Ny forskning afslører seernes danske favoritserier - og grunden til de elsker dem

Forskere fra Københavns Universitet har undersøgt, hvad befolkningens danske favorit-TV-serie er, og hvorfor de foretrækker serierne. 10 af serierne på top 15 er fra DR.

Næstefter ’Matador’ er DRs dramaserie ’Borgen’ den serie, som befolkningen fremhæver mest som deres yndlingsserie, viser undersøgelsen fra Københavns Universitet. (Foto: Mike Kolloffel)

I løbet af de seneste 10-15 år har medierne jævnligt været fyldt med historier om, hvordan danske dramaserier har imponerende seertal, og med at Sarah Lunds sweater efterhånden næsten er mere populær i udlandet end Lurpak-smør og bacon.

Derimod har der været mindre omtale af, hvad danskernes perspektiv er på serierne. Hvilke af dem husker vi, hvilke synes vi var bedst og hvorfor? Det har forskningsassistenterne Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet nu gravet dybere i, og de offentliggør deres nationale undersøgelse i det seneste nummer af ’Kosmorama’, som Det Danske Filminstitut netop har udgivet.

Det tyder på, at alle serier har haft en stor betydning for danskerne, og selv om ’Matador’ er den eneste egentlige historiske skildring, har de øvrige serier – i kraft af deres alder – også opnået en status som nyere historiske og kulturelle narrativer omkring livet i Danmark fra 70’erne til 00’erne

Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai, kosmorama

”Hver eneste uge ser 72 procent af danskerne TV-serier, og det skyldes ikke mindst fremkomsten af en lang række nye aktører på det danske TV-marked som Netflix og HBO Nordic, for hvem netop TV-serierne er et generelt brand. Ikke desto mindre er de danske dramaer fortsat populære – både nationalt og internationalt – og der produceres og sendes hvert år mere og mere dansk TV-fiktion. Ser vi på den samlede fiktionssendeflade er andelen af danskproducerede TV-serier fordoblet i perioden 2005-2014, mens den amerikanske andel er halveret,” skriver Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai.

Helt konkret har de bedt 1200 danskere om at liste de tre danske TV-serier op, som er deres umiddelbare yndlingserier. Og her tager DR-serier 10 ud af de 15 pladser på danskernes top 15.

Favoritlisten ser sådan ud:

  1. Matador (1978-1981), DR1 – Historisk drama
  2. Borgen (2010-2013), DR1 – Samtidsdrama
  3. Rejseholdet (2000-2004), DR1 – Krimi
  4. Badehotellet (2013-), TV 2 – Historisk drama
  5. Forbrydelsen (2007-2012), DR1 – Krimi
  6. Arvingerne (2014-), DR1 – Samtidsdrama
  7. Rita (2012-2015), TV 2 – Samtidsdrama
  8. Broen (2011-2015), DR1 – Krimi
  9. Krøniken (2004-2007), DR1 – Historisk drama
  10. 1864 (2014), DR1 – Historisk drama
  11. Lærkevej (2009-2010), TV 2 – Samtidsdrama
  12. Strisser på Samsø (1997-1998), TV 2 – Krimi
  13. Huset på Christianshavn (1970-1977), DR1 – Samtidsdrama
  14. Ørnen (2004-2006), DR1 – Krimi
  15. Dicte (2013-2014), TV 2 – Krimi

’Matador’ nummer fem blandt unge

”Ikke overraskende ligger ’Matador’ i toppen som seernes absolutte favorit. Hvis vi bryder denne top 15-liste ned i køn- og aldersgrupper, er ’Matador’ ligeledes favoritten på tværs af målgrupper – på nær i den yngste målgruppe (18-30 år), hvor den faktisk er rykket helt ned på en femteplads. Selv om der efterhånden er rullet hundredvis af TV-serier over de danske skærme, siden ’Matador’ blev sendt første gang i 1978, står serien fortsat cementeret i danskernes bevidsthed. Det kan blandt andet tilskrives seriens otte genudsendelser, men samtidig er netop genudsendelserne i lige så høj grad et udtryk for seernes vedvarende kærlighed,” siger Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai.

