Ny DR3-serie kigger ind i unges perfekthedskultur på sociale medier

I den nye serie ’De dyre piger’ ønsker DR3 at starte en reflektion blandt unge om det fremadstormende fænomen ‘købemani’ og trangen til at fremstå perfekt på sociale medier.

  • Matilde fra serien. (Foto: Niels Borup © Blu)
  • I serien ’De dyre piger’ følger DR3 fem kvinder med trang til dyrt designertøj, ekstravagante skønhedsbehandlinger og VIP-oplevelser, som de lægger på sociale medier. (Foto: Niels Borup © BLU / DR Digital (BROS))
1 / 2

I serien ’De dyre piger’ følger DR3 fem kvinder med trang til dyrt designertøj, ekstravagante skønhedsbehandlinger og VIP-oplevelser, som de lægger på sociale medier. Alt sammen for at føle lykke, anerkendelse og få likes.

Men at fremstå perfekt har en pris. Alle fem kvinder i serien har det til fælles, at de lever det perfekte forsideliv, der koster dem dyrt – også langt mere, end nogen af dem har råd til.

Redaktør for programmet, Lasse Bjørch siger om serie:

- Med vores nye DR3-serie viser vi en anden side af at prøve at leve op til bestemt forventninger eller at fremstå med et bestemt image. ’De dyre piger’ er en serie om det fremadstormende fænomen ‘købemani’, der på linje med ludomani, bringer unge ud i stigende gæld med uoverskuelige konsekvenser til følge. Serien viser samtidig også bagsiden, hvor trangen til at fremstå perfekt på instagram, er en kompensation for det uperfekte, virkelig liv, som de modige medvirkende står frem med igennem serien.

De fem kvinder i serien lever en livsstil, hvor de forsøger at købe sig til lykke. Det har store konsekvenser for, hvordan de klarer sig gennem tilværelsen, for virkeligheden er nemlig en helt anden. Bagsiden af den opstillede glamourøse forside er fuld af præstationsangst, ensomhed og dårligt selvværd. Undervejs i serien kommer vi under huden på de købemaniske kvinder og veksler mellem deres virkelighedsflugt, hvor købene giver et kick af lykke, til når den grå hverdag rammer dem hårdt.

Spot på præstationskulturen i målgruppen

I de senere år er der udgivet flere undersøgelser, der er centreret om unge og den præstationskultur, de lever i. Til eksempel viser Børnerådets analyse ’Pres på ungdomslivet’, at 21 procent af unge i 8. klasse føler sig presset ofte eller hele tiden.

DR har tidligere i år gennemførte en lignende undersøgelse, som var et stort kvalitativt studie af dansk ungeliv. Her blev der sat mange ord på unges behov for at præstere og leve op til andres, og især deres egne, forventninger. Presset med at kunne levere både i skolen, have et arbejde, fritidsaktiviteter, være social og ikke mindst se godt ud blev beskrevet som værende uoverskueligt for de unge.

- Vi ved, vi har med en målgruppe at gøre, hvor perfekthed på sociale medier fylder rigtigt meget for dem, og det emne tager vi op i denne serie. Ambitionen er klart at tage målgruppen alvorlig, så de kan relatere til det – uden det bliver en løftet pegefinger. Vi har af samme grund lavet en nuanceret fortælling, der både viser de gode og dårlige sider af at ville være perfekt på Instagram. Derfor starter vi også i kvindernes glamourøse univers, hvor der er plads til både forargelse og fascination. Langsomt lader vi tæppet falde for hver enkelt medvirkende, så man forstår, hvilke bagsider de via deres liv på instagram forsøger at gemme sig fra, fortæller redaktør Lasse Bjørch.

DR3-serien ’De dyre piger’ kommer i otte afsnit og hele serien kan streames på DRTV fra 11. juli 2021.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk