Ny dr.dk-forside gør op med ’jo hurtigere og jo mere’-tankegangen

Fremover udkommer dr.dk som fem udgaver i løbet af dagen. Det skal sikre brugerne et mere retvisende billede af dagens vigtigste historier.

Sådan ser den nye forside på dr.dk (Foto: Lars Møller Hansen DR Kommunikation og Presse)

Mandag gik dr.dk i luften med en ny forside, og med den følger en helt ny tilgang til at publicere nyheder på forsiden.

- Tidligere har vi redigeret forsiden efter, at brugerne kommer derind hele tiden og nærmest sidder og trykker F5 for konstant at se, hvad der er kommet af nyheder. Det betød, at hvis man for eksempel besøgte forsiden klokken 10 og klokken 14, kunne man få helt forskellige billeder af, hvad dagens store historier var. Men vi ved, at 82 procent af de daglige besøgende faktisk kun besøger siden en eller to gange om dagen, fortæller Hans Christian Kromann, der er redaktionschef i DR Nyheder Digital.

Derfor bygger den nye forside på en publiceringsmodel, hvor man kun udgiver fem gange om dagen: Klokken 6, 11, 14, 18.30 og 21. Der ligger et koncept for hver af de fem udgaver, fordi der for eksempel er forskel på, hvilke typer historier brugerne efterspørger klokken 6 om morgenen og klokken 21 om aftenen. Men hver udgave har et fast defineret antal historier, som skal give et godt miks af hele DR, og hvor der er lidt for alle, der går ind på dr.dk.

Hans Christian Kromann er redaktionschef for DR Nyheder Digital. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Værdi over volumen

- Vi kobler forsiden af dr.dk til DR’s strategi om ’værdi over volumen’. Det vil sige, at brugerne skal opleve, at historierne er relevante, at de styrker den store fælles samtale og demokratiet. Historierne skal skabe værdi for dem, der kommer ind på siden. Den del har været svær, når der har været ekstrem stor udskiftning på siden. Nu vil brugerne kunne opleve, at den samme historie kan gå igen hele dagen i forskellige takes, og det skulle gerne give samme blik af verden, om du ser dr.dk, TV-Avisen, Radioavisen, Deadline eller Ultra Nyt, forklarer Hans Christian Kromann og tilføjer:

- Brugerne skulle gerne opleve en mere fokuseret side, så hvis de vælger dr.dk og læser historierne i en udgave, så er de ret godt med på dagens nyhedsbillede. De skulle gerne opleve, at vi er mere relevante, troværdige og overskuelige end andre nyhedssider. Vi vil kun have de bedste historier på forsiden.

Den nye forside tager dog også hensyn til de 18 procent af brugerne, der besøger siden tre eller flere gange om dagen. De får et bånd af nyheder, der ruller over siden med historier i tweetstørrelse. De historier kan så foldes ud til lidt større artikler, hvis brugeren ønsker det.

- Folk, der søger den konstante opdatering, har typisk brug for at vide det nyeste, men ikke behov for en stor bund. Derfor får de det her nyhedsbånd. Ved breaking kan nyhedsbåndet gå i gult, uden at det ellers påvirker den udgave af forsiden, vi har publiceret. Ved større breaking kan vi vælge at ’afbryde’ udgaven og så tilpasse siden efter, hvor stor en breaking der er tale om, siger Hans Christian Kromann.

Hans Christian Kromann fortæller, at den nye publiceringsmodel er blevet til i et godt samarbejde mellem flere afdelinger i DR: Design, Medier, Digitale Produkter og Nyheder.

- Vi er lykkedes med at nedbryde siloerne. Samtidig har to medarbejdere – Laura Juul og Mathias Valsgaard – talt med de forskellige redaktioner for at få en fælles forståelse på tværs af huset af, hvad den gode udgave og nyhedsstrøm er. Så vi har et godt bud på, hvad vi tror, der virker, og det håber vi, brugerne tager vel imod.

Facebook
Twitter