Ny kampagne skal hjælpe tosprogede bedre på vej

Med en fælles kampagne vil DR og flere ministerier nu over to år forsøge at sætte fokus på nogle af de aktiviteter for tosprogede, som virker.

X Factor-gruppen 8210 er blandt de kendte tosprogede danskere, der fortæller om deres forhold til det danske sprog og om nogle af de pinlige og sjove oplevelser, det har givet at vokse op med to sprog. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Næsten halvdelen af de tosprogede elever læser dårligt, når de forlader folkeskolen. Det er vanskeligt for dem at forstå, bruge og reflektere over det, de læser, og for mange betyder det også, at de vælger ungdomsuddannelse fra eller har svært ved at gennemføre den, hvis de er gået i gang.

Læseproblemerne har store konsekvenser for de unges fremtidsmuligheder, ligesom de koster samfundet milliarder. Derfor vil Skolestyrelsen i Undervisningsministeriet, Integrationsministeriet og DR nu med den fælles kampagne ’To sprog - én udfordring’ over de næste to år forsøge at sætte fokus på nogle af de aktiviteter, som virker.

Samtidig opfordrer kampagnen kommuner og skoler til at lave konkrete planer og initiativer for undervisningen af de tosprogede elever. Skolestyrelsen har oprettet en såkaldt ’Tosprogs-Taskforce’. Medarbejderne her giver rådgivning til skoler og kommuner om erfaringer og metoder, der allerede har været succesfulde rundt omkring i landet.

Lancerer nyt site på dr.dkI forbindelse med kampagnen lancerer DR på tirsdag, den 23. marts, et nyt site på adressen www.dr.dk/tosprog. Her vil kendte, tosprogede danskere som eksempelvis Dejan Cukic, Omar Marzouk, Paula Larrain, grupperne 8210 og Asian Sensation fra ’X Factor’ og DRs egen Abdel Aziz Mahmoud og Shane Brox fortælle om deres forhold til det danske sprog og om nogle af de pinlige og sjove oplevelser, det har givet at vokse op med to sprog.

Bruger billeder og visuelt sprog

Desuden vil netstedet også berette om nogle af de steder i landet, hvor der er lavet særlige tiltag for at forbedre undervisningen - for eksempel ved at satse meget på at bruge billeder og et visuelt sprog. Og i løbet af de to år kommer der løbende nyt stof på sitet, som relaterer sig til emnet tosprogede.

"Derudover vil DR løbende i radio og tv præsentere historier fra skoler, der gør en aktiv indsats og beskæftige sig med tosprogede i flere af de faste programmer. For eksempel er der fokus på tosprogede danskere i ’Sprogminuttet’ på P1 i hele uge 12," forklarer kampagnekoordinator Louise Fabricius Aagaard fra DR Kampagner.

Fem kommuner med

16 folkeskoler i fem kommuner samarbejder med Tosprogs-Taskforcen om at styrke indsatsen over for tosprogede elever. Samarbejdskommunerne er Fredericia, Frederiksberg, Guldborgsund, Sønderborg og Tårnby. Flere af P4-distrikterne vil dække indsatsen på de skoler, der ligger i deres område.

"Selv om der er stor forskel på, hvor mange tosprogede elever, der er på de enkelte skoler, kan stort set alle skoler have brug for at gøre noget aktivt på området. Og vi håber, at blandt andet sitet på dr.dk kan inspirere kommuner, lærere og andre til at handle - altså et rigtig klassisk public service-tilbud fra DR," siger Louise Fabricius Aagaard.

Facebook
Twitter