Ny radiochef er gået fra Rasmus Radiomus til digital revolution

Gustav Lützhøft tiltræder officielt som radiochef 1. januar. Han mener, at lytterne skal kunne rejse på tværs af medier efter det indhold, der interesserer dem.

Gustav Lützhøft tiltræder som DRs radiochef den 1. januar 2016. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Skulle kulturminister Bertel Haarder komme forbi med tilbuddet om en ekstra FM-kanal, ville DRs nye radiochef, Gustav Lützhøft, ikke sige ’nej tak’.

”Jeg ville da blive glad. FM er en meget stærk distributionsplatform, så man skulle da være et skarn, hvis man ikke blev glad for at blive tilbudt en FM-kanal. Selv i år 2016,” siger han, men tilføjer straks:

”Men pointen er, at det ville være dejligt, hvis vi på den lange bane nåede et sted hen, hvor det ikke var så afgørende, hvilke platforme vi sender på. Det handler om at få vores indhold ud til brugerne. Om det så er på den ene, anden eller tredje måde betyder mindre.”

Skal være proaktive

Gustav Lützhøft kommer fra jobbet som redaktør for de digitale kanaler P5, P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz, men selv om han kommer med en baggrund i de digitale radiokanaler, mener han, at det er vigtigt, at radioen stadig har både FM- og det digitale spor.

”FM er en vigtig platform, og vi skal sikre, at FM-kanalerne stadig står stærkt, for det er dér størstedelen af lytningen foregår. Det kommer ikke til at ændre sig over natten. Men jeg tror, at vi gør os selv en bjørnetjeneste, hvis vi sidder og venter på digitaliseringen,” siger han og fortsætter:

”Vi skal være proaktive, blive ved med at eksperimentere med vores indhold og spørge os selv, hvordan radioen lyder på nye platforme som for eksempel podcast og på de sociale medier. Alle mulige steder skal vi lege og eksperimentere og være sikre på, at vi er på forkant, når bolden begynder at rulle hurtigere, end den gør i dag.”

Et kærlighedsforhold

Den nye radiochef betegner sit forhold til radioen som et kærlighedsforhold, der bare er blevet større og større.

”Jeg har altid lyttet utrolig meget til radio, og jeg synes bare forbindelsen til radioen bliver stærkere og stærkere. Mediet udvikler sig i en rigtig fed retning. Da jeg voksede op, vågnede man med ’Rasmus Radiomus’, og senere på dagen fulgte så for eksempel ’Børneradio’. Man hørte efter og var med, men det var jo hele tiden envejs-kommunikation. Når man lytter til radioen i dag, er det et helt andet medie,” siger han med henvisning til den interaktion med lytterne, der er normen i dag.

”Det er ikke ret mange år siden, at vi syntes, det var fantastisk, at man kunne sms’e til et program. I dag er der respons med et fingerknips. Hvis vi beder om lytternes indspark, kommer det med det samme gennem sms, e-mail eller sociale medier - selv når vi ikke beder om det. Jeg synes, at det er sindssygt spændende, at vi har den mulighed for at komme tættere på lytterne, og det har bare forstærket min interesse for radioen,” siger Gustav Lützhøft.

Kedeligt, hvis alting lignede hinanden

Han tiltræder, samtidig med at også P1 får ny chef, når Thomas Buch-Andersen tager over efter Anders Kinch-Jensen. Det er et samarbejde, han ser frem til.

”Det glæder jeg mig til. Man behøver ikke engang sige, at han er skarp, for det ved alle jo godt, at han er. Jeg er måske lidt stærkere funderet i kultur- og musikområdet, mens Thomas Buch-Andersen kommer med en tungere journalistisk profil. Så jeg ser frem til parløbet, og jeg er sikker på vi kommer til at komplementere hinanden,” siger Gustav Lützhøft, og uddyber:

”Min ansvarsområde er at kigge på radiokanalerne bredt, og hvordan vi rent strategisk tilrettelægger vores indsats rigtigt. Thomas Buch-Andersen kommer til at være garant for journalistikken og mere nede i detaljerne, så vi kommer til at have forskellige snitflader i forhold til indholdet,” siger han og understreger, at han ser forskellighederne som en fordel.

”Det ville jo være kedeligt, hvis alting lignede hinanden. Det gælder både i forhold til radiogruppen internt og i DR som sådan. Det er jo vores force, at vi har så mange forskellige kompetencer, som vi skal have til at spille sammen,” siger Gustav Lützhøft, der i sin tid som redaktør for de digitale kanaler satte brede tværgående samarbejder i søen mellem radio, tv og net i forbindelse med for eksempel sommerens musikfestivaler.

Skal nedbryde barrierer

Kunne man forestille sig, at radioen fremover vil blive mindre radio og mere en del af en totaloplevelse? ”Jeg vil sige "ja" til mere samarbejde på tværs, for det handler om at finde ud af, hvordan vi kan få noget godt radioindhold ud af de samarbejdsrelationer, der er i huset. Som bruger tror jeg ikke, det er så vigtigt om det er radio, tv eller net. Vi skal arbejde på at nedbryde de barrierer, der er mellem vores medier, så brugerne kan rejse med historierne på de medier, de gerne vil. Og jeg er slet ikke så bange for at det bliver på bekostning af radioen, for radioen har den meget stærke, indbyggede kvalitet, at du kan lytte, mens du laver noget andet.

Samtidig med at du officielt tiltræder den 1. januar sker der også en større omlægning på radiosiden, blandt andet med et redefineret P4. Hvordan tror du lytterne vil tage imod det?

”Hele den proces har gået ud på at renskære kanalerne og sikre, at kanalerne står klart og tydeligt, så man ved, hvad man får på de respektive kanaler. Der er ingen tvivl om, at det vil afstedkomme kritik, men tallene indikerer med al mulig tydelighed, at der heldigvis er mange flere der har været rigitg glade for omlægningen. De glade lyttere henvender sig i sagens natur bare mindre. Vi tager den reaktion, der måtte komme med oprejst pande, for jeg er overbevist om, at det er det rigtige at gøre," siger Gustav Lützhoft, der tilføjer:

"Vi kan se, at det virker, hvad vi hidtil har gjort med at gøre kanalerne skarpere, og vi kan se at lyttetiden stiger for første gang i mange år. Det tillægger jeg, at vi har truffet nogle rigtige beslutninger, så jeg ryster overhovedet ikke på hånden. Men de reaktioner, der kommer, må vi tage. Det vigtigste er at imødekomme kritikken med respekt og forståelse for, at vi ændrer på folks hverdag og vaner. Derfor forsøger vi samtidig at klæde lytterne på til at finde ud af, hvor deres yndlingsprogrammer flytter hen. Jeg synes, at erfaringen fra alle mulige andre områder viser, at jo bedre vi kan forklare baggrunden for det, vi gør, jo hurtigere lægger kritikken sig. Og og så længe man er overbevist om, at det man har gjort er rigtigt, er kritik ikke noget man skal være bange for.”