Både ’Matador’ – men også ’Rejseholdet’, ’Strisser på Samsø’ og ’Huset på Christianshavn’ på listen har mange år på bagen, og det overrasker forskerne lidt, at de alle tre placerer sig så højt.

”Det tyder på, at alle serier har haft en stor betydning for danskerne, og selv om ’Matador’ er den eneste egentlige historiske skildring, har de øvrige serier – i kraft af deres alder – også opnået en status som nyere historiske og kulturelle narrativer omkring livet i Danmark fra 70’erne til 00’erne,” mener skribenterne bag ’Seernes favoritserier – genrer, narrativer og kulturmøder,” som undersøgelsen hedder.

Hver eneste uge ser 72 procent af danskerne TV-serier, og det skyldes ikke mindst fremkomsten af en lang række nye aktører på det danske TV-marked som Netflix og HBO Nordic, for hvem netop TV-serierne er et generelt brand. Ikke desto mindre er de danske dramaer fortsat populære – både nationalt og internationalt – og der produceres og sendes hvert år mere og mere dansk TV-fiktion.

Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai, kosmorama

Flere interessante emner og mere læring hos DR

Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai har samtidig spurgt nærmere til, hvad seerne tænker om serierne, og her vurderer flere, at DRs serier byder på flere ”interessante emner” og ”mere læring” end TV 2’s, hvor de så omvendt bliver bedømt som ”mere underholdende”.

”Set i lyset af, at DR er finansieret gennem licens, mens TV 2 i stor udstrækning er reklamefinansieret, er DR forpligtet til i højere grad at lavere dramaproduktioner, der reflekterer over og oplyser om aktuelle samfundstematikker. I den forbindelse er det interessant at se, hvordan seerne rent faktisk fremhæver disse forpligtende indholdselementer som direkte årsag til at vælge DRs serier som favoritter,” mener Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai.

Vi kan kende os selv

Uanset om det er dramaserier på den ene eller anden danske TV-kanal, befolkningen er blevet spurgt til, har de et tydeligt billede ”af en fælles bevidsthed og overbevisning om, at danske skuespillere er i verdensklasse”, skriver forskningsassistenterne fra Københavns Universitet.

Men hvad er det så, der gør, at de danske dramaserier uge efter uge kan samle befolkningen på tværs af geografiske og kulturelle skel i Danmark? Det er Cecilie Astrupgaard og Signe Sophus Lai også dykket ned i i deres undersøgelse, og her lyder deres konklusion:

”Gennem serierne får vi fortællingen om kernefamilien, skilsmissen, virksomheden, folkeskolen, politiet, regeringsmagten og velfærdssamfundet. De danske TV-serier er historien ”om os selv” og ”til os selv”, så modsat verdensfjerne universer med ”dommedagsvintre” eller den ”morderiske amerikanske kongres” handler de om genkendelige karakterer i nære kontekster,” skriver de to forskere, som mener, det er en væsentlig forklaring på dansk TV-dramas succes de senere år.

Vil gerne udfordres

DRs dramachef Piv Bernth siger, at det er dejligt at få bekræftet danskernes begejstring for tv-serier.

”Seertallene taler deres klare sprog, men at de vælger danske serier til på grund af den høje kvalitet i indholdet og i udførelsen så bevidst - det er meget glædeligt. Konkurrencen er hård i disse år, men danskerne holder fast ved de historier, der spejler deres eget liv og vil tydeligvis gerne udfordres og se serier, der behandler store spørgsmål. Det vil vi absolut bestræbe os på at fortsætte med,” siger hun.

Se hele artiklen i ’Kosmorama’ om ’Seernes favoritserier’¨