Ny licenskampagne fokuserer på fællesskabet

Korte film på tv, radiospots, web og 175.000 breve. Den aktuelle licenskampagne fra DR fortæller historien om dansk public service på en ny måde.

Korte film på tv, radiospots, web og 175.000 breve. Den aktuelle licenskampagne fra DR fortæller historien om dansk public service på en ny måde.

’Licens er noget, vi giver til hinanden.’ Det er sloganet i DRs nye licenskampagne, der bliver lanceret i denne uge. Kampagnen er et opgør med de løftede pegefingres pædagogik og fortæller samtidig en positiv historie om det fællesskab, vi alle er en del af.

”Langt de fleste betaler i dag deres licens. På den måde giver vi hver vores bidrag til gavn for fællesskabet. Det er den historie, som vi gerne vil fortælle," siger markedsføringschef Katrin Muth og uddyber: ”Det kan godt være, at man selv er en af dem, der aldrig ser DR Mama eller lytter til P6 Beat. Men det er der jo andre, der gør. Og når man betaler sin licens, så er man med til at sikre, at der er noget for alle. Det er derfor, at vi siger, 'licens er noget, vi giver til hinanden'.”

Poetiske fortællinger

Kampagnefilmene lanceres i denne uge på DRs tv-kanaler. Det er små poetiske fortællinger, hvor man fx kan møde en ung pige, der 'får' værten Emil Thorup fra DR Mama. Hun giver DRs Symfoniorkester videre til en ung boghandler, der igen giver kriminalkommissær Barnaby videre.

Også på DRs radiokanaler kan man møde kampagnen. Det sker i form af korte musikeksempler - noget musik man måske godt kan lide, og andet man måske er knap så vild med. Pointen er, at vi alle er med til at finansiere DRs mange tilbud.

Ikke-licensbetalere får breve

En anden del af licenskampagnen består af breve, der sendes ud til de omkring 175.000 personer, der er registrerede som ikke-licensbetalere.

”Vi har god erfaring med at sende breve ud til dem, der er registrerede som ikke-licensbetalere. Ofte er der nemlig tale om en forglemmelse for eksempel i forbindelse med flytning eller andet. Og her er brevet en venlig påmindelse om, at man skal huske licensen,” siger kampagneleder i DR Licens og Programservice, Lotte Boas.

Facebook
Twitter