serien ’Min flugt’, hvor syriske børn fortæller om deres flugt væk fra det krigsramte land, mens både Finland, Frankrig og Polen nu skal se DR2-programmet ’Den falske medicin’, som blev vist for nylig. Indien og Frankrig skal se Jakob Gottschaus DR2-dokumentar ’Facebookistan’, mens dokumentaren ’Naturens uorden’ om journalisten og spastikeren Jacob Nossell – der i dag arbejder i DR Fakta – skal vises i Sydkorea.

”Salget i Cannes gik over al forventning, og jeg forventer, at vi indgår endnu flere aftaler i den kommende tid. Det er lykkedes for DR Salg at få sig brandet internationalt, og det begynder vi for alvor at kunne mærke nu,” siger Helene Aurø.

Facebook
Twitter