Ny chefdirigent mødte DR Big Band ved lidt af et tilfælde

Et magasin har kåret hende som en af 25 jazzmusikere, der vil forme jazzen i fremtiden. Dr.dk/omdr har mødt den 32-årige japanske jazzkomet Miho Hazama, der netop er blevet ny chefdirigent for DR Big Band.

  • Miho Hazama er den første kvindelige chefdirigent for DR Big Band, og hun glæder sig til et endnu tættere samarbejde med bandet det kommende år. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • Miho Hazama under prøverne med DR Big Band, før bigbandets afrejse til Sydkorea (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)
  • Det internationale jazzmagasin DownBeat har kåret Miho Hazama som en af 25 jazzmusikere, der vil forme jazzen i fremtiden – på verdensplan. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)
  • En dybt koncentreret Miho Hazama under prøverne. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)
  • Der var også plads til smil hos den nye chefdirigent. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)
1 / 5

Miho Hazama kommer gående fra Koncerthuset og ind i DR Byens Indre Gade efter en lang prøvedag, mens hun trækker en kuffert i den ene hånd. Og det er måske et meget sigende billede på DR Big Bands nye chefdirigent.

Hun bor til dagligt i New York, men har lige været på opgave i Polen. Inden da har hun været i Tokyo, hvor hun er født og opvokset, og dagen efter rejser hun til Sydkorea på sin første turné med DR Big Band. 32-årige Miho Hazama er en international jazzkomet.

Hendes første oplevelse med DR Big Band var på Tokyo Jazz Festival i 2017, hvor Danmark og Japan markerede 150-års samarbejde, og med hendes egne ord var det crazy.

- Jeg havde været i kontakt med chefproduceren for festivalen, fordi jeg gerne ville deltage sammen med mit orkester fra New York. Det kunne ikke lade sig gøre, men produceren foreslog, at vi satte mig sammen med det danske bigband. Under festivalen blev produceren syg og måtte trække sig, så jeg skulle sammensætte et 60-minutters program for DR Big Band sammen med bandets producer. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, smiler Miho Hazama.

- Vi havde to dage til at øve, og det var første gang, jeg mødte bandet. Medlemmerne var skeptiske, de kendte mig jo ikke – jeg var bare a Japanese girl. Samtidig var der syv gæstemusikere fra andre lande med i vores koncert, men det lykkedes aldrig at have alle med til prøverne samtidigt. Så da vi stod på festivalscenen og fremførte vores koncert for publikum, var det første gang, vi spillede samtlige 60 minutter sammen. It’s the craziest project I have done.

- Det er måske også den mest risikable opgave, bandet har haft – at spille sammen med syv forskellige musikere og en for bandet helt ny dirigent. Men vi lykkedes på en eller måde, og vi fik gode anmeldelser. Det har haft stor betydning, at vi gjorde det sammen – vi var som a rocket that goes boom, siger Miho Hazama og sender hånden i vejret med en hurtig bevægelse.

VIDEO: DR Big Band overraskede den nye chefdirigent, da hun ankom til Københavns Lufthavn. Se den gribende og musikalske velkomst her.

Mærker forskellen

Siden den vilde start i Tokyo har Miho Hazama dirigeret DR Big Band ved en række store koncerter. Her har hun også mærket forskellen mellem danske og japanske musikere.

- Japanere kan være meget generte, og hvis man er det, kan det være svært at udtrykke følelser gennem musikken. Japanske musikere er meget seriøse, men nogle af dem læser musikken i stedet for at udtrykke den, når de spiller. Jeg vil sige, at danske musikere er et sted mellem japanere og amerikanere, når det kommer til at udtrykke sig gennem musikken. Jeg kan mærke, at DR Big Bands musikere har følelserne i sig, og jeg kan føle den energi not as a nuclear bomb, men som en ild. Det kan jeg lide. Hos japanere er det snarere som et stearinlys, smiler hun.

Miho Hazama har dirigeret førende orkestre i Europa, USA og Japan og modtaget den prestigefulde Charlie Parker Jazz Composition Prize for sine kompositioner til bigbands. Det internationale jazzmagasin DownBeat har kåret hende som en af 25 jazzmusikere, der vil forme jazzen i fremtiden – på verdensplan. Før sommerferien blev Hazama spurgt, om hun ville være DR Big Bands nye chefdirigent for sæsonen 2019-2020, der begyndte 1. oktober.

- I et par minutter kunne jeg ikke tro, at jeg blev tilbudt jobbet. DR Big Band er dobbelt så gammel som mig, så det rummer en imponerende historie. Jeg får et stort ansvar for både at sikre arven og skabe en ny måde at lave jazz på, som kan række ud til et nyt publikum. Det er utroligt spændende, siger Miho Hazama og uddyber nogle af sine tanker:

- Jeg kunne forestille mig at bringe fremadstormende musikere fra hele verden til at spille med bigbandet. Det kunne være musikere fra for eksempel Afrika og Latinamerika, så vi får et samarbejde med nye kulturer. Når det handler om at involvere yngre mennesker i vores musik, skal vi slå på alt det, som livemusik giver: Jazz er improvisation, der er en masse frihed og følelser i udførelsen. Vi skal have de unge til at se værdien i det, og i at rigtige mennesker gør noget for dem.

Første kvindelige chefdirigent

Miho Hazama er den første kvindelige chefdirigent for DR Big Band, og hun glæder sig til et endnu tættere samarbejde med bandet det kommende år.

- Jeg ser frem til at lære medlemmernes personlighed bedre at kende – for personligheden går i musikken. Og så handler det om, at jeg skal samarbejde med bandet og ikke være dronning af det. Men jeg forventer selvfølgelig, at medlemmerne er klar til at være en del af musikken. Vi skal alle arbejde sammen, for sammen kan vi udrette noget virkeligt stort. Vi skal drømme stort. Det er et helt nyt eventyr for mig, og jeg er spændt, siger Miho Hazama, der også ser muligheder i at komponere musikstykker til bandet:

- Når jeg lærer medlemmerne at kende, kan det inspirere mig til at skrive nye kompositioner til lige nøjagtig det her band. Jeg kan for eksempel dedikere en solo til en bestemt person. Hver musiker er en inspiration for mig som komponist